|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har som många andra haft kabelbrott på min E61, kabelstammen är bytt men fortfarande klagar den på att höger skylbelysning är trasig, nu säger dom på BMW att ljusmodulen måste bytas eftersom den låser sig efter ett antal gånger som lampan är trasig. Nu till min fråga, går det inte att ta bort övervakningen av skylbelysningen i OBC? och på så sätt slippa problemet, annar ska BMW ha 6000:- för att byta denna ljusmodul. | |
|
Borde ju gå med INPA eller rättare sagt NCS-expert. Vilken årsmodell har du? Min bil: Länk |
|
|
Jag googlade lite. Det går att stänga av övervakningen med NCS-expert. Min bil: Länk |
|
| Tack för svar, tror du det fungerar med BMW Scanner 2.0.1? | |
|
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den så jag vet inte. Skickar powerpost till dig! Har ett INPA paket på blocket Länk Min bil: Länk |
|
| Den måste låsas upp! Short circuit counter=1. Ncs eller inpa hjälper inte här. | |
|
Om man tar bort bevakningen med NCS måste ju själva larmet rimligtvis försvinna. Eller är jag ute och cyklar? Min bil: Länk |
|
|
Jo det stämmer självklart. Men det kommer inte att tända skyltbelysningen. |
|
|
Ok trodde att TS lampa fungerade men larmar ändå. Men att behöva byta ljusmodul verkar ju sinnessjukt. Vad behövs för att låsa upp den? Min bil: Länk |
|
|
Det är sinnessjukt! Har hjälpt ett par st från dessa motbjudande och oprofessionella priser av BMW för dessa simpla fel! Dem lurar kunderna helt! Tool32 och kundskap krävs. |
|
|
Aha! Tool32 är med i "mitt" INPA kit! Min bil: Länk |
|
| Har nu fixat detta, jag tog bort felövervakningen på nummerskyltsbelysningen, för att fixa detta så köpte jag ett INPA paket av olaO med en klockren bra svensk beskrivning av installation programvara och läsare/programmerare. Tack olaO för detta! | |
| Så det lyser nu igen? | |
|
Kul Toaster! Allt funkar alltså? Då kan man säga att du sparade 5500 kr och fick ett bra diagnosverktyg på köpet! Tack också för de vänliga orden ;-) Min bil: Länk |
|
|
Bumpar denna tråd då jag ska hjälpa en kille med en e91 byggd 2006/11. Höger baklyse lyser ej, säkring och lampa hel, "Counter" felkod i FRM, 9CBC. F-Tar, jag antar att det är Tool32 som gäller här? Har du någon lathund eller kan du kanske göra jobbet remote? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Det finns ej säkringar. Ja det verktyget gäller! Ladda FRM_87.prg ex beroende på modell av frm. Kolla detta med ncs expert då du läser modulen. Sedan har du _reset_kurzluss_sperre som job och hitta på job info när du markerat jobbet "lampentexte" Där kan du plocka ut vilket argument som gäller för höger bakljus. Kan göra de remote om det verkar struligt också :) |
|
|
F-tar, tack! Jag ger din mail till honom så kan ni ta direktkontakt. Jag tror remote blir en bra lösning. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej, Även om jag inte har någon FRM i min bil, lockas jag alltid av diskussioner, där en dyr - och dessvärre totalt onödig - verkstadsåtgärd kan ersättas med inga pengar och lite god vilja. Så jag googlade för min utbildnings skull och hittade den här, som det verkar, utmärkta steg-för-steg-beskrivningen på hur man "nollar" FRM: Länk Hoppas att den kan vara till nytta för någon trådföljare här någon gång. /Lennart |
|
|
Världsklass Lennart! Den länken åker in bland favoriterna. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Bra! Då återkommer jag till dig när jag glömt var jag är... ;) /Lennart |
|
|
Jag kan rapportera att killen jag skulle hjälpa gjorde detta själv med ett Inpa kit från mig och lathunden från dig lenwib. Han var mycket nöjd. Tack F-Tar också som ledde oss in på rätt spår. F-Tar, en fråga, borde det inte gå att bara göra en defaultkodning med NCS på FRM så får man bort problemet när den låst ner vissa lampor? Känns lite enklare. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.