|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenamoss! Köpte mig en bmw 330 ci 03a i förra veckan. Rullat 14700 mil i skrivande stund. Efter jag kört cirka 75 mil så fick jag gul varning på instrumentet, låg oljenivå. Jag har läst mig till att detta är ganska så standard på dessa, just att dom tar olja, eller? I vilket fall som helst så åkte jag o köpte 1 liter 0-30 (som den va servad med tidigare) och fyllde upp till max nivå enligt stickan. Nu har jag kört cirka 40 mil sedan påfyllning och kikade på stickan idag, nästan nere på minimum igen. Efter 40 MIL... Blandad körning, man ger han rätt hårt ibland med andra ord. Borde jag börja oroa mig att det är igensatt nånstans eller är det bara å leva med? Vevhusventilation? Jag ser inga läckage och den ryker inte en massa. Uppskattar all hjälp jag kan få då jag är nybliven BMW ägare utan erfarenhet av dessa bilar och dess motorer. Mvh :) | |
|
Vevhusventilation, kolvringar, ventiltätningar,.... Läs lite här om lösning av kolvringsproblemen som finns på M54-motorn, Länk |
|
|
Tackar Kane Fler svara gärna! :) |
|
|
Oj.. det var mycket. Gränsen för BMW går vid 1L/100Mil.. Men det är tok för mycket om du frågar mig. Denna lågfriktionsolja BMW kör med har jag helt och hållet slutat använda i mina bilar.. Min 325a drack ca 1L/200-300mil, nu är oljeförbrukningen gott som borta efter jag bytte till 5-40 olja. Bilen känns lite piggare och går betydligt tystare i motorn. Skall nämna att den får gå väldigt hårt vissa dagar och har 19000mil på mätaren. |
|
|
Som Kane nämnde med vevhus ventilationen och kolvrings problemen. Byt vevhusventilationen också i med det är medlet ovanför kolvarna, så kommer det hjälpa dig en bit på vägen. Kommer ryka som ett as de första milen efter det, men sen brukar det bli bra. |
|
|
Vev hus detaljerna kan du få till vettigt pris via Ebay. Såg du bodde inte jätte långt ifrån om du inte kan byta det själv. Hör av dig sådana fall, så kan vi lösa det. |
|
|
okok. tackar för infon. mvh :) |
|
|
Hur länge sedan var det som oljan byttes i motorn? Ibland kan oljan binda rätt mycket vatten och bränslerester som försvinner vid lite längre och hårdare körning genom förångning och ut via vevhusventilationen - då får man intrycket av att "oljenivån" kan sjunka rätt snabbt när det egentligen är vatten/bensin i oljan som försvinner. Jag skulle göra ett oljebyte och kanske välja en 0W40 eller 5W40-olja i stället för 0W30/5W30. Hjälper inte det kan man börja fundera på vevhusventilation och/eller koksade kolvringar (sök på WD40-metoden, så får du en hel del att läsa). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan fungera att hårdköra den ett tag oxå om du har tur! Alltså, ligg på en lägre växel och varva konstant i nån mil! Om ringarna koksat vilket dom gör på dem flesta m54or så kan de släppa vid höga varv en längre tid! Du behöver ju inte ligga på varvstoppet direkt, men uppåt 5000rpm! | |
|
Hej Isak, Jag äger också en 330 ci -03 som drack en hel del olja när jag övertog den. Tyckte hon drack rätt mycket så jag sökte runt på forumet och kom fram till samma sak, koksade kolvringar eller vevhusventilation. För koksade kolvringar kan man hälla i ett additiv som heter Liqui Moly - Engine Flush vid nästa servicetillfälle/oljebyte. Man häller i detta i den befintliga motoroljan och låter bilen stå på tomgång 10-15 min innan man byter olja. (Jag kör med 5W30 Castrol Edge) Detta bad jag mekanikern göra vid första servicen och vilken skillnad det blev! Innan fyllde jag upp oljenivån säkert en gång var annan, var tredje vecka och efter Engine Flush har jag bara fyllt på en gång innan nästa servicetillfälle kom, alltså en ynka gång på 2500 mil. Detta måste du prova, det gör skillnad! Lycka till! |
|
|
Tackar för alla svar! Johan B - Enligt förra ägaren byttes oljan för 500 mil sedan. Jag har beställt hem castrol edge 10-60 (som många kör i m-modellerna) då en kompis som kört bmw i många år påstod de skulle vara bra. Så jag börjar där och får ser vad som händer. ///Mackan - Ok ok, köra hårt. Jag har kört han hårt sen första dagen jag fick han då jag läste mig till det här på forumet. Tack för idén men den verkar inte hjälpa hittills då han gått cirka 200mil, blandat hårt o lugnt. Linnskog - Låter ju kanon. Liqui Moly - enginge flush. Är det något alla verkstäder har? Eller fick du beställa det själv och ta med ? Borde kanske göra det innan nästa oljebyte, tänkte dock byta olja själv! Mvh Isak :) |
|
|
Redigerat!! Hallå igen, Du Linnskog jag tänkte bara fråga var ifrån du fick liqui-moly engine flush, och vilken av alla olika du valde? Jag sitter här med 3 st olika, men med snarlika info, så vet inte riktigt vilken man bör välja.. ----------------------------------------------------------------- Hittade lämplig sida att beställa från! kostade ju inte mycket heller :) tack för tipset! mvh |
|
|
10W60 är lite väl tjock om man inte behöver så tjock olja. Jag skulle börja med en 5W40-olja och se vad som händer. Om det inte finns kvitton eller annan dokumentation på oljebytet som tidigare ägare hävdar har gjorts, skulle jag förutsätta att det är dags att byta olja och filtret. Därefter VET du att oljan är bytt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| IsakB: Pro-Line Engine Flush. | |
|
Precis den jag beställde Kane! Tackar. :) |
|
|
IsakB -> Tänkte också testa Pro-Line Engine Flush då min e90 också förbrukar olja. Vilken sida beställde du ifrån? Mvh |
|
|
Hallao klabbe. Beställde från softbildelar.se dock inte hört nånting än eller fått någon faktura. Beställde igår, så får väl ge de några dagar. Tänkte gå igenom å kolla vevhusventilationen samtidigt som jag byter olja! Mvh :) |
|
|
Hej igen Isak, Jag köpte Liqui Moly på autoexperten. Där fanns bara en burk engine flush. Tror den kostade runt 250kr. Kolla där med personalen, de vet. |
|
|
Klabbe, fick igår min engine flush från softbildelar.se . Stack dock iväg i priset med faktura avgift och frakt, 100 kr bara där. Men de får man väl räkna med. Tackar Linnskog då vet jag till eventuell nästa gång ;) mvh :) |
|
|
Tack för tipsen! Blir spännande att testa detta sen när det är dags för oljebyte. Mvh |
|
|
Hallo tänkte uppdatera er lite. Hällde i motortvätten och slängde i 10-60 castrol edge olja. Så får vi se om den tar nån olja i framtiden. Någon med erfarenhet av rengöring av vevhusventilationen? Mvh :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.