|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
En bra grej man kan göra har jag för mig är att köra status_lampen_kurzschlus_counter då ser man själva räknaren för de olika utgångarna. Lättare på så sätt att se om nollningen "tar" så att säga. Mvh Ola |
|
|
Tack för det OlaO. Ska testa så snart jag kommer hem. Ska även detta göras under LM_E60? Ska bilen vara "igång" när man gör detta, så att felmeddelandet syns på iDrive, eller räcker det med tändläget? Kommer du att ta fram kit igen Ola eller ska jag försöka köpa detta någon annanstans? |
|
| Tändläge 2. Så länge du greja med ljuset så är de LM som styr. Så, ja. | |
| Dum fråga nu. Tändläge två.. är det alltså in med nyckeln så bilen vaknar, eller är det att trycka på startknappen utan fot på bromsen så den är "igång" minus motorn? | |
| Startknapp utan broms = tändläge 2 | |
| Tack! Återkommer när jag kodad om bilen och det står Opel i Idrive när jag är klar! ;-) | |
|
Succé. Kollade först räknaren av kortslutningar och hade ett värde på regskyltsbelysningen. Testade sedan att nollställa med lm_60 och den nollade bort felet direkt som sedan också gick att rensa i inpa. Nu lyser hon så grant igen. Tack som fan F-tar och OlaO!! Mvh Per |
|
|
Kul att det löste sig! Mvh Ola |
|
P72D |
Hej, Lite samma fel här eller inte. Har en BMW e91 som fått problem med el. Det som slutade funka bara så där är Fönsterhissarna Varningsblinkers Helljuset Blinkers Justering av backspeglarna Instrument belysningen. Varvmätaren och hastighetsmätaren. Något förslag?? Tack så mycket |
|
Hej, det låter som FRM har fått nippran. Ibland hjälper det att göra en defaultkodning på enheten med NCS-expert men ibland behövs byte av den. En bra start vore att skaffa ett diagnosverktyg där du kan göra denna typ av jobb. Finns bl.a här (jäv) Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
P72D |
Tack Ola. Den kollar bara koder inget annat eller? Kan den programmera fotrumsmodul? // p |
|
Den klarar allt på FRM. Inpa-suiten härstammar från BMWs fabriksgolv. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hejsan Jag har en 330i -06 e91 som vänster skyltbelysning lagt av på (lampan är hel) och vänster halvljus blinkar till ibland för att ibland slockna en stund eller fortsätta vara tänd som vanligt!! Ville kolla upp frm om någon utgång var låst som kanske kunde återställas.... Kanske både en frm som är knäpp och kabelstam till bakluckan som håller på att ge upp?? Har inga felkoder från Autocom eller från inpa ( har olaO’ inpa) Försökte följa Lenwib’s länk här men får bara felkoder IFH-0019, IFH-0009 när jag provar med Tool32 vet inte vad/var jag missat. Finns det någon här på forumet som vill tipsa och vägleda är jag tacksam!! /Henrik |
|
|
Ska vara IFH-0018 inte ..-0019 / Henrik |
|
|
Det verkar kanske som att du inte har kabelns strömbrytare i rätt läge? Alternativt startar upp den på fel sätt? Jag kan inte proceduren för sena årsmodeller, men den skiljer sig rätt mycket från den för äldre (som min). Den här YT:n indikerar att du kanske har brytaren i fel läge. Huvudpersonen löder (antagligen) ihop stift 7 o 8, det som du kan åstadkomma med din omkopplare. Om inte annat, kan det vara kul att titta på flugorna på tangentbordet. :)) /Lennart |
|
|
Tack Lennart, ska kolla imorgon efter jobbet hur min kabel ser ut inuti, flugorna var ju en bonus:) Återkommer.... /Henrik |
|
|
Hej! På en extra av 2006 års modell ska man normalt sett ha switchen till höger. Du behöver inte öppna kabeln. Kolla att du får kontakt med Inpa med FRM. Får du inte det så får du heller inte kontakt via Tool32. Mvh Ola |
|
|
Det var inte min avsikt att få Trelle att öppna kabeln, bara att visa vilken mekanism som kan ligga bakom felkoden IFH-0009 (googlade bara den) och att peka på att kanske just switchen på hans kabel stod fel. Men sen slog det mig också i natt, att datorns konfigurering kanske har spontanändrats så där som bl a jag själv råkat ut för, att den inställda "latency timer 1" hoppat tillbaka till sitt standardvärde (16?). Det lär enligt Ola kunna hända bl a om man använder USB-uttaget till andra enheter. Värt att kolla, åtminstone, särskilt om kabeln fungerat tidigare. /Lennart |
|
|
Helt riktigt Lennart. Första steget att kolla om man inte har kontakt med bilen är att kabeln står i COM1 och latency 1. Därför är det alltid bra att börja med Inpa då märker man ju direkt om man har kontakt eller inte på ringarna Battery och Ignition. De ska ju vara svarta. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hallå Jo, jag har kontakt med inpa för båda ringarna är svarta, men när försöker komma in på ena av de två frm så får jag en felkod. Jag har ett svart stycke/adapter som man kan koppla på den silvriga kabeln (Ediabas), kan det svarta adaptern ha ihoplöddade stift 7 och 8? Vilken switch menar ni? Jag kan återkomma efter jobbet ikväll vad felkoden heter när jag provar komma in på frm. / Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.