AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.781

Mätare skruvas även i Sverige.

xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Tycker detta skruvande är tragiskt och trodde först att det bara hände i tyskland.

Kolla av en ren händelse upp min gamla bil (E39 525i -02 ) som jag sålde för ett par årsedan.
Nu helt plötsligt så hade den gått 14000mil mindre.

Hur kan man lite på Svenska försäljare och går det på något sätt att se om en bil är skruvad?

Sedan kommer den stora frågan, skall jag kontakta dagens ägare och berätta för honom att mätaren är skruvad eller vad tycker ni?
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Utan att sparka in öppna dörrar, sker inte allt skruvande i Sverige?

Inga importbilar skruvas väl i Tyskland utan av den som importerar. Med den affärsmodellen etablerad är steget inte långt till att justera mätare på fina långmilare i Sverige. Oavsett märke.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Ligger en hel del i det.
Diskuterade detta med skruvade mätare med ett gäng tyskar när jag var där nere i våras.
Dom har själva väldiga problem där nere med skruvade mätare.
En bil som importeras kan bli skruvad 2ggr.

Tråkigt att man inte kan lita på mätaren.
Min bil var i toppskick inredningsmässigt då inga barn hade åkt i den, så därför var den nog lättskruvad.

Konstigt att inte bilprovningen tar det hela lite mer på allvar.
Att skruva om sin mätare varje år gör ju att man kan komma billigt undan med försäkringar osv.

Jag hade carfax en månad och det var skrämmande många bilar som skruvats, nu kollade jag väl mest på "den typen av bilar" alltså bilar som kanske varit lite dyrare som nya, men nu har några år på nacken. Men ändå, MÅNGA bilar skruvas här hemma.

En kompis letade bruksbil så jag kollade ett gäng Mercedes från mitten av -90 och fram till -00, många av dem var skruvade senaste två-tre åren, vi talar alltså om bilar som annonserades ut för 15-20.000kr och som egentligen inte var värda så mycket mer när de skruvades heller. Man tror ju att det mest händer på tre-fyra år gamla lyxbilar, inte tjugo år gamla hinkar...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ang försäkring så bryr sig inte svenska bolag ett dugg om vad du anger att du kör per år såvida inte en skum/misstänkt anmälan görs...
sO
91
sOFFe
X5 40d -11
Säg inte det, de verkar göra stickprov iaf för mitt FB tyckte jag borde ange en högre körsträcka än den jag anmält.
(Jag hade kört cirka 200 mil mer än den angivna max 1000 som jag angett).

Antagligen kollar de mot mätaravläsningen på Bilprovningen, det är det enda jag kan tänka mig.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Xenonfire, på frågan är om du ska informera tidigare ägare eller ej så är svaret solklart ja. Detta beror på att det inte är olagligt att skruva mätare men däremot olagligt att sälja en bil med skruvad mätare om säljaren vet detta men inte säger något. Så när man ser en bil som man av ena eller andra anledning vet är skruvad så informera ägaren om detta så kan man stoppa den onda cirkeln på det objektet. Jag vet flera exempel på detta då säljaren varit tvungen att informera om detta efter påstötning. Som tur är svarar ju de oftast med ett argt mail och då har de de facto blivt informerade ;-) Själv följde jag en M5 e39 som jag var nära att köpa för en massa år sedan men jag backade då den var rejält skruvad. När den senare flöt upp på en bilfirma informerade jag dem och de fick skruva fram mätaren 10 000 mil innan de kunde sälja den. De blev inte jätteglada men nuvarande ägare har ett korrekt miltal.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.