|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en ny BMW 318d touring och jag undrar om det finns reservhjul I bilen? Är det någon som vet det? Jag har nämligen fått runflat däck som sitter på bilen nu. Dessutom så läste jag att om man skulle få punktering så ska man kunna fylla däcken med någon medel, och den pumpen med medlet ska finnas i bilen men jag hittar inte det heller. Tack på förhand | |
|
Om bilen är fabriksutrustad med RFT-däck finns det varken reservhjul/domkraft eller pump för punkteringsvätska. RFT-däcken är designade för att klara av att köras lufttomma ett antal mil i en viss begränsad hastighet (kolla exakt vad som gäller i instruktionsboken!) så att man kan ta sig till en däckverkstad eller åtminstone till "säker plats" vid en punktering. Däckpumpen med vätska är avsedd för M-bilar som inte har RFT-däck, men fungerar givetvis lika bra på alla bilar med normala däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Yep, Johan B har helt rätt :-) Kör en "nästan ny" 318d, reservdäck finns inte vid leverans, och bilen rullar (tyvärr) sedan leverans på RFT däck. Gick inte att välja bort dom skitdäcken enligt säljaren, antar att orsaken är att BMW vill inte riskera att bärga punkterade bilar i ödemarken, dom vill att förarna själva ska kunna köra till gummiverkstan så att man sparar kostnaden för bärgaren. Givetvis köpte jag vinterdäcken på egen hand ... No Run Flat! (NRFT :) Trots att det är dubbdäck är dom tystare än BMW orginal RFT sommardäck ... Det tråkiga med RFT däcken är att dom låter anskrämligt på grov svensk asfalt. Sååååå dåååååligt av BMW Sverige att man inte kan erbjuda bilen med vettiga tysta däck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.