|
|
|
|---|---|
|
Hej jag vet att det finns många inlägg om vevhusventilationen och jag tror att jag har läst nästan allihopa, fast de flesta trådarna är några år gamla. Har man kommit fram till exakt hur man ska göra för att förebygga detta nu och är oljeförbrukningen lägre när man fick i ordning det? Har själv ägt en bmw 328ci -99 importerad och hade aldrig problem med detta alla pratar om och den var inte ens cold climate ändrad som jag har förstått. den var servad med mobil olja inte castrol kan jag tillägga. Är nu ute efter en nyare e46 320 som förmodligen har m54 motorn... tacksam för alla svar | |
| Den 328 du hade var väl inte en m54? Har för mig att de var m52 och dem hade inga problem med vevhusventen! | |
|
M52tu (som sitter i E46 328i mfl) har andra kolvringar som inte är lika benägna att koksa igen som M54:ans lågfriktionsringar. Själva vevhusventilationen skiljer väl sig inte nämnvärt åt mellan M52tu och M54, men m54:an verkar vara mer benägen att frysa VV än M52tu (som också drabbas ibland men inte lika ofta). Om detta är en följdeffekt av kolvringarnas utformning och ev. benägenhet att orsaka mer blow-by i m54 skall jag låta vara osagt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag förstår att min gamla 328 inte hade samma problem. men den nya M54 motorn. har de kommit med något bra svar nu om hur man löser det? ska man kolla om vv är bytt fast den är svensksåld? eller de finns ingen riktig smart lösning mer än att täppa för njurarna på vintertid? och byta olja i tid? Någon annan som har ett bra svar på hur man undviker detta? |
|
|
Är vv-slangen från ventilkåpan isolerad så är den bytt till cold climate-vv. Sen ska man köra med Mobil olja säger de jag snackat med då Castrol binder med vatten, det som orsakar denna smörja som sedan fryser. Kör man lite längre sträckor så försvinner oftast denna smörja, så man ska vell igentligen unvika massa kortkörningar vintertid. Täppa för njurarna bör man göra, blir betydligt mindre kondens då, körde en hel del kortkörningar själv förra vintern utan problem, bara man tar en lite längre tur mellan så VV får andas ut allt kondensvatten. |
|
|
ok tackar x-max för bra svar då blir de förmodligen någon form av täckning på vintertid. bilen kommer däremot alltid att stå inne i varmgarage om nätterna. kanske någon dag utomhus. nere i skåne blir de nog max -25 grader så kanske inte lika allvarligt. dricker motorn fortfarande mycket olja om vv fungerar? t.ex. sommartid? eller är en hög oljeförbrukning en varvning för att vv kan ha frusit fast? kan man göra något för att få ner oljedrickandet? |
|
|
Att motorn dricker olja kan lika gärna bero på fast kocksade kolvringar. En del säger att wd 40 hjälper.. och jag säger att byta ringar är det enda som hjälper om ringarna har fastnat.. (Detta gäller m54 motorn.) Motorn dricker lika mycket även om vv fungerar om ringarna är kass. |
|
| okej tack alla för era svar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.