|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Som de flesta andra här så är jag lite paranoid vad gäller N47 motorn. Jag har på senare tid tyckt mig höra att den låter annorlunda. Dels mycket rassligare än min förra Volvo V50 D4 177hk och den låter även annorlunda gentemot min väns bil med samma motor. Här kommer en video på ljudet som jag spelat in själv: Vad säger ni? Sluta ora sig? Har både blocketförsäkring ett par månader till samt maskinskadegaranti upp till 12000 mil eller tills bilen blir 8 år, så kommer inte få betala några enorma summor om det värsta skulle hända. Men det vore riktigt tråkigt ändå, givetvis.... Tack på förhand! | |
| Åk till en verkstad och låt dem lyssna på det. Jag låter min mek lyssna vid varje service, och han har lyssnat på två, tre stycken motorer som de har bytt kamkedja på. | |
|
Exakt så lät min bil! 320d ede -11 som gått 9600mil. Premium selection garanti på den. Lämnade in den för en månad sedan till BMW pga att bilen kunde tappa effekten helt plötsligt, typ som när antisladdfunktionen slår in och bryter effekten. Kom helt slumpmässigt! Hörde även det rasslande ljudet som inte fanns där när jag köpte bilen. På första besöket byttes en kabel som var skavd till AGR/EGR ventilen. Frågade om det verkligen löste det rasslande ljudet och det lovade dom att det var. Betalade då kablar tydligen inte går på garantin, fick nycklarna, startade bilen, lät den stå ett par minuter... och rasslet började igen! Gick tillbaka in och fick med en mekaniker ut. Han sa först att det är normalt! När jag sa att det inte låtit så innan trodde han det var något lager till multiremmen. Sa då att jag hört om kamkedjeproblemen på n47 motorerna och att om man tar av remmen, startar motorn och det fortfarande låter kan det inte vara något annat. Svaret jag fick var "Ja så kan DU ju göra" Hänvisade till min garanti och fick en ny tid senare samma vecka. På eftermiddagen när jag lämnat bilen fick jag ett samtal om att kamkedjan var dålig och skulle bytas och att dom inte rekommenderar att man kör med den. Tog lite drygt en vecka och nu är ljudet helt borta! Mycket nöjd med BMWs service trots att man hört att dom är hemska att ha att göra med när det gäller just garantier, och hade ställt in mig på att jag skulle behöva lämna den minst tre gånger till innan dom fått ordning på den. Iofs försäkringsbolaget som tog denna kostnaden så kanske är därför. Så åk in med den innan försäkringen gått ut och stå på dig! för så ska inte en frisk motor låta. |
|
|
@marcush23 Visst är det komiskt att man själv måste ta reda på ganska detaljerade saker för att vara en amatör för att kunna få fel hos en auktoriserad BMW-verkstad avhjälpta på rätt sätt. Känns som att du nästan utgick ifrån att de inte kunde lösa problemet, är det så en verkstad ska vara... ibland undrar man ju om de spelar dumma. Det kan ju omöjligtvis vara en nyhet för BMW att N47-motorn har haft problem med kamkedjan. Om de fått in bilar med N47-motorn med likvärdiga problem tidigare borde de ju kunnat säga kamkedjan med en gång... Kände bara lite irritation över BMWs verkstäder, inget riktat mot dig marcush23 :-) Skönt i alla fall att de fick ordning på din bil! |
|
|
