AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.301

Vad är fel när E91 320d - 2008 blir svalare med AC avslagen?

fr
19
fretchi
320d Touring -08
Tjenare.

Har sedan i julas kört omkring i min 320D -E91 och har väl varit rätt nöjd så. Sedan kom värmeböljan.

Jag satt och svettades som en gris inne i bilen, vilket medförde att jag knappade runt på klimatpanelen, varvid jag slog av AC:n. Genast började det blåsa svalare i kupén!

Inte så värst mycket kallare, men åtminstone märkbart. Om det var 25 grader ute fick jag väl ungefär samma lufttemp då, medan med AC på kanske 28-30. Det märktes i alla fall tydligt att något inte stämde.

Har provat kolla felkoder utan resultat. Några tips var jag börjar felsökningen? Beter den sig så om systemet är tomt?

//Fredrik
AC-delen är detaljen som ECU i bilmotorstyrningen har minst koll på och därmed väldigt fattigt med information när man läser ut.

Det beror på en tradition att AC-delen har varit helt fristående och även om det heter ECC/klimatanläggning med intelligent spjällstyrning etc. så är kompressordelen fortfarande en nästan helt fristående sak som bara kyler luften och mycket enkla sensorer av ON/OFF-typ för låg och högtryck samt enstaka termistorer som temperaturgivare framförallt som frostskydd av evaporatorn och stänger av kompressorn om det blir för kallt. Det kanske sköts av en helt egen liten krets utan eller mycket liten kommunikation med resten av bilens styrsystem.

Det som heter ECC/klimatkontroll vet knappt att kompressorn ens existerar eller om den är igång utan gör det bästa den kan med inkommande luften och dess temperatur vare sig den är kyld eller inte och kanske på sin höjd får reda på om AC-knappen är intryckt eller inte och därmed vet om värmepaketet skall ha cirkulation från motorn eller inte (många bilar har ingen avstängning av cirkulation till värmepaketet ens högsommartid och därför blir dessa bilar outhärdliga när AC:n går sönder eftersom det läcker värme pga. otäta spjäl och allmän läckage/överledning och det höjs några grader när det passerar fläktsystemet och kallt räknar med att AC:n skall sänka temperaturen)

---

Om du inte är insatt i AC så föreslår jag att du åker till en AC-firma så får dom felsöka - annars finns det mycket att läsa här på forumet skrivet under många år - sök på tex. "R134a" så får du fatt på dom flesta viktiga trådarna om AC och att läsa nog för flera kvällar framöver.

Även om det som står är flera år gammalt så gäller det i högsta grad än idag då AC inte har förändrat speciellt mycket de senaste 30 åren förutom byte av köldmedie-typ (vilket är på gång igen)

---

Styrsystemet för ventilationen kan spela spratt med tex. omläggning av spjäll då man inte är så noga att hålla intagsluften utifrån kall när man har AC (i alla fall tänkt) igång och tex. låter värmepaketet få varmvatten från motorn för snabb reglering och det kyler tillräckligt ändå av AC:s kylkapacitet medans man är noggrannare med detta (stänger av vattnet till värmepaketet) om AC är avstängd eller att bilen inte har AC alls.

Nyare bilar där bränsleförbrukning är högprioritera så är det mer och noggrannare reglering på AC, då det är en stor effektförbrukare - och också mer saker som kan krångla och känsligare kompressorer som hela tiden aktivt styrs från ECU.
Det vanligaste felet är ju att kondensorn läcker och systemet då är tömt eller har brist på köldmedel. Då är det meningslöst att "bara fylla på", som många påstår i samband med att de försöker sälja sin bil. Åk till en AC-firma, så kan de snabbt se vad som behöver göras. Dessa system har inte evig livslängd, utan kräver reparationer efter en tid. Det är det pris vi får betala för denna bekvämlighet och det kan det väl vara värt.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Gör en provtryckning. Ingen läckage = Fyll på. Kan ju vara så enkelt att köldmedlet är slut.. Men om inte, så bör man ta o felsöka ordentligt o då kan kostnaderna variera. Lycka till ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Även "friska" ac-system läcker ut lite gas via kompressorns axeltätning, läckaget blir större om den inte används (t ex. när en del helt stänger av ac:n under vinterhalvåret) då axeln behöver smörjning av PAG-oljan i systemet för att hålla sig tät.

