AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.397

Är det någon som har blivit kontaktad av polisen i efterhand efter fortkörning ?

Körde precis ner ifrån Stockholm , 10 mil ifrån Gbg så kör jag om en svart Saab 9-3 , strax innan mig kör en annan bil om densamme i mycket högre fart än mina 140 på 100-vägen, frugan ser att det sitter poliser i saaben så jag saktar in precis efter omkörningen och lägger mig då i laglydiga 100.

Till slut så tröttnar Saaben och blåser om mig och sedan två andra bilar för att lägga sig lugnt och vänta , då dyker en merca upp bakom mig och verkligen slickar min bil i baken.

Har vid det här laget kolla regnumret och vet att den tillhör polisen , nu blir det 80-väg, kikar i sidospegeln och ser en svart range-Rover blåsandes i andra filen för omkörning, denne kör om 5 bilar och får tvärnita framför saaben, han tvingade dessutom en mötande bil med husvagn att gå ut i vägrenen för att undvika frontalkrock.

Då blåser mercan om mig och lägger sig bakom rangen och Saaben kör om rangen och de tar in han i vägrenen, till saken ska sägas att jag körde om där det blev två filer på en 2+1 väg med mitträcke och rangen körde om på vanlig landsväg.

Så därför min fråga, kan de kontakta ägaren till våran bil i efterhand?
Hej,
Allt är möjligt, men med bara en video (antar jag) från en "simpel" fortkörning, som polisen inte agerade på direkt, tror jag att du kan sova lugnt.

I den trakten (Skara?) trillade jag själv dit för massor med år sedan. Situationen påminde om den, som du beskriver för Range Rovern. Jag körde för fort (faktiskt delvis p g a den bakom-hetsande polis-Saaben) och fick möte. Allt fångat på en video, som dessbättre inte gav rättvisa åt situationen. Det kunde jag själv få se i polisbilen efteråt... Antagligen gällde detta även för åklagaren, så jag fick behålla körkortet. :)

Men läxan gjorde nytta. Sedan dess kör jag alltid m e m lagligt. ;)

/Lennart
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Hade inte Range Rovern dykt upp hade dom säkert stört sig på dig resten av dagen, och det skulle ju teoretiskt kunna leda till att dom åtminstone försöker skrämmas lite. Nu lyckades dom ju fånga en mycket fulare fisk istället så jag skulle tro att dom glömde bort dig och din lilla gasning i samma ögonblick som Range Rovern började armbåga sig fram bland sina mottrafikanter.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Dom var ute och fiskade och låg och väntade på att du skulle fastna på kroken. Nu kom en större fisk som var intressantare eftersom du blivit en död fisk.

Dom måste ta dig på plats för övrigt då det är föraransvar. Sov du lugnt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att de endast kan fälla föraren av bilen, är det osannolikt att de kontaktar dig om de har släppt dig till förmån för ett "fetare byte".

Skulle det vara en övernitisk trafikpolis som har för lite vettigt att göra, kanske denne ändå gör ett försök att få dig att "erkänna" att det var du som körde när de såg dig (och kanske filmade). Men du har ingen skyldighet som bilägare att meddela vem som kört din bil...

Jag tror dock att du i praktiken kan släppa detta - det är en försvinnande liten risk att de kontaktar dig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja runt skara var det och det jag stör mig på är att jag har sett hur de har jobbat på liknande sätt innan. En svart Saab 9-3 och en röd Mercedes kombi användes.

Nu står jag inte som ägare på bilen men har pratat med den som står skriven (pappa) ang eventuella kontakter med myndigheten.

Iaf.. Situationen var sån att rangen kom ca 5 min efter min situation . Därför kändes det som att man letade trafikfarliga beteenden
Tänkte på en annan sak, är det möjligt att polisen kan markera bilar i sitt system ? Dvs bilar de sett ofta köra för fort och därmed andra kollegor kan kolla upp när de ser ? Nu ska ju samtliga regnummer scannas automatiskt av polisens bilar för att upplysa om stulet / skatt/ bes osv
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag undviker alltid E20 på den sträckan eftersom folk kör som idioter när motorvägen tar slut...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
505 meter är kortaste giltiga mätsträckan med videobil eller motsvarande.

Mvh
Johan B

Inte 300 meter?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag fick åka med en polis vid ett tillfälle och "provmäta" på ett par bilar. Precis som det nämns så medelvärdesbildar polisen över en sträcks på minst 500 m.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De extra 5-metrarna är "säkerhetsmarginal" till bilistens fördel - polisen måste mäta minst 505 meter men räknar då bara på 500 meters mätsträcka.

Mvh
Johan B

Det står faktiskt minst 300 meter i "Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om genomsnittshastighetsmätning".

Men det kanske inte är riktig samma sak eller?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Glömde nämna att 3 % av den beräknade hastigheten dras av efter en mätning. En slags extra marginal till bilistens fördel. Sen är det ju praktiskt svårt att mäta nära 500 m. Polisen startar och avslutar mätningen vid referenspunkter, typ vid en bro, en lyktstolpe osv. Dels mäts tid för bilisten att köra mellan referenserna och sedan mäter polisbilen sträckan mellan punkterna.
Reglerna har nog ändrats, 300 meter numera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.