AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.185

E61 520i - 2008 har problem med motorryckingar

Xh
9
Xhail
520i Touring -08
Hej. Jag köpte en 520 E61 -08 i februari. Den gick jätte fint och har gjort det hela tiden förutom att den när man ligger i 100 med farthållaren så rycker/hugger den till som om den misständer lite då och då. Ibland händer det inte på flera mil. Sen hände det en gång att den stod och tuggade en stund innan den startade. Sen en gång hände det när jag kört cirka en mil efter start, samma här 100km/h och farthållare. Så slutar det funka att gasa, den varvar upp när man gasar som om man inte hade haft växel i. Den alltså bara rullar tills den stannar. Provade att växla ner och gasa men det var samma sak. Fick ställa bilen, stänga av och sen starta igen så funkade den som inget hade hänt.
Jag började fundera på om det var tändspole eller spridare. Tändstiften är nya. Ringde till bmw och dom sa att så länge bilen inte gav någon felkod så fick dom gissa precis som mig. Jag hällde i redline complete system cleaner utan framgång. Det händer till och med lite oftare nu att den tuggar innan den startar sen har det hänt att den stannat så som jag beskrev innan en gång till, denna gången också efter cirka en mil och farthållare fast i 110km/h. Att den rycker/hugger ibland när man ligger på jämn hastighet och lite då och då annars med, det har varit lika dant hela tiden.

Min fråga: Vad kan detta vara, ska jag behöva byta delar och gissa mig fram tills det har försvunnit eller ska jag vänta tills det blir värre och ger felkod? vilket inte är så kul nu i semester tider... :-S

Mvh Peter
För mej låter det som om Automatlådan är problemet,inte motorn?
Xh
9
Xhail
520i Touring -08
Det är en manuell låda.
bm
187
bmwjim
523im -05
Hur långt har din bil gått?

Min småhögg lite förut också, jag köpte en flaska MAF/LMM cleaner på mekonomen och tömde nästan hela flaskan på den där sensorn.
Bara att ta av locket på luftfilterburken så ser du den där inne.
Min blev helt okej efter det.

Är i alla fall inte så kostsamt sätt att testa.
Xh
9
Xhail
520i Touring -08
Den har gått 11000 mil. Det skulle jag kunna testa. Tack för tipset. Alla tips är välkommna då jag börjar fundera på att testa byta spridare och tändspolar.
Ok,det står 520iA Touring -08 på Dej så därav min slutsats ;)
Xh
9
Xhail
520i Touring -08
Aha har nog skrivit fel ursäkta
bm
187
bmwjim
523im -05
Jobbigt att byta alla spridare och tändspolar.
Hade ju inte varit fel att låna från en annan bil.

Det jag inte förstår är att den varvar upp då du gasar, när du har en växel i.
Borde inte vara möjligt om kopplingen inte är intryckt.
Xh
9
Xhail
520i Touring -08
Det är inte något felsäkert läge då?
Xh
9
Xhail
520i Touring -08
Den kanske inte varvar upp. Något gav mig intrycket av att den gjorde det iaf. Kommer inte ihåg om det var varvmätaren eller ljudet jag drog den slutsatsen av... men mycket möjligt att den inte varvade. Men om det nu inte är möjligt så gjorde den ju inte det. Undra hur det kommer sig att den bara lägger av. Byta tändspolar är ju inte så jobbigt, spridarna har jag inte kollat så noga hur dom sitter.

Mvh Peter
bm
187
bmwjim
523im -05
Jag tänkte ekonomiskt jobbigt :)
Xh
9
Xhail
520i Touring -08
Men hittade 4 spolar för 900. Har dock inte kollat spridarna, antar att dom är rätt mkt dyrare.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Prova att tanka 98 oktan och se om problemet försvinner då. En del moderna motorer hackar på lägre oktantal när belastningen inte är så hög, till exempel på högsta växeln i marschfart. Det gäller inte bara BMW och det verkar vanligare på de mindre motorerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.