|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Perfekt! Ja bad han kolla in tråden då den fått uppdaterad info :) Tyvärr sä är det ej så enkelt. Den måste få en status reset. Dvs en reset utav spärren. En default kodning gör ingen nytta. Det använder man bara då man ändrat något eller ifall man klantat till en custom kodning. |
|
|
Eller sätter in en beggad modul antar jag. Som i denna tråd: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Den kunde ha gått att rädda genom en uppdatering (flash). Den behöver inte vara trasig för det. Det är en aning dyrare å bara byta modul för man har lite problem då man egentligen bara kan låsa upp den eller uppdatera. Såg inte den tråden men som han gjort har inte blive riktigt rätt. Säger inte att de inte behöver funka korrekt i framtiden men den bör ska ha VIN ifrån CAS då även FRM håller VO. Som det är nu har bara hans bil en backup dvs CAS. Så försvinner CAS en dag så kommer man inte kunna kopiera FRM för VIN stämmer inte. |
|
|
Hej! Jag har just nu detta problem med min FRM module (ljusmodul). F-tar: vet du om man måste ha liknande en Xprog för att flash modulen eller kan man göra det på något att vis? Vet någon hur man kan få tag på VO inställningarna om jag väljer att testa med en begagnad enhet? Har en E91 -11 som denna modul slutade fungera vid batteribyte. En med autologic sa att enheten inte fick kontakt med verktyget ens. Ström går fram till enheten iaf. Då kanske enheten inte bara är låst då jag läst att autologic kan låsa upp denna typ av fel? |
|
|
Winkfp duger. VO tar du från CAS. Fungerar inte lyset alls? |
|
|
Varselljus och bromsljus funkar, inget annat såsom exempelvis blinkers eller helljuset. |
|
| Märkligt att du fick sånna problem bara efter ett batteribyte. Hände nåt särskilt under bytet? | |
|
Det är på min fars bil och det inträffade alltså vid batteribyte och då var en batteriladdare ansluten men ej på "supply" läge och efter detta så kom det upp felmeddelande i displayen och med dessa fel. |
|
| Okej. Det kan ha inträffat en dip.. Du behöver isf en FRM3 | |
|
F-Tar: du menar en ny alternativt en begagnad enhet? Tänkte kanske testa med en begagnad och ställa in VIN samt VO om det går att ta det ifrån CAS som jag förstått det hela korrekt? Är det något övrigt jag bör tänka på vid byte? |
|
|
Precis. Nä, skriv VO från CAS till FRM. Flasha VIN. Koda |
|
| Bumpar denna tråd då jag testat tool32 utan framgång. Har kört jobb _reset_kurzschluss_sperre både med FRM_70 och FRM_87. Får jobb okey, men när jag går in i Inpa och försöker radera minnet så går det likt förbannat inte. Sjukt irriterande. Det gäller reg.skylt belysningen på en E61 2006a. Jag har just bytt kablarna, men belysningen har felat sedan juli, så ljusmodulen har nog helt glömt att vänster skyltbelysning existerar. Vad gör jag för fel? | |
| Testa flasha modulen. Är du säker att kablaget är 100% helt och efter flash endå inte fungerar så måste du byta modul. | |
|
Hej och tack för svar F-Tar! Jag är inte så vass på det här med Inpa / Tool32 måste jag säga. Jag hittade en guide för hur man kör _reset_kurzschluss_sperre och lyckades hitta fram i Tool32. Finns det motsvarande guide för att flasha? Jag är lite rädd att förstöra någonting när jag gör detta, är det en ogrundad oro? Kan verkligen modulen låsa sig fullständigt efter att den upptäckt felet tillräckligt många gånger? Låter helknasigt att det inte skulle gå att ta bort denna låsning. När felet först uppträdde lös lampan om man startade bilen när bakluckan var öppen, för att sedan slockna när jag stängde den. Jag har nu bytt samtliga kablar på bägge sidor och det är bara regskyltslampan som fortsatt är släckt (bakrutevärmen är åter och torkaren bak återvände till sitt normala läge direkt) varför jag är hyggligt säker på att det usprungliga felet bör vara löst även till skyltbelysningen. |
|
|
Använde du rätt argument?? Ja de finns guider, du använder winkfp. De kan hända att de går snett men oftast inget som inte går att återställa så jätte orolig behöver du inte va. Ja den kan göra det, tyvärr. Hjälpte en kille med detta fast det handlade om angel eyes kretsen och de slutade med ett modul byte. |
|
|
Nej jag använde kanske inte rätt argument. Jag körde 0x15 som skulle innebära nummerskyltsbelysning, men i och med att bilen skiljer på höger och vänster så misstänker jag att jag skulle ha lagt till något ytterligare. Hittade en tråd på BMW-coding (där jag såg att du skirivit) och där man tydligen också ska kunna skriva lampnumer. Jag får ge det ett försök till. Kan man köra något script i Tool32 där man ser short circuit,vilken lampa det är osv? winkftp har jag inte koll på. Måste googla det. |
|
| Just ja - vet du om det är FRM_70 eller FRM_87 som ska användas på en 2006a tillverkad 2005-11 F-Tar. Tack för hjälpen också så klart! | |
|
Ja de finns en meny där då du väljer jobbet "LAMPENTEXTE". Då du går in i den listan så kan du dubbelklicka på utgången, då fylles argumentet in automatiskt. Där står det beskrivet vilken utgång den hör till, dock på tyska. Du kan välja hela listan med om du vill, spelar ingen roll.. Du har ingen FRM, bara 3ser har dem. Du har LMA. Så i tool32, LM_e60. Eller så laddar du LMA i NCS och kika vilken .prg som används där å sedan använder du samma i tool32. |
|
|
Aha - ja då är det kanske inte så konstigt att FRM_70 eller FRM_87 inte gjorde ett smack. Konstigt att den sa ok ändå. Då borde jag kunna testa _reset_kurzschluss_sperre under LM_e60 med andra ord. Nytt försök när jag kommer hem. Jag är inte riktigt med på "lampetexte" - ligger den som ett "job" eller finns det som ett argument? Ledsen för dumma frågor men det är första gången jag testar Tool32, som är lånat från en polare och från tiden då Gustav Vasa gick i småbyxor. Jag såg att OlaO tidigare sålt ett kit för detta - gör du eller någon annan det fortfarande? Känns som att jag skulle behöva en egen uppsättning. |
|
| De är en ruta i bakgrunden då du laddat jobbet. Jag säljer inget, tror att Ola gör de än.. han ser nog detta snart ;) han annonserade på blocket tidigare | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.