Men som sagt: åk till en firma som gör ac-service, de provtrycker systemet innan en fyllning.

Jag har använt mig av Vianor (Halmstad) två gånger och de tog precis under 1000 kr för en normal service/fyllning av ac:n, samma pris tog en Toyota-verkstad som jag också har använt mig av en gång.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det är tydligen väldigt olika hur länge en AC-anläggning håller 'tätt' och att det sedan räcker att 'fylla på' gas för att få den att fungera.
Exempel 1: Opel Astra ca 15 år gammal: tät, räckte med en fyllning för ca 1500kr
Exempel 2: Opel Astra ca 14 år gammal: läckage infästning på kondensorn: Kostnad för byte av kondensor inkl nermontering för att komma åt samt fyllning ca 8500kr.
AC-verkstaden sa att problem kan uppstå redan när bilen är ca 5 år gammal.
Kondensorn är väl AC:n kyl om jag inte har fattat fel...

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag kan berätta en detalj hur ECC:n i min gamla Volvo 760 fungerade med avseende på om man hade AC:n på-eller avkopplad.

Kopplade man av AC:n, så att kompressorn aldrig arbetade, så kompenserade ECC:n detta genom att justera värmespjället till att blnada in mera kalluft jämfört med om kompressorn var aktiverad.

Det kan vara ett liknande beteende för BMW-bilarna.

Om nu all kylmedel har läckt ut så vet inte ECC:n detta utan gör ovannämnda kompensation i alla fall.

Det kan kanske förklara beteendet att du får varmare luft när du har "kopplat på" AC:n.

I rather go ponding
Det är också olika på olika biltillverkares grundkvalitetsnivå när det gäller livslängden på AC innan service, på tex. toyota så skulle folk bli besvikna om man behöver göra något åt AC alls innan fordonet är över 10 år gammal och andra, mer Europeiska märken så är det bonus om det håller längre än 5 år.

Har man en nippondeso-kompressor i en japanare så är det inte mycket som kan gå fel medans har man zexel i en VAG-bil så bör man lägga undan en hundring i kaffeburken var gång man tankar för den stora totalrenoveringen av AC:n en bit efter 5000 mil...

Sedan är det oerhört olika på utformning i fronten om man inkasserar stenskott och ny kondensor var och varannan gång eller om den håller hela bilen ut - liksom placering av kondensorfläktar, hur det samlar upp löv och det börja korrodera på aluminiumet. (ibland så har man dåliga/prisoptimerade batcher med korrsionsbenägna kondesorer som hinner gå sönder innan bilgarantin går ut vilket är bra för dem som hinner med detta på rätt sidan av garantitiden men dåligt för begagnatköparen på fel sida av ålderssträcket och denna ännu inte bytts...)

På en del bilar undrar man varför de inte sätter en gles myggnät eller vinklade vingar etc. några cm framför kondensor och kylare för att ta udden av kraften på kommande stenskottet då somliga ser ut som om de har varit utsatta för kulsprute-eld där 95% har missat rördelen som leder köldmediet men är begravda i flänsarna, några fullträffar som vikt/böjt och stukat rören men inte stuckit hål och till slut får man en dag den där stenskottet som just slår hål på kondensorn...

fr
19
fretchi
320d Touring -08
Jag har i alla fall kollat lite närmre på saken. AC-pumpen startar när jag slår på knappen, men ej kylfläkten, hur länge jag än står på tomgång. Röret till kondensorn blir riktigt hett och röret från kondensorn blir ljummet.

Finns något mer jag kan kolla innan jag lämnar in för kontroll/provtryckning?

//Fredrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blir röret ljummet (dvs. svalare än om du inte slår på AC:n) är det troligen dåligt med gas i systemet, men ändå tillräckligt för att ge lite kyla.

Så var det på en Toyota som hade låg gasnivå - den bilen var 8 år gammal och hade gått ca 8000 mil då. Efter AC-service som bestod av provtryckning, vakuumsugning och tömning av gas och olja, samt påfyllning av gas/olja, fungerade den som den skulle igen. Gick på en knapp tusenlapp...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.