|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Håller med om allt i FredrikE39s inlägg utom parkeringsfenomenet. I mina trakter är det alltid 1) en hantverkarbil 2) en BMW-suv ------- //Lövet |
|
|
@JohanB Hur tänkte du nu? vad menar du lagvidriga hastighet? du menar vi kör 200km/h på 110-väg eller vad menar du? jag har aldrig nämnt nån hastighet överhuvudtaget..... Du kanske skulle vakna till vid ratten lite mera och se vad som faktiskt sker i backspegeln också än att bara köra ut när du tycker som bönder med vagn gör nere på Skånska slätten alltför ofta och man får panikbromsa.... Ligger man bakom eller närmar sig ett tungt fordon i högerfilen och ser i backspegeln det kommer en snubbe i en hastighet du inte vill köra så ska du ju inte bara kasta dig ut i vänsterfilen och sen ligga sova där i 5 minuter eller vad det tar för att köra om långtradaren. Man kan ju också egentligen bara skita bromsa ner när ni sticker ut och se vad som händer, eller rättare sagt du vet vad som händer, är det värt det? Man får väl använda sunt förnuft för sjutton, och vad är spännande med att bara sticka ut och sen sova i vänsterfilen? Sen att man blir tvingad köra om i högerfilen för att ni vägrar flytta er och sen "ändå" inte fattar vad ni sysslar med är chockerande..... |
|
|
Lanab, vet du hur jag kör? Jag kör inte (inte medvetet i alla fall, men visst har jag väl missat uppmärksamheten någon gång under årens lopp och kommer säkerligen att göra det igen vid något tillfälle) ut mitt framför näsan på någon och jag ligger inte heller och kör om i "fem minuter" utan gör det så fort som är lämpligt - däremot pressar jag inte upp bilen i rent orimliga hastigheter bara för att det ligger någon "flåbuse" i arslet och vill bränna om i 200 knyck! Läs mina tidigare inlägg lite bättre där jag skriver om uppmärksamhet och anpassning/samspel! ;o) Kör man 111km/h på en 110-väg är det ju i praktiken lagvidrigt, men utifrån ditt tidigare inlägg där du skrev att någon kommer i hög hastighet bakifrån förutsatte jag att det handlade om en hastighet som var klart över laglig dito...men det spelar egentligen mindre roll då du som förare kan/bör kunna förutsäga att någon som hinner ikapp t ex. en långtradare också tänker köra om densamma - läs trafiken och planera körningen utifrån situationen. Visst kan man önska att alla förare alltid är 100% uppmärksamma och inte bara byter fil helt plötsligt, men i praktiken vet både du och jag att allt för många förare brister i uppmärksamheten bakåt och i sin tydlighet genom att strunta i att blinka i god tid innan de byter körfält till det vänstra - jag anpassar mig efter detta scenario, gör du? Känns som du för ett cirkelresonemang - du anser att du har all rätt att köra om någon om det så skall ske på fel sida, bara för att "visa andra att de har fel!", oavsett hur många fel du begår verkar de också mindre än det som begåtts av den som råkat köra ut i vänsterfilen då du tänkt köra fortare där...frågan är vem har mest fel och blir det bättre för att två gör fel? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Du har delvis fel i sak, du får inte slänga dig ut framför någon bara för att du håller rätt hastighet. Sen blir det en komplicerad diskussion förstås om vad som är det avstånd för vilken det är rimligt att en person i högerfil får byta fil innan en bil som kommer i vänster fil. Men man får definitivt inte byta fil framför någon så att denna på något sätt utsätts för fara eller tvingas till hastig inbromsning. ------- //Lövet |
|
|
Lövet, jag hävdar inte att det är tillåtet att slänga sig ut framför någon! Däremot är ju alla här i diskussionen medvetna om att det finns folk som gör det och därför rimligen bör anpassa sig efter det faktumet. Är man inte medveten om att "mottrafikanterna" kan och ofta gör så hade de ju inte retat sig på det fenomenet, eller hur!? Det jag vill säga är att ALLA (även du och jag) förr eller senare gör fel i trafiken och därför är det ett idiotiskt resonemang när man benhårt vill hävda sin rätt i olika trafiksituationer och särskilt då det handlar om situationer som man kan eller bör kunna förutsäga att de inträffar med en relativt stor sannolikhet - som t ex. att folk byter körfält utan att vare sig titta i backspegeln eller ge signal om körfältsbytet. Krockar man med någon som plötsligt byter körfält och man då kanske t om. skadar sig själv eller en medpassagerare i egna bilen, är det ju en klen tröst att "den andra gjorde mer fel"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det jag tycker är en självklar regel och det tycker jag att det ska vara för alla är att filbyten och vänsterfilskörning på motorväg ska ske utan att andra trafikanter ska behöva bromsa för dig. Ja det finns självklara undantag som rusningstrafik i storstäder t.ex. Har man bara minsta känsla för bilkörning förstår man allt det där. Johan B, jag är säker på att alla här inne är medvetna att vissa inte kör som jag beskrivit ovan. Det är inte små misstag det handlar om utan inkompetens och prestige hos bromsklossarna. Hade jag bara behövt lätta lite på gasen någon gång ibland för att framförvarande misstagit sig en aning på min fart hade jag varit världens lyckligaste bilförare. |
