AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.869

Varför kan man inte köra bil i Sverige?

Sida 2 av 4
Problemet på 3-filiga motorvägar tror jag beror på att många väljer mittenfilen då de vill undvika att bli inträngda av antingen bilar som skall bromsa in på en avfart, eller av trafik som skall ut på motorvägen från en påfart. I Sverige finns ju dessa vägar främst kring Stockholm där det är riktigt tätt mellan trafikplatserna.

Vad jag däremot inte begriper är varför man inte kan hålla trafikrytmen om man ändå inte vill ligga längst ute till höger...
Dom 3-filiga är väl inte speciellt störande eftersom det finns fler filer man kan använda sig av, problemet är ju dom som sover i vänsterfilen på motorväg, det finns säkerligen flera skäl till deras beteende.

1. Har ingen koll i backspegeln.

2. Har farthållaren inkopplad och vägrar gasa på lite bara av ren envishet i kombination med deras jante

3. Sen finns det dom som inte bryr sig.

4. Inga poliser på vägarna

Och det är heller inte konstigt vi har sämre förare generellt på vägarna, biltillverkarna säljer bilar i "Yaris" klassen vilket man ser mängder med amatörer som kör dessa bilar, de är billiga att köpa nya vilket sänker ribban för nya grupper med begränsad ekonomi tack vare lågprisbilen.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

3-filigt är ju mer optimalt än 2-filigt OM förare använder högerfilen också och inte enbart mittenfilen som kryssarkanal. Husvagnar, bilar med släp, tungtrafik etc borde hålla sin plats till höger om inte annat krävs typ omkörning, filbyte för sväng eller dylikt.

Problemet med 2-filigt är ju att folk som inte planerar sin körning, inte bryr sig, inte vet bättre, svänger ut utan att blinka eller se sig om - bilar eller lastbilar - och skapar ett irriterat, farligt och onödigt dragband bakåt. Eller ligger kvar utan att flytta sig, utan att hålla hastigheten.

Det härligaste är ju när det blir så uppenbart att personen gör det med flit?!

Alla som åker E4an nån gång då och då, framförallt helgtid, vet hur det t.ex. vid söder om Stockholm vid Nyköpingstrakten är 90% fördelning av bilar i vänsterfil, kilometer fritt i högerfil - varför? För en lastbil som man ser i horisonten och alla vägrar ligga i högerfilen för att slippa bli passerade. Det är ju sjukt!
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag har börjat använda helljuset mer frekvent, brukar hjälpa för folk som inte gillar att byta fil. En kompis fick körkort i Belgien han heljusblinkar alltid om han har en bil framför sig totalt oberörd av att folk kan bli irriterade och han håller ofta jämn hastighet, så visst fungerar det :)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Jo säkerligen, det gör det Slippy men om alla ska behöva åka runt och ljustuta är det ju något som är riktigt fel + det skulle tappa sin viktiga reaktion att i akuta och speciella situationer behöver framförvarande flytta på sig eller så.

Jag ljustutar också men först efter ett bra tag om personen vägrar flytta på sig. Däremot ogillar jag bilar som lägger sig mot min bakre stötfångare, ljustutar, driver med bilen i sidled fram och och tillbaka, när jag 1) kör fortare än personen annars 2) passerar trafik i högerfilen över hastighetsbegränsningen 3) när bilen bara ska passera mig för att sedan köra långsammare eller akut avbryta alltihop för att kasta bilen till höger och svänga av t.ex. motorvägen..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En liten reflektion:
Grundargumentet hos de flesta i tråden (och som vanligt i dylika diskussioner) verkar vara "Det är alla andra som gör fel!".
Lite självrannsakan och mer nyanser i diskussionen är kanske på sin plats!?

Kör man medvetet i säg 20-30km/h mer än skyltad hastighet är det väl kanske inte helt rättvist att bara lägga skulden på andra bilars förare när man "plötsligt måste anpassa sig till andra bilars framfart...! ;o)

Jag tycker också att många verkar ha lite dålig koll i trafiken och att samspelet mellan förarna har blivit sämre, det kan vara allt från uppmärksamhet, planering och tydlighet (signalering med blinkers etc.) mm. Men det kan ju även bero på att det är mycket mer trafik nu än för bara 20 år sedan...

När jag körde MC lärde jag mig att i trafiken finns det inga medtrafikanter, utan bara mottrafikanter - man måste vara på sin vakt och förutsätta att en annan förare kan göra precis vad som helst även om det är urbota idiotiskt...det var mer än en gång jag fick tvärbromsa i korsningar för bilar som stått där länge och skulle lämna företräde plötsligt körde ut framför mig. Utan att ständigt ha två fingrar på bromshandtaget och vara på allerten, hade jag krockat med sådana bilar ett antal gånger.

