AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.513

Aktivera CD-växlare E60 med NCS-Expert

Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har fått frågan om det går att aktivera CD-växlar uttaget med NCS-Expert men då jag inte kan svara tänkte jag att expertisen här kanske kan hjälpa mig.
Blien ifråga är en e61:a -06 med nav proff ccc 8.8 skärm.

Min bil:

Länk

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja de går.
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar F-Tar! Hade hoppats att just du skulle svara!

Min bil:

Länk

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Brukar hinna gå igenom autopower rätt ofta :)
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
F-Tar när jag ändå har dig på tråden, går det att koda in ny eller begagnad CCC med NCS på en e91 -06?

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja det går utmärkt. Alla 5 utav CCC's moduler måste kodas, man behöver inte ändra VIN på enheten men det går bra att göra det endå.

Det enda man ska ha i åtanke är att voice control (Om man har denna utr) kommer inte att fungera utan ny FSC kod, vilket är oftast de största problemet eftersom det kostar en del. Annars går den att köpa sendan lägger man in den nya FSC'n samtidigt.
Mill_man
Tack för snabba svar. Jag har voice Control och måste då ha någon FSC för att få det att fungera efter inkodning av ny CCC, kan man få tag i FSC kod i så fall hur, var, kostnad?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Du kan fortfarande prata me tanten i bilen och funktioner i bilen kommer att funka fast inte röststyrning för navi.

Kan kolla om ja få nå svar.. De e vissa personer på BMW forum som säljer, billigare där.
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Tackar, röststyrningen av navin är ju rätt dålig men det känns ju lite segt att tappa den. Hela min CCC byttes av BMW sep 2012 då gick det på maskinförsäkringen (13000 kr) ser nu på webben att BMW lovar 2 år garanti på reservdelar så då borde den ju omfattas trodde aldrig att det skulle vara 2 år garanti på reservdelar, skall kolla med BMW nu i veckan. Jag har liknande felsymtom nu som förra gången men inte lika mycket och hade just hittat en begad CCC.

Tror ändå att jag skall beställa ett kilt från olaO har tidigare trappat med andra interface och diffus programvara och aldrig fått det att funka.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Är detta ett garantijobb så rekommenderar ja självklart att BMW själva gör klart de jobb de börjat på! Ring å hör va de säger iaf!
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Millman, hur har det gått?

Min bil:

Länk

Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Hej olaO
BMW hade inte tid förrän om två veckor och eftersom dom bytte hela CCC för 1år och 11 månader sedan tänkte jag att dom skulle få göra en felsökning innan jag börjar pilla, tycks minnas att jag läst något om att BMW har 2 år granit på delar tänkte avvakta deras felsökning och höra vad dom säger. Sedan rasade växellådan på extra bilen så det har blivit rätt många timmar i garaget med i och ur motnering samt omlagring av lådan så jag har inte orkat fundera något mer på CCC'n.
/Millman
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Hej,
Hoppas på lite mer support från F-Tar och olaO och gärna om det finns någon fler som vet, jag fortsätter i den här trådan.

BMW har nu felsökt och säger att det är fel på ULF modulen (Bluetooth telefon modulen) Föreslagna åtgärder är först omprogramering om det inte löser problemet så föreslår man utbyte av ULF modulen. Skall inte ha med CCC att göra som felade förra gången trots liknande felsymtom.

När jag kollar i bilen så står det "MULF MODULE" 84.21 9-116725-01 på modulen, är den den enheten dom menar eller finns det både MULF och ULF var hittar jag i så fall ULF?

Kan man byta MULF mot en begagnad eller ny utan att koda eller kräver den inkodning, i så fall går det att lösa med programvaran från olaO?

Går det att få tag i filer så att man kan programera om MULF med programvaran från olaO?

/Millman
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Millman en följdfråga i detta kommer bli om det finns de senaste "daten filerna" i NCS-expert. Mitt kit innehåller den absolut senaste uppdateringen av datenfiler v.53 så programvaran är up to date och jag tror att man kan koda ULF med mina grejer. Men "tror" räcker inte ;-) utan jag hoppas på att F-Tar eller någon annan kan svara ordentligt på detta.

Hittade denna på youtube, någon som monterar ULF i efterhand, han kodar med NCS.

Min bil:

Länk

Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Det ser ju lovande ut tackar, skulle vara intressant om det gick att programmera om ULF modulen.

Jag skruvade isär modulen nyss vart lite förvånad över att det var ett obehandlat kretskort i den. kunde se viss oxid så har nu tvättat det i 50% isopropanol och avjoniserat vatten så nu ligger det för torkning i ugnen några timmar. Dock så satt det 3 BGA kapslar på den så då brukar ju konventionell tvätt inte vara helt lyckat man det kändes värt att testa.

Modulen verkar heta MULF sen den fick modbus men verkar fortfarande kallas ULF. Lite märkligt att mitt art nummer inte finns i RealOEM där är det ett annat nummer. min bir är byggd 02/2006 och MULF modulen var också tillverkad FEB 2006 så det borde vara orginal som satt kvar.

Väntar och ser om F-Tar kommer med någon mer info.

/Millman
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Du kan köpa en begangnad och koda den, köp me samma art.nr bara. BMW själva rör inte begagnade moduler.
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Tackar F-TAR, Kan man göra en programuppdatering av enheten man redan har?
ingen skillnad på funktionen efter tvätt och tork.
I min bil satt 84 21 9 116 725 originalmonterad den verkar vara ersatt av
84 10 9 226 711 som det står MULF2 på och läser man
Länk
om det är sant så verkar det ju som att det är bästa att försöka få tag i den nya, men om jag hittar en sådan så borde det gå att koda in den också eller?
Ersättningsenheten ingår endast på Mini när man söker bakvägen lite märkligt men så kanske det kan bli.

Var lättare att hitta ersättningar på
Länk
Där man kan använda filter för alla optioner i stället för realoem.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Just att uppdatera den kan vara svårt över K+DCAN. Det kräver oftast fiberoptiskt interface. Men jag säger inte att det går. Om nu du tror att denna modul är körd och du är inställd på att byta ut den så kan du lika väl testa att flasha den! Men du behöver bra ups. Det finns ju olika versioner high och basic, men kolla vad du har och sen kolla genom ebay om du vill ha exakt samma Länk

Tar du den nya så blir det lite såklart bättre men mera jobb, det är inte omöjligt.
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Vad jag har fått fram så skall MULF kompatibla med min bil ha vit kontakt och endast en anslutning på antennsidan. Jag har hittat någon av äldre version som tillverkats i Spanien men flera uppgifter tyder på att man skall undvika dom och köpa nyare versioner från Becker i Tyskland dom verkar stabilare. Det går att se gammal eBay annonser på rätt versioner som varit ute men dom är sålda. Jag har mailat några i Tyskland och Litauen så får vi som jag får något napp där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.