|
|
|
|---|---|
|
Hej. Någon som rensat kattarna och moddat orginalburkarna till raka rör på sin m3:a? Tänkte göra det men vet inte om det kan komma felkoder om kattarna är tomma :) Någon med erfarenhet av detta?? /Nederstigt | |
| Är de lönt att rensa dom? Sen till besiktningen så måste du ju ändå sätta dit nya för att få den genom besiktningen? Å nya är inte gratis, så få är de billigare med nytt avgasdystem med helt bortplckade grejjer som du sen byter tillbaka vid besiktning, kan dock inte svara om du får felkoder men förstår inte varför du vill ta bort dom, om det är för ljudet så räcker det garanterat med att ta bort nån ljuddämpare | |
|
Vill åt flöde och ljud :) Inga problem med besiktning när det finns e85 man kan spä ut bensinen med för tillfället :) |
|
| Bygg ett med raka rör alt med racekattar istället och behåll orginal till den dag du vill sälja, svårt att tro att speciellt många är sugna på att köpa en bil med raka rör och ingen möjlighet att återställa systemet. | |
| Du kommer tröttna efter en dag. Den kommer låta sjukt mycket. :) | |
|
Tror den kommer låta mysigt :) Ingen som vet om man får felkoder?? |
|
| Klart att du kommer få felkod! Jag hade supersprints racekattar på min gamla M3 e46a och då och då fick jag felkod som senare försvann efter några mils varmkörning. | |
|
ok.. Märkte du nån skillnad på bilen med racekattar?? Jag har ju en teori om att bilen kommer gå bättre utan några "hinder" för avgaserna.. Eller är det så enkelt att man lurar sig pga att ljudet ökar bara... /Nederstigt |
|
|
Din teori gäller för bilar som tillverkades 5år efter 1987 då det blev lag på katalysatorer. Efter det hade biltillverkarna optimerat/avstämt avgassystemen så att man ej får nån effektvinst på att köra utan katalysatorer. Ta bort sista ljuddämparen och ersätt med raka rör. Riwa |
|
| jag vill minnas att de var en som bänka sin M3 E36 med 10 hästar mindre efter att han plockade bort kattarna.. | |
|
Låter lite udda att man ska få mindre effekt utan kattar lär jag säga... När man mappar en bil så får man ju mer effekt utan kattar än med kattar pga att kattarna är som stoppklossar för avgaserna, iaf när man trimmat. /Nederstigt |
|
|
Tja, om du rensar katalysatorerna kan du faktiskt störa flödet och få sämre effekt pga. det. Största effektminskningen som kom i samband med att katalysatorerna infördes berodde inte på själva flödet genom katalysatorerna utan på det faktum att många biltillverkare var tvingade att sänka kompressionen i motorerna för att de skulle klara 95-oktanig bensin, vilket i sin tur gav sämre verkningsgrad i dem = lägre effekt... En bil med raka rör låter fruktansvärt högt, oavsett vilken motor den har. Jag skulle tro att du tröttnar rätt omgående på ett sådant avgassystem, om inte bylingen hinner före! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.