När jag tog lastbilskörkort lärde jag mig några andra viktiga saker:
1. Uppmärksamhet - några sekunder blicken rakt fram, några sekunder i mittre backspegeln, några sekunder rakt fram, några sekunder i högre backspegeln, några sekunder rakt fram, några sekunder i vänstra backspegeln...etc.

2. Planering - kör man en tung lastbil måste man planera sin körning och "åka mjukt", man kan inte tokgasa för att sedan tvärbromsa etc. Detta hör även ihop med ovanstående punkt - dvs. man måste observera vad andra gör och kan tänkas göra för att man själv skall kunna planera sin egen färd.

3. Tydlighet och anpassning gentemot andra i trafiken - om man krockar är det en klen tröst att säga att det var den andras fel, för ofta handlar det om att två har gjort fel vid en incident eller krock!

Därmed vill jag ha sagt om man har konstaterat att "alla andra gör fel", måste man anpassa sin egen framfart utifrån rådande förhållanden - för det finns bara en man kan ändra på och det är sig själv!

Krama varandra i trafiken! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Också dessa idioter som inte kan hålla avståndet...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...ja, igår var det en bilist som låg så fruktansvärt nära framför mig i flera mil! ;o))

Mvh
Johan B

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Håller med Johan B.

Detta är ett ganska typiskt beteende att tycka att man själv är en bra bilist och alla andra är dåliga.

Jag kan störa mig lika mycket på dem i vänsterfilen som inte förutser den situation som ibland uppstår när man själv närmar sig en lastbil och den andra i vänsterfilen vägrar anpassa sig. Oftast om man ligger i 110 km/h i högerfilen och närmar sig lastbilen. Vilket ju är högsta tillåtna hastighet...
Ibland förutser vissa detta och minskar sin hastighet i vänsterfilen utan att man ens gett tecken om filbyte. Det kallar jag samspel, anpassning, respektfullhet.
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Nej du tremolo. Det du beskriver är egentligen bara hur man skall hantera vem som skall bromsa för vem. Varför skall någon som kör fortare än vad du gör bromsa för dig bara för att du skall slippa bromsa för lastbilen?

@tremolo

Om du lärt dig körkortsteorin så är det du som är skyldig att följa reglerna då du ska ha uppsikt innan du byter fil och inte bara sticka ut när du nu känner för det.

Det normala är att man ser sig för om det kommer någon i vänsterfilen, kommer det nån i snabb hastighet så ska man invänta innan man gör ett filbyte.
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Förresten tremolo, det finns ett sätt som är OK och det är att du trycker på gasen så du håller undan för den som hamnar bakom dig.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Martin325d, hur tänkte du nu?
Är det "OK" att överskrida hastighetsgränsen bara för att hålla undan för någon som kör för fort? Det "frikortet" skulle jag gärna vilja ha om man blir stoppad av farbror blå!

Lanab, säger du inte emot dig själv nu?
Är det "mer rätt" att bryta mot hastighetsgränsen än att byta fil för att man själv kör fortare än lastbilen?

Vems hastighet är styrande och vem har mest rätt?

Det är väl inte så svårt att med lite fantasi/erfarenhet/planering av sin körning, lista ut att en bil som hinner ikapp en lastbil (eller annat långsamt fordon) kanske plötsligt svänger ut i vänsterfilen för att köra om, även om han har "missat" att du kommer snabbt bakifrån - något som inte alla räknar med om de ligger på lagstadgad hastighet.
Återigen: Samspel och planering!

Kör man för fort och därmed bryter mot gällande lagar, kan man väl inte i ärlighetens namn automatiskt begära att "alla andra" skall rätta sitt trafikbeteende efter din egen lagvidriga hastighet!?

En sak som jag glömde ta upp som lärdom:
Räkna med att ALLA i trafiken förr eller senare gör fel - framförallt DU själv! ;o)

Kör man defensivt och har lite fantasi, slipper man ofta hamna i situationer där man måste panikbromsa och/eller bli sur på andra.

Och ja, jag blir också irriterad på vissa andras beteende i trafiken och säkerligen blir en och annan irriterad på mitt beteende ibland när jag gör fel...men peppar peppar efter alla dessa år med körkort har jag aldrig varit inblandad i någon krock (om man bortser från den gången jag blev påkörd bakifrån i en korsning när jag stod still för att lämna företräde för annan trafik - han som körde på mig var 85++ och "såg mig inte för han hade glömt glasögonen hemma...")! :o)

Mvh
Johan B

ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Det finns en gyllene regel när det gäller motorvägskörning: Håll lika bra uppsikt bakåt som framåt. Klarar man inte det har man inget i vänsterfilen på motorväg att göra överhuvudtaget.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Martin325d, det finns en annan gyllene regel som faktiskt också är lag: Överskrid inte gällande hastighetsgräns och kan man inte följa den skall man väl inte köra bil alls...!

Alltid lika intressant att se hur vissa kan trassla in sig