AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.735

Vilken klassning skall oljan till 320d med N47 motorn ha?

Transocean
Tänkte göra ett "mellanbyte" då bilen har gått 1300 mil med samma olja. Jag har 5w-30 C3 olja hemma, kan den användas? No name från Tyskland som funkat galant de sista 8000 milen på min andra bil med commonraildiesel.
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Hej!

det ska vara C3 klassad, och av motortillverkaren godkända produkter, inte att dom stöder osv.. Men vet att vissa här säger att det inte spelar någon roll. personligen kör jag Mobil 1 5 w30 ESP alt Castrol FST 5W30.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den skall väl även vara BMW-LL04-klassad!?

Kolla vad det står i din instruktionsbok.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Viktigast är C3 = bilar med partikelfilter.
Transocean
Ja men va bra, då passar ju oljan som jag har kvar. Ett annat alternativ vore ju att endast byta filter, men eftersom jag ju trotts allt har en dunk med olja så byter jag allt. Köper ett originalfilter så märker dom ingenting vid nästa service och jag behåller garantin.
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

nja, jag hade kört Mobil 1 ESP 5w30 men det är din bil, personligen snålar jag aldrig med olja och däck.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Bara att köra på! Ska själv göra ett mellanbyte i dagarna på f11an.
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

För er info, så finns spårämne i oljan.. så om något händer så kan dom se det, det är ingen bluff.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter And, det har du påstått tidigare och skulle återkomma med något som faktiskt styrker ditt påstående om att det finns spårämnen i oljan - hur gick det med detta?

Jag har hört samma påstående från några andra säljare men INGEN av dem kan styrka det utan går på hörsägen - så innan jag ser trovärdig dokumentation kring detta, ser jag det som en ren skröna och ett tomt marknadsföringsargument.

Visst är C3-klassningen den viktigaste pga låga SAPS-halter i oljan, men LL04-klassningen ställer också andra krav på oljans prestanda som måste uppfyllas.
Personligen skulle jag inte använda en olja som inte var LL04-klassad i den motorn.

Mvh
Johan B

Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

jag kan inte dokumentera det, men jobbar väldigt nära ett stort oljebolag, och blir det ett haveri, så skickas oljan på annalys av biltillverkaren just för garanti frågan, men jag tycker du ska höra med tex Bmw sverige så får du se om jag har fel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...som sagt jag har också frågat kontakter "direkt inne i" stora oljebolag och ingen av dem har heller kunnat styrka påståendet, vissa sa t om. att det INTE var så...

Mvh
Johan B

Transocean
Johan B, oljan som jag har hemma har både C3 och LL04-klassning. Tillverkad av Mannol i Hamburg. Borde funka de nästa 1700 milen innan det är dags för service och Castrol hälls i. Jag har kört säkert över tio år med både Mannol, Biltema och dylikt; alltid med riktig klassning och aldrig haft vare sig motor eller turboproblem. Jag anser att det är klassningen och inte märket som är viktigast.
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Johan, så enligt dig kan man i princip slå i mineral eftersom dom ändå inte kan kolla upp vilket? så då borde garanti gälla för allt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svar NEJ!

Det finns många sätt att analysera oljan på och man ser ganska lätt vilken typ av olja det är och vilken viskositet, TBN etc. den har!
Men jag har som sagt aldrig hört talas om att man söker efter olika radioaktiva spårämnen i en motoroljeanalys.

Mvh
Johan B

Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Om idén med spårämnen ska funka krävs det väl att alla tillverkare är med på det. Om exempelvis bara Castrol och Mobil tillsätter spårämnen i sina oljor kan man ju bara se att det inte är någon av deras oljor i motorn men det finns ju fortfarande tio tillverkare till med godkända oljor.
Dem mindre oljetillverkarna lär ju inte vara intresserade av att deras icke godkända oljor är spårbara? Då skulle det väl krävas lagkrav att tillsätta spårämnen i oljan, och något sådant finns väl inte?

Eller tänker jag fel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rent teoretiskt skulle det kunna fungera om det standardiserades så att spårämnena fastställdes och sedan tillsattes i oljornas additivpaket och att det vore additivtillverkarna som stod som garant för att dessa ämnen var tillsatta.
Det finns ett fåtal (kan räknas på ena handens fingrar) tillverkare i världen av additivpaket till motoroljor och alla oljebolag köper färdiga additivpaket (som skall tillsättas i en viss mängd i en av additivpaketstillverkaren fastställd strikt standardiserad typ av basolja - då garanterar additivtillverkaren att slutprodukten uppfyller vissa strikt specificerade klassningar) av dessa om de inte själva har tillverkningen "in house" (som t ex. Mobil, som tillverkar både additiv, basoljor och blendar egna motoroljor).

Men med tanke på alla olika klassningar som finns idag, skulle man kanske tvingats ha ett tiotal olika spårämnen i samma motorolja - ett för varje typ av "godkännande"/klassning....det är både orimligt och praktiskt svårt att genomföra. Därav min stora skepsis till att man gör det!

Jag har som sagt aldrig heller fått svart på vitt att det skulle vara så, utan de som påstår detta brukar hänvisa till "någon" eller i bästa fall "någon insatt", varför jag står fast vid min tro att det är en ren skröna ända tills jag blir motbevisad av trovärdiga fakta.

Mvh
Johan B

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Peter And;
Varför kan du inte dokumentera detta om du jobbar så nära ett stort oljebolag?

Om man vänder lite på det hela.
Vi säger att en motor rasar, bilen har servats enligt boken endast hos auktoriserade verkstäder. Skulle man då välja att skicka oljan på analys så säger ju det i princip att man betvivlar sina egna verkstäder.
Låter inte helt vettigt i mina öron i alla fall.
Transocean
Så nu har jag "mellanbytt". Hadde väsentligt mindre kvar av den tyska Mannol-oljan än jag trodde, så jag köpte 4 liter Mobil 1 5w -30 med riktig klassning och toppade det hela med 1.2 liter Mannol med samma klassning.
Jakten på spårämnen kan börja....
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Off topic men ändå, spårämnen kan finnas. För det kan även vara så att vi förgiftas/drogas...:
Länk

:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.