AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.541

Köpa vilket takräcke till F10

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ska hämta en F10 imorrn och då den är utan dragkrok så tänkte jag köra cyklarna på taket istället.

Vilket takräcke ska jag satsa på? Är BMW:s egna prisvärda? Ska se om jag kan få en bra deal hos bilfirman.
Vilken typ av cyklar?
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Det är alltså inte själva cykelfästet jag är ute efter, utan själva räcket, eller lasthåller kanske är ett bättre ord?

För själva cyklarna tänkte jag mig Thules lite dyrare Proride.
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Köp Thules räcken rakt av!

Gjorde en seriös research för knappt 1 år sedan till min F31 och vinnaren var helt given, Thule!
Prisvärda och robusta. Mitt främsta kriterie var pris/prestanda. Design helt utanför scoopet.

BMW:s original skitdyra och "smäck". Det enda dom vinner på är design, men om du föredrar funktion och pris före utseende på dina räcken så köp Thule med fyrkants rörprofil, så håller dom för vad du än lägger på taket :-)

För vem vill åka omkring med lastbågarna mer än nödvändigt, så designen är totalt irrelevant på det tillbehöret. Likaså snacket om bränsleekonomi, högst några futtiga kronor att tjäna om om man inte kör med dom på året runt.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Lustigt att du ställer frågan just nu - Thule vann nämligen ett test av cykelhållare i tyska auto,motor und sport nyligen. Bra köp, alltså!

----
BMW CS/SC #6212
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Fick löjligt bra pris på lasthållarna från handlaren så passade på när vi ändå var där.

Var även till lokala Mekonomen-handlaren idag och tänkte slå till när de hade bra rabatt. Visade sig att någon mupp hade reserverat de som stod som "i lager" på webben.

Blir en tripp till XXL på måndag istället till dyrare pris :( Och nej, Mekonomen ligger för långt ifrån för att prisgarantin ska fungera.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Värt att notera är, att BMW gjort en "fuling" med fästena för lastbågar på F10.
När jag hade min F10 (520d -11) provade jag, glad i hågen, att montera mina gamla lastbågar (BMW original) jag haft till E90 och E92 - allt stämde, utom att gängan i takfästena var M7 (!) på F10:an, medan skruvarna i lastbågarna var M6.... Blev förb...d och skaffade M7-skruvar, så jag kunde använda lastbågarna. Nu har jag en F30 - med M6-gänga i takfästet. Lastbågarna passar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.