AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.818

Någon som lyckats fixa en OBC till E24

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Har precis haft inne E24:an hos en kille som enligt andra mekar jag använt skall vara Stockholms vassaste kille på bilektronik för att ta en titt på min OBC (färddator), men han lyckades inte fixa någon funktion. Jag har haft temp mätar funktion tidigare men nu har jag förlorat även den. På eBay verkar det inte drälla av OBC:er att köpa. Någon som har erfarenhet var man kan finna en replacement? Vore extremt trevligt att få liv i den...

Mvh,

Per-Magnus

Mvh,

Per-Magnus
M-
37
M-artin
530ia Touring M-sport -06
635 Csi -84
Jag fick igång min OBC (den gamla varianten med sifferknappar) i somras efter mkt. felsökning.
Min var helt stendöd, förutom bakgrundsbelysningen.

Glassäkringen på kretskortet i styrenheten gick direkt man lade på ström på den. Visade sig vara en diod som var trasig, samt att några komponentben på kretskortet låg emot aluminiumet i styrenhetens hölje..

Vad har du för symptom?
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Symptomen är att de flesta funktioner är döda. Går inte att ställa in klockan, saknar temp (den fanns i fjol) m.m. Hur gick du tillvida för att felsöka? Killen som hjälpte mig sa att i teorin kan han mäta upp varenda komponent men det tar 1 - 2 dagar och dessutom kan det vara flera olika delar som är sönder. Hans rekommendation var att försöka finna en fungerande....

Mvh,

Per-Magnus
M-
37
M-artin
530ia Touring M-sport -06
635 Csi -84
Ok. Min var ju egentligen inte trasig så, utan när jag väl fick ordning på strömförsörjningen på kretskortet så den vaknade så funkade alla funktioner. Så att vissa funktioner är döda tyder väl i såfall på att nån insignal är fel. t.ex hastighetssignalen, eller bränslenivån eller nåt sånt.

Jag hade isär allt, mätte alla ledare i alla kablar etc, innan jag fattade att säkringen gick. Efter några timmars stirrande på kortet så insåg jag att allt såg jättefint ut och det enda som kunde kortsluta så mkt ström utan att nåt verkade bränt var egentligen skyddsdioden (en Zenerdiod). Den sitter som överspänningsskydd. Lödde bort den och mätte den. Den var bränd så den ledde ström i båda riktningar vilket gjorde att den jordade ner matningsspänningen och brände säkringen.

Klockan är ju inte helt självklar hur man ställer in när den visa fyra kommatecken i displayen efter att batteriet varit urkopplat, men det har du säkert koll på.
Tempgivaren till utetempen var trasig när jag fick igång min, men då tror jag att den visade i alla fall typ -32C hela tiden. Den var liksom inte död.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det är väl samma som sitter i E28.535 tror jag. Ingen i 7-serien??
Vi har en gammal skrot här hemma. De har BMWs från 80-talet utom just E24.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.