AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.290

Blyfri 95, eller 98..Skillnad?

bluum
Har en 525:a E34:a -89. Undrar om någon skillnad skulle märkas om man tankade med blyfri 98 istället för 95? Bara en allmän fråga som jag kom att tänka på på bensinmacken idag :)
Vet ju att chippade motorer föredrar 98, men då inte blyfri. Vore 98 blyfri bäträ kontra sämre för motorn? Vad tror ni? Vad kör ni på?
Froz-523
Även chippade motorer ska ha blyfri bensin, dock helst 98 oktan. Tankar du normalt 95 blyfri så kan du utan problem gå upp till 98 blyfri. Bilen kan gå lite bättre men ingen garanti.
Ma
24
Majk
525 i Touring -92
Hej bluum!
Jag läste en artikel som turbogurun Erik Marklund
skrev vid ett tillfälle.(norrläningen som turbotrimmar
motorcyklar,för den som inte vet.)Han skrev att det fanns ingen som helst anledning att köra på 98 blyfri
för det höjer inte effekten,snarare tvärtom.95 blyfri
brinner fortare så han rekomenderade inget annat an 95,även till dom som hade turbohojar och det är ju effektuttag som heter duga!!Det råder säkert delade meningar om detta men jag förlitar mig på Erik i den frågan.Power to the people!
Fördelen med 98 mot 95 e om du har en turbobil då kan 95 oktanig självantända under högt tryck och det uppfatts som knackningar, då 98 oktanig är lite mer svårantändlig så kan man ha lite högre laddtryck utan att knackningar uppstår....

-ridern-

525i 1990 24V
Hej!

Jag chippade min 530 för några år sedan och fick rekommendationen att köra med 98 oktan eftersokm man då får ut mest av chippet. BSR som jag köpte chippet av menar att tändning mm är mest anpassat till 98 oktan men att det går bra att köra med 95 också. Denna sommaren har jag kört på 95 oktan som ett test och kan konstatera följande. Om jag jämför "vinsten" mellan byte till trimchip eller byte till 98 oktan så ger trimchippet absolut mest. 98 oktan märktes knappt tycker jag. Men tanke på att 98 oktan är dyrare så tycker jag inte att det är värt det.

Mvh Ninja
Hejsan...

har testat 95 och 98 på en 523iA -98

Att märka något på effekten utan instrument är nästan omöjligt utan den stora skillnaden upptäckte vi med bensinförbrukningen...
Blandad landsvägskörning dök från 0,95 (95 oktan) 0,85 (98 oktan).
Trodde att det kunde vara något fel och bytte tillbaks till 95 efter 4-5 tankningar... och förbrukningen ökade...
Det blir altså billigare för mig att köra på 98 och få någon extra häst på köpet... :)

Skulle vara kul att veta om fler än jag upplevt samma...

frazze
pomabo: Instämmer till fullo ......bensinförbrukningen sjunker..dessutom går motorn jämnare...

frazze
pomabo och frazze, detta stämmer då;
Oktantalet är helt enkelt bensinens förmåga att klara höga tryck och temperaturer utan att självantända - ingenting annat.
Den avancerade motorstyrningen känner av om en motor, eller någon av dess cylindrar, börjar "spika*". Tändpunkten sänks då automatiskt med sämre effekt som följd. Motorn försöker sedan gå tillbaka till en effektivare tändning, men så fort bränslet inte tillåter mer tvingas den till sänkning igen och så fortsätter det. Med det högre oktantalet kan tändningen alltid ligga mer motoreffektivt. Dvs lägre bränsleförbrukning samt jämnare gång!

Pomabo,

det låter mycket intressant att du har sänkt din förbrukning med 1 dl, det är väldigt mycket, det måste jag testa!!! Min 528i drar mellan 0,70-0,75 med AC:n beroende på väg (hur mycket samhällen man kör igenom), i 110 drar den 0,71, klart bra, känns tveksamt om jag kan sänka förbrukningen så mycket som du gjort, men det är värt ett test!!!

Simon
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har kört på 98 en gång och jag märkte absolut ingen skillnad.

pomabo. Var förutsättningarna likadana då du testade 98 mot 95?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.