|
|
|
|---|---|
|
Har så smått börjat undersöka vad som ska bli ersättare till min 740d om några år. Just nu ser 640d, 740d och 750xd intressanta ut. Är det nån som har erfarenhet av 40d och 50d-sexorna och har kört mycket med dem? Då jag kör ca 5000 mil om året vill man ju ha en riktigt driftsäker motor. Så jag är lite undrande hur en så hårt trimmad 6:a klarar så många mil flera år i rad. | |
|
Jag har enbart erfarenhet av 740xd-12 med 306 hk motorn. Körde den ihop med frugan 0-3000 mil utan några som helst problem med någonting. Service en gång under den tiden. Bytte pga erbjudande på ny 640i GC. Prestandamässigt finns ingen egentlig anledning att ha 750xd, skulle vara att den har lika många hp som 850 CSI då. bränsleförbrukningen blir högre med 50d än med 40d. Max effekt tas ut vid samma motorvarvtal, skiljer 100 rpm. skillnaden ligger ju i överladdningen, vet inte om det ger så mycket högre slitage. Det är en extra turbin som kan haverera efter ett tag. Mer värmeutveckling. 50d accar så klart snabbare till 250 kph än 40d. 50d har trevligare motorljud än 40d. Båda förtjänar 4wd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.