AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.865

Varför kan man inte köra bil i Sverige?

Sida 4 av 4
Hur mycket av transittrafiken går med svenska åkerier? Det är möjligt att de lokala åkerierna inne i skogen eller på vischan är duktiga och följer reglerna men E4/E6 är en transitled för tung trafik från både västra och östra Europa - om nu alla lastbilar är strypta är det märkligt att de kör om varandra och inte sällan håller 90-100...

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
För mig är vänsterfil omkörningsfil. Det är ointressant i vilken hastighet man befinner sig i i vänsterfil. Ligger man i höger och skall köra om så får man se till och göra det om det går. Kommer det en bil i 150 km/hr så får man vänta snällt.
När jag skall ut på resa så har jag löst det som så att jag startar vid 02:00 om jag skall till Tokholm - inga bilar och jag susar upp på 4:10 - är precis där lagom till rusningen skall börja.
Skall jag till "byn" (Edsbyn) så startar jag 24:00.
På det här sättet kan jag köra som jag "vill" då det i regel är väldigt lite trafik på vägarna vid de tidpunkterna.

I övrigt så finns det bara en ska till som stör mig så in i Norden - alla idioter som skall blockera båda filerna redan när första skylten kommer om att det blir en fil pga av bygge eller dyl. Här nere i Skåne så hade vi ett tag utanför landskrona en skylt som kom upp 2 km innan blixtlåsprincipen skall tillämpas. redan där började kön i höger fil med ngn idiot som ligger i mitten så ingen annan kan komma förbi på vänster sida.
Vilka nötter..........

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Kristoffer_L: Det går att rulla fortare än 90km/h i rediga utförslöpor. Att sedan tänka på är att en personbils hastighetsmätare visar några km/h för mycket. Men visst, en hel del av den tunga kör för fort! Själv håller jag för det mesta 83km/h, en rätt bra komfortfart och lagom mycket för fort! :-)
Sen verkar det som att kunnandet i hur man kör ut på en motorväg har försvunnit totalt. Det finns ett accelerationsfält av den anledningen att man ska ha samma fart som trafiken på motorvägen när man väl kör ut, inte att puttra i 60km/h tills man kör ut och DÅ först börja accelerera.........

Att "ni privatbilister" retar er på tung trafik har ni ingenting för! Vi som kör tung trafik retar oss lika mycket "er"!!!! :-)

//David
Då jag bor nära infartslederna till Sverige är det sällan jag ser en svenskreggad lastbil. Oftast är det bilar från Holland, Tyskland, Danmark, Ukraina, Turkiet, Tjeckien mfl. Och de håller _aldrig_ 82km/h på motorvägen.

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Som sagt...alla lastbilar jag har kört har varit spärrade till antingen 85 eller 90 km/h.
Garanterat dock att det inte är alls lika noga hos utländska åkare/firmor. Det är ju såklart mer intressant för polisen att driva in böter på hemmaplan än att tråckla runt med andra nationaliteter.

Sen +1 på Kävlingepågen. Det scenariot stör mig också. Blixtlås skall tillämpas där filerna går samman och ingen annanstans.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Stämmer precis allt ni säger även här långt upp i norr! På 90 väg är hastigheten 75 max, 70 väg 60! Däremot på 30 väg så kör idioterna närmare 60. Ett annat jävligt konstigt beteende jag märkt: De finns en korsning här som flera bara svänger ut utan att kolla så jag fått tvärnita även fast de är jag som har företräde(huvudled). 2 gånger på samma dag hände det, och jag gav dom tutan och blinkade några gånger med heljuset i min aggression! Vad gör dom, båda bilarna jag gjorde detta på panik svänger ut i vägkanten och dyker ur bilen,står och tittar upp i skyn på nåt underligt sätt och ser oskyldiga ut! Var sommartid så de var ljust, så mina totalt värdelösa helljus kan dom knappast ha sett. Var de tutan som lät som ett maskingevär kanske??
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter.

Om alla tog till sig denna regel skulle vi kanske ha en trevligare trafikmiljö...

/J.I
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.