|
|
Sån här oreglerad trafik kan man också behöva bemästra. Länk |
|
|
En grej til att reta sig på. På tvåfilig väg ser man skylt som berättar att 700 m längre fram så övergår vägen till endast ett körfält och ahstigheten satts ner till 50 kph pga exempelvis vägarbete. Om man då inte genast viker in i högerfilen så blir det många elaka blickar när man kör hela vägen fram till där vänsterfilen upphör och man blir ofta motarbetad när man ska väva in sig i högerfilen. |
|
|
Jag håller inte med om att vi är särskilt dåliga på motorvägskörning i sverige. Inte heller att det blivit sämre överlag, det som hänt är att trafiken ökat. Särskilt mängden husbilar och dessa förbannande husvagnar, som plågar sig förbi lastbilar bara för att sen sänka farten och tvinga lastbilen till omkörning. Husvagnar borde förbjudas helt, snacka om idiotiskt att dra runt på ett helt hus bara för att sova en natt när det finns hotell och vandrarhem. |
|
|
Skulle vilja ta upp en annan sak - hålla avstånd! Eller snarare bristen på avstånd till framförvarande fordon. Är väl iofs ett tätortsfenomen, men då de flesta av oss lever i städer är det högst relevant. Kan inte förstå varför detta inte diskuteras mer när det gäller trafiksäkerhet, eller varför t.ex inte trafikskolorna/uppkörningen trycker betydligt mer på detta. Några argument: - Säkerhet Upphinnande-olyckor blir allt vanligare och även vid låga hastigheter kan det ge allvarliga, ibland livslånga, skador hos den som blir påkörd. Kör Essingeleden i Stockholm varje dag och där sker denna typ av kollisioner i stort sett dagligen. Stor samhällsvinst om dessa olyckor kan minskas. Enda sättet att minska sin egen risk att drabbas är att hålla avstånd till den framför. - Planerad körning Att hålla avstånd till framförvarande bil kräver proaktiv istället för reaktiv körning. Innebär bl.a att anpassa sin egen fart till omgivande trafik, bedöma och förutse vad som kommer hända, hålla en så jämn hastighet som möjligt. Lite av "gummisnodds-körning" istället för tvära "start-stopp". Ger mjukare trafiktempo, smidigare trafik för alla och besparingar både för ekonomi och miljö. - Mindre köer En kö är "bara" för många fordon på för kort sträcka. Om alla bilar i en kö höll betydligt längre avstånd mellan sig skulle kön visserligen bli längre men i alla fall rent teoretisk kunna hålla högre fart. - Stenskott, smuts Med längre avstånd blir risken för stenskott mindre och din bil blir heller inte lika skitig. - Trivsel Finns det nåt värre än när någon lägger sig 1 meter bakom. Jag ser väl för sjutton att du vill köra om i god tid utan att du behöver sniffa i min baklucka! Planera körningen innefattar ju även bakåtsikt. Summa summarum - testa nästa gång du är ute och kör att fokusera på att hålla rejält avstånd till fordonet framför, det är en utmaning men går. |
|
| Är inte en av orsakerna till problemen att husvagnar bara får köra 80. Och de gör de som oftast. Medan lastbilar som även de bara får köra 80 gärna kör både 90 och 100... | |
|
Är inte lastbilar fysiskt spärrade till reglerad maxhastighet? ------- //Lövet |
|
|
Jo, lastbil med släp är spärrad till 90 km/h. MVH Christofer |
|
|
Utan släp är det fri fart för lastbil? Usch då. ------- //Lövet |
|
|
@Kaparn Det där kan jag också reta mig på. Jag brukar också vika in tidigt vid såna tillfällen just för att slippa bli hindrad från att bli insläppt. Folk i högra körfältet tror att man tränger sig. Man ska utnyttja båda körfälten i princip ända fram till att körfält vävs ihop. Framför allt på vägar med mycket trafik där kapaciteten är begränsad och det lätt skapas köer med låg hastighet, då kan man få plats med fler bilar om det blir två köer istället för en. |
|
| Det där med hastighetspärr på lastbilar funkar dåligt, åtminstone i praktiken. Kör en längre etapp på antingen E6 eller E4 en vardag så förstår ni... | |
|
Menar du att lastbilar med släp (dragbilar) kör fortare än 90 km/h? Kör numer inte så ofta på E6 men gjorde det dagligen för några år sedan, då låg de i alla fall och tuggade i 90... MVH Christofer |
|
|
Även tunga lastbilar utan släp är spärrade. Idag är det dessutom ganska vanligt att åkerierna väljer att spärra bilarna vid 80 km/h. Men med tanke på att större delen av svenska vägars tunga trafik är reggad in nån öststat idag så ska man kanske inte hoppas på att reglerna efterlevs speciellt mycket. |
|
|
Alla lastbilar jag kört senaste åren har varit spärrade vid 85 km/h. 90 är väl enligt lag vad jag vet. Tror inte det är många svenska åkerier som pillar med fartspärren. Utländska verkar ju ha lite fri lejd så där skulle jag inte förvånas. |
|
|
Hela lastbilsparken (~140 bilar) på företaget jag jobbar på (Carlsberg) är strypt till 82 km/h. Beträffande att ligga i vänsterfil på motorväg trots att det är tomt till höger - jag samåker till jobbet med en kollega (tjej, 27 år, kör Hyundai ix35) och hon kör precis så. Jag får bita mig i läppen för att inte säga till henne... /Masten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.