tremolo: Komiskt? jag tycker det är skitsmart! Något som sjukvården ska börja ta efter kanske? ;) Faktum är att jag trodde jag skulle få bråka med dom i veckor innan dom fixa bilen. Man har ju läst skräckhistorier om BMW verkstäderna och deras kunnande och bemötande, så andra försöket är jag mycket nöjd med :) Sen ska man inte säga att alla verkstäder är skit, för det är till 99% dom dåliga erfarenheterna som folk skriver om. Ytterst sällan man hittar en tråd skapad om ett positivt verkstadsbesök ;) Problemet med N47 motorernas kamkedja är känt hos BMW! Fick kvitto/arbetsorder på reparationen hemskickat av BMW i veckan, dock utan kostnader, och där står PUMA nummer 43863106-21 och: "ENL "FALL 3" I PUMAÅTGÄRD SKALL KEDJETRANSMISSION BYTAS UT KONTROLLERA KAMKEDJANS LÄNGD OCH BYT BÅDA KAMKEDJORNA" Så dom vet om det... Varför dom väljer att försöka sopa det under mattan vet vi nog alla. Ingen gratisreparation direkt. Förstod att det inte var mot mig ;) och tack! Känns riktigt skönt att ha fått ordning på den igen :) |
|
|
Hej på Er! Har nu varit hos BMW. Fick en tid för kontroll om cirka 2.5 vecka... En kille följde med mig och och lyssnade redan nu dock, och han sa att det var ett förstadie till att det behövs fixas. Dock ingen fara att köra tills kontrollen enl. honom. Har blocketförsäkring så kommer undan på 1000kr. Blir det reparation verkar det ligga på cirka 25.000kr+... (för försäkringsbolaget, då). Fantastiskt att man skall drabbas av detta dock... :( |
|
|
Haha, ja, det gör väl sjukvården redan :-D Ja visst är det smart av dem, men jag ogillar när de slingrar sig. Jag hade inte kunnat jobba som servicetekniker/kundmottagare då jag har svårt att luras :-D Sen klart att det finns bra verkstäder också :-) Finns trådar om det. Men jag håller med dig, det är det negativa som hörs mest. @anting Bra att det upptäcks så tidigt och att försäkringen tar det :-) |
|
| Det blir bara mer och mer trådar om n47 och dess problem med kedjan, snacka om tickande bomber :( jag är medveten om att många sålts men både jag och en i min bekantskapskrets har råkat ut för detta. Vi har precis TS klarat oss då försäkringar täckt. Men hur blir de för alla stackare nu när bilarna både rullat och blir med åren, ingen maskinskadeförsäkring täcker osv. | |
|
Fallen blir fler och fler där ägare uppmärksammar att det rasslar, och man byter ute delar i förebyggande syfte. Men fortfarande är de väldigt få fall där det blivit totalras. Även om det rasslar vet man ju inte hur länge det skulle hålla? Tycker väl inte det är själva motorn som är problemet egentligen, konstruktionsmissar kan ju alltid hända. Utan det stora problemet är bmw som vägrar erkänna att de just är ett konstruktionsfel. Det har satt för många männsikor på pottkanten, samt att många försäkringsbolag har fått betala ut stora summor som dom egentligen inte borde behövt gjort om bmw tagit sitt ansvar. Det som stör mig så förbannat är just att PUMA finns. Dom erkänner felet själva men skiter fullständigt i följa den fullt ut. |
|
|
Nja, nog är det själva motorn som är problemet. Kamkedjan/kedjorna och kedjetransmissionen är en mycket väsentlig del av motorn, inte minst mot bakgrund av vissa konsekvenser det kan få och att det innebär mycket dyra reparationer. Sen undrar man ju hur länge motorn håller efter en ev. reparation. De flesta skulle nog uppfatta detta som en dålig motor. |
|
|
Den lät inte frisk, jämnför jag med vår som gått 17000 mil, så är vår helt tyst.. min teori, är täta oljebyte ingen miljödiesel ala Preem är nog en del av receptet för ett långt liv. |
|
|
Jo visst är det själva motorn som är problemet. Men det jag menade var om Bmw hade tagit sitt ansvar och plockat in alla bilar med problem på garanti hade inte problemet i sig inte varit lika stort och illa som de nu är idag. Att konstruktionen inte håller den kvalité den borde är de nog ingen som inte skriver under på. |
|
|
M47 har ju inte samma problem, när N47 kom höjdes effekten, samtidigt som förbrukningen minskade, och då måste tollerancerna bli mindre och matrialet tunnare tyvärr kraven på biltillverkaren blir tuffare. men visst Bmw borde ta sitt ansvar. |
