|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Var och hälsa på min farbror för att se på hans lilla skötebarn. Allt han sa att den var ganska sällsynt och att ja kommer garanterat gilla den. Sagt och gjort så åkte ja å kollade på den, och där stod den. En 840 Alpina. ( tror de stod ci eller csi?) Ja lyckas dock inte finna någon info om den alls, bilen var mörkblå, hade även en autopower dekal på sidan ( som min farbor sa har suttit på sen han köpte den för några år sen tillbaka ) Dekalen satt på högra tröskeln närmast bakhjulet. Tyvärr har ja glömt bort regnumret totalt, men skulle gärna vilja veta mer info om den, då de verkar som någon här har ägit den en gång i tiden! Gjordes de många 840 Alpinas? Lyckas inte finna någon.. Värt att tillägga att bilen såldes i Värmland, nära torsby! Tack på förhand! | |
|
Skulle inte bli helt förvånad om det är en vanlig 840i med alpina fälgar eller dylikt och någon som fått för sig att det då automatiskt är en alpina. Så när den såldes till din farbror så kallade säljaren den för 840i Alpina och sen dess har din farbror levt i den tron. Jag är ingen alpinaexpert men känner inte till någon alpina gjord på 8-serien. De brukar ju dessutom döpa sina modeller till B3, B5 och B7 osv så då borde den heta B8 om den fanns. 850 CSI finns ju, men den har inget med alpina och göra, däremot en BMW M motor. |
|
| B12 finns ju såklart på 8-serien, hur kunde jag glömma det... Men de har v12 motorer | |
|
Nej jag är inte heller någon alpina expert, men isåfall måste de ha varit en väldigt bra kopia. Alla paneler i bilen visade alpina, emblem, fälgar, motorrum m.m även tillverkningsnummer som ja inte heller kommer ihåg... Skulle va intressant och veta mer om denna bilen. Ska försöka få tag på regnummer och kolla upp den. Var väl så exalterad att ja inte tänkte på att skriva upp de.. |
|
|
Alpina har inte tillverkat någon bil byggd på 840 enbart på 850 och 850CSI. Det är i så fall en clone. /P |
|
| Isåfall hoppas ja verkligen att han inte betala alldeles för stora summor för den! | |
| Nästan så man skäms lite att man inte är mer påläst om dessa alpinor, frågan är om man ska låtsas som ingenting å låta min farbor leva i tron om att han har en äkta alpina..? hmm | |
|
Steg 1 är nog att ta regnr och se vad den är registrerad som. |
|
|
Det tillverkades två modeller av Alpina baserade på 850. En 5,0 l och en 5,7 l. 97 respektive 57 st. Är det en Alpina så sitter det en platta med graverad information om modell och antal tillverkade samt vilken i ordningen just denna bil är. Plattan brukar sitta i taket fram och i skuffen. Modellen kallas B12. All information är tagen från Alpina CS hemsida. //Ulf |
|
|
Fick du reda på något mer om bilen? //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.