AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.815

Vilka verktyg ska jag köpa för att byta handbromsbackar och annat på E46 320i - 1999?

Hej, har nu köpt min första Bmw, en 320i -99. Men det är lite fix på den så jag ska åka till biltema och inhandla diverse verktyg och delar. Vad behöver jag för verktyg för att byta handbromsbackar?

Sen undrar jag om ni kan komma på något verktyg som kan vara bra att ha om man ska fixa diverse fel i framtiden? Har hört att man ska ha Insex 14mm för att byta bakaxelolja, men vad behövs för att tappa ur motorolja och växellådsolja?

Det var lite funderingar, tack på förhand=)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
7 mm insex för att få bort bromsoken.
Motoroljeplugg 17 mm sexkant, oljefilterhus 36 mm sexkant.
Okej, alltså bara en 7mm insex till handbromsbackarna. Inga fler verktyg förutom vissa universal tänger etc ?

Och till motoroljebytet klarar jag mig med 17mm & 36mm sexkant, själva oljefiltret och oljan..?
16 och 18 ring nyckel och hylsa även bra att ha. Inga som följer med i så kallade standard lådorna.
Samma storlek till bakaxel och låda. Hylsa till det är bäst. Kan sitta som in i.
Olje kar är ju inte fel heller.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Kan vara värt med en bromskolvs tving kommer inte ihåg vad biltema kallar den men ett verktyg för att pressa in kolven i bromsoket så du får plats med dom nya beläggen.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hur långt har bilen gått?
Finns det något historik på att länkarmsbussningar fram och bärarmsbussningar bak har blivit bytta (känd fel på e46)? Det är det första jag skulle satsa på att byta för att få någorlunda bra körkomfort (vibrationer i fram och bakvagn pga dessa fel). Samt stabilisatorstag fram.
Ventilkåpspacknig? Har bilen gått över 12-15k mil och packningen har inte blivit bytt då har du garanterad oljeläckage som i värsta fall rinner ner på grenröret och luktar bränt olja.
Läckande servo är också ganska vanlig fel på e46, därför kan vara bra att serva den i samband med motoroljebyte t.ex.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Inga avancerade verktyg behövs för att göra dom saker, kanske behövs ett pressverktyg för att byta bärarmsbussningar bak.
Jag har läst vad ni skrivit och tackar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.