|
| Frågan är om det överhuvudtaget går att göra något åt detta. Det rör sig ju om en dåligt byggd motor, hur mkt "ansvar" BMW än tar. Ungefär som Opels oljedrypande motorer ända in på 2000-talet. Livslängd och hållbarhet var usel och även om Opel då tagit sitt ansvar och renoverat alla motorer som var slut vid 10.000 mil, så var motorn fortfarande lika dålig, även om den var renoverad. Detta är en trist historia, inte minst mot bakgrund av att det är dyra bilar som många ägare satsat mycket pengar på vid inköpet. Enda möjligheten BMW har att ta ett seriöst "ansvar" för sin dåligt byggda motor är en ordentlig och seriös omkonstruktion av motorn och att bjuda alla ägare av denna motor på denna operation. Men då lär väl konkursen snart vara ett faktum. | |
| Peter And ---> Att Jämföra M47 med N47 är som att jämföra äpple med päron. Helt olika motorer. Punkt! | |
| De skulle behållt motorkonstruktionen som m47 hade. Den som beslutade att sätta kedjan i bakkant borde också få sparken. Tror annars BMW hade kunnat vara mer frikostiga med goodwills om man inte behövt lyfta ur hela motorn för att åtgärda felet... | |
|
Köpte en E61 med M47 pga strulet med N47. M47 är en gammal spis helt klart men jag hoppas att den tuffar på... I motorvägsfart åker man trevligt så det var viktigast för mig. Klart en M57 hade varit trevligare men en 520d med M47 var även billigt i jämförelse... Hoppas verkligen att BMW ändrar sig och erkänner felet. Har läst att även de "säkra" årsmodellerna av N47 har börjat strula. Har ingen länk dit jag läste det så det får tas med en nypa salt... En fråga till er som har haft/har strul med N47, kör ni extra oljeservice eller låter ni den hemska longlife-oljan slita i 3' mil? Skulle vara intressant om tätare oljebyten hålller kamtransmissionen i skick? |
|
|
Hej igen! Igår var bilen inne hos BMW. Hör och häpna, 3 mekaniker lyssnade och lyssnade, tittade och lyssnade igen. Ingen kunde säga att den lät konstigt. Och jag håller med när vi stod där inne. Allvarligt talat tyckte jag att ca 2 dagar innan jag åkte dit, så bytte ljudet skepnad och blev dovare osv. Troligtvis inbillning, men ändå. Blev erbjuden att komma när som om det ändras, men för nu så är allt bra, antar jag? |
|
teposen |
Testa köra bilen hårt när det är ordentligt varmt ute, då lät iaf min riktigt illa efter några fullgas-repor. När den var kall/halv varm kunde kedjan vara helt knäpptyst. |
|
Uppdatering: Ljudet har kvarstått enligt mig och jag har stått på mig. Tillslut lyckas även BMW höra ljudet och skickar in en förfrågan till mitt försäkringsbolag för kamkedjebyte. Det godkändes och jag får även olja+filterbyte samt att de byter en spännrulle som ev. kunde vara med och tillföra oljud. Fick en tid om ett par veckor och det tar cirka 2 dagar. Detta blev dessutom två flugor i en smäll för min del. BMW har tidigare stått för servicen på bilen (8000 mil), men de har ju galna serviceintervaller på 3000 mil eller 2 år. Bilen har nu gått 1500 mil sedan förra servicen, vilket jag i framtiden kommer att ha som egen servicepunkt (oljebyte). Kunde tydligen köra på som vanligt till dess, de har bytt på flera tidigare men de har låtit riktigt illa och då har dem inte ens släppt iväg dem från verkstaden. Tror detta är en tankeställare för verkstaden, de som sa att det inte fanns först har säkert släppt iväg flera bilar som låtit likadant som min. Slutet gott, allting gott - för mig åtminstone. Riktigt galet att en kamkedja inte ens håller 9000 mil dock... |
|
teposen |
Skönt att det löste sig! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.