AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.271

E60 530i - 2008 med kvittrande ljud från N53-motorn

Hej,

Jag har lagt märke till ett kvittrande ljud inne i bilen som endast hörs när man står på tomgång alternativt släpper pedalerna o låter bilen precis rulla. kör man fortare överröstas detta ljud.

stänger jag av ac och fläktar låter det fortfarande. ljudet verkar komma inne från instrumentpanelen någonstans. väldigt svårt att lokalisera helt. det är ett väldigt lågt ljud fågelkvittrande ljud som kommer i omgångar "tjurp tjurp........................ tjurp..........tjurp. lite då och då. dvs oregelbundet fast helatiden. inget högfrekvent ljud och inte heller lågt. finns det något i panelen som helatiden ställer om sig och skapar detta ljud? kanske någon vattenledning? det kanske rent av är normalt då det alltid varit där. det är inget man direkt tänker på såvida man verkligen inte letar efter ljud i bilen

uppskattar all hjälp.

Bör vara fläkten eftersom det är vanligt med fågelkvitter från den.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Det finns även en liten fläkt som drar luft förbi givaren till temperaturen inne i kupén. Jag tror den går hela tiden tändningen är på. Är den dålig kan den låta illa.

//Göran
Det verkar komma från motorrummet närmast insuget/torpedväggen på förarsidan. lite svårt att lokalisera. vad kan detta vara? :S se video

<embed type="application/x-shockwave-flash" src="Länk size="1"><a href="Länk Video</a> - More videos at <a href="Länk
blev visst tokigt där... Länk
Är jag ensam med detta lustiga ljud?
bm
187
bmwjim
523im -05
Låter som något spjäll
bm
187
bmwjim
523im -05
fick inte med allt..

Jag hade en Audi A6 förut som lät nästan exakt så från två spjäll som justerar värmen.
På den satt det paketet lite närmare förarens högerfot än passagerarens vänsterfot.
Tog ut det och rengjorde och smörjde med teflonspray.

Låter det mer inne i bilen än utanför?
Det låter mest när man öppnar huven o lyssnar. I kupen låter det ytterst lite
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Din E60, är det möjligen en 520d ?
Hoppas inte, kamkedjan med spännare
kan låta så.

Mvh Jonas B
Det är en 530i
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.