AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.178

E34 M5 3.8 - 1993 gick dåligt sen startar inte alls

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
Hej. Nu har 3.8an lagt av. Första syndromet var för en månad sen då jag tog ut bilen för att byta lite länkarmar och styrleder. Bilen kördes varm och började misstända någon halvminut..efter en ordentlig urdragning släppte det och bilen gick som den skulle. In i garaget efter det där den stod ca 2 veckor och igår skulle jag ut och motionera den. Bilen började va orkeslös och allmänt orolig och ryckig. När man försökte tvångsgasa den börjar den misstända och bluddra. Jag kunde köra hem den igen ca 1 mil utan lmm till en kompis där den nu står och ej startar alls. I början testade jag att dra ut lmm och fick då bilen att hålla igång åtminstone. Idag spelar det ingen roll om den är i eller urkopplad. Nu efter antal startförsök o allmän felsökning så hostar den bara till och tänder till en gång. Det som har provats nu är utan ge resultat:
Bytt lmm från en 3.8 som funkar bra.
Bytt tändstift (de som satt i var lite blöta o fuktiga så tyder på att den får soppa. Kan även lukta lite soppa när man drar på starten.)
Bytt tändspolar från en fungerande 3.8
Bytt styrbox från en fungerande 3.8
Knackat på bränsereläet (det vita vid motorboxen)
Haft batteriet ifrån slaget ett par gånger i ca 30 min.

Inget av detta har gett någon skillnad.
Tacksam för tips och erfarenheter!
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Vevaxelgivare?
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
Jag har mina misstankar på den eller kamaxelgivaren..vad ger dessa för olika symptom mot varandra? Väntar dock på en bekant som har var doft för att läsa av. Känns tråkigt att köpa givare i onödan.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
Car soft*
ro
20
robn
E46 318iT -02
E39 525iAM -04
Rzu**8? isåfall är vevaxelgivaren bytt på den sedan innan. (2år)
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Ungefär det du har beskrivit dom gångerna jag har råkat ut för det, och att givaren är bytt för 2 år sen är ingen garanti att den är bra.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du kopplat ur Lamda-sonden och testat att starta?
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
Yes det är RZU. Nu går den som ett troll igen!

Tro det eller ej men soppafiltret var inte fint! Var som svart sörja som droppade ur och rätt så tätt. Lite stp spridarrengöring på det så går bilen som den ska igen! Undra vad man får för soppa nuförtiden eller om det är fenomenet att bilen knappt tankats eller gått något på 2 år...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.