AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.649

Vridmoment länkarmar E34?

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Jag har nyss bytt bussningar i framvagnen på min E34 Touring 525 -96. I bilbloggen finns några bilder:
Länk
Min fundering gäller vridmoment för skruven genom bussningen i länkarmen. I sprängskissen har skruv och låsmutter siffrorna 9 och 11.
Bentley Service Manual för E34 föreslår vridmoment 127 Nm när bilen vilar plant på alla fyra hjulen (på lyft), men så långt kom jag aldrig med momentnyckeln. Det bara snurrar. Stämmer 127 Nm? Jag håller muttern med en ringnyckel och drar skruvskallen med en hylsa på momentnyckel. Jag har nya låsmuttrar (M14x1.5) från BMW. Borde jag byta skruven också?

Att dra fast kulleden med 93 Nm gick bra, så så långt håller låsmuttrarna åtminstone.

--- E34 Touring, mycket bil för pengarna ---
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, 127 Nm låter rimligt. Använde det själv. Nästan för lågt, i BMW's momenttabeller uppger de standardvärden för olika dimensioner och där är M14x1.5 8.8 på 143 Nm. 10.9 på 200 Nm och 12.9 på 240 Nm.

Det bara snurrar? Hur menar du? Att du bara drar hårdare och hårdare men momentnyckeln aldrig löser ut? Eller att du bara drar och drar med momentnyckeln men du känner inte ökat motstånd?
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Tack för snabbt svar, slangen.

Aha, då verkar vridmomentet rimligt enligt moment-tabellen. Jag drar med momentnyckeln men känner inte ökat motstånd. Det ser inte ut att komma ut mer skruv genom muttern heller. Gängpaj kanske?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, om inte motståndet ökar så låter det definitivt som om något med gängorna inte är som det ska.

Ut med skruv och mutter och inspektera.

Nu är det en helmetallisk låsmutter om jag minns rätt, så att så fort sista delen av muttern skruvas på gängan så ökar motståndet en hel del (tillräckligt för att det ska bli svårt att skruva för hand - så bli inte överraskad om du stöter på detta när du inspekterar/provskruvar).

Har du möjlighet, prova med en vanlig mutter. Fast hur ofta har man fingängade M14-muttrar liggandes hemma?

Fabrikationsfel händer ju då och då faktiskt, senast igår tog jag upp en M16x1.50 skruv som hade en något jobbig skruvskalle att arbeta med :-)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En notering bara för eventuella andra läsare: Var uppmärksam på att "thrust arm" (dvs den vi diskuterar nu i tråden) och "control arm" har olika åtdragningsmoment eftersom det är olika dimensioner på skruvförbandet.

Thrust arm (skruvförband 9 och 11 är M14x1.5 ) har 127 Nm
Control arm (skruvförband 4 och 6 är M12x1.5) har 78 Nm
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Tack för givande svar, slangen.

Jo det ser ut att vara en helmetallisk låsmutter, för den ser inte ut som en "vanlig" låsmutter med en blåfärgad ring iallafall. Jag känner rejält motstånd när hela muttern har gängat på skruven, men motståndet ökar aldrig hur mycket jag än skruvar efter det. Det gäller båda sidorna.

Jag lutar åt att beställa nya skruvar och låsmuttrar och försöka igen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, de flesta muttrar använder sig av nyloninlägg men på mer utsatta ställen är det inte lämpligt och där använder man sig av helmetalliska.

Lite märkligt att båda skruvar/muttrar skulle ha problem. Men visst, det kan hända.

Inget uppenbart vid visuell inspektion? Hur blir det när du provar att spänna ihop skruv/mutter utanför bilen (dvs leta upp något lämpligt ställe i garaget och skruva ihop)? Kan vara lite knöligt att se vad som händer när man ligger där under bilen.

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
När jag bläddrar i äldre besiktningsprotokoll ser jag att båda länkarmarna byttes straxt innan jag köpte bilen. De var inte original och de satt felmonterade (L på höger sida och R på vänster sida) innan jag rättade till det, så det är läge att kolla skruvarna också och vad som står på skruvskallarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Visste inte ens att det gick att montera dessa fel, utan att tex styrstaget eller annat tar i!

Ja, kolla skruvarna. Har några bilder från när jag köpte dessa delar och bytte, ska ta mig en titt vad det stod på mina.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Till kulleden var det vanlig självlåsande mutter med nyloninlägg (trodde det var helmetall här också men så var det alltså inte).

För control arm (undre bärarm) var det M12x1.5 8.8 delgängad skruv och helmetallisk låsmutter.

För thrust arm (övre bärarm) var det M14x1.5 8.8 delgängad skruv och helmetallisk låsmutter.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@jonar-anders : Kommit närmare lösningen? Låter ju som något blivit fel med föregående skruv/mutter (kanske feldraget och skadat gängorna).
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Nyss hemkommen från resa hämtade jag beställda skruvar och muttrar (9 och 11) på BMW idag och inser nu att jag fick fel muttrar förra gången. Då fick jag muttrar till kulleden för control arm (mutter 15 i sprängskissen), men de är ju betydligt tunnare (färre gängvarv) och ska bara dras med 93 Nm. De nya bussningsmuttrarna (11) är tjocka! Det satt blandade muttrar på bilen när jag demonterade första gången, så jag tänkte inte så mycket på det.

Det finns ingen siffra för muttern till kulleden för thrust arm, men man får väl anta att det är samma som till kulleden för control arm (mutter 15).

Tack för förtydliganden, slangen. Jag lär mig mycket av mina misslyckanden och forumet. Nu ska jag byta skuvar och muttrar, för jag drog nog sönder gängorna i muttrarna förra gången.
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Nu finns bild i min bilblogg för att jämföra muttrarna:
Länk

Tyvärr får jag inte lös de felaktiga muttrarna med gängpaj bara genom att skruva, så de lär inte lossna i första taget. Jag vet inte hur jag ska få lös muttrarna när de bara snurrar?

Bussningarna sitter inte med rätt vridmoment nu, så frågan är hur mycket det glappar när man kör? Bilprovningen godkände i efterkontrollen.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jag har vid ett tillfälle fått ta fram vinkelslipen och skåra rakt igenom länkarm och skruv för att få bort den. Det tog en bra stund att få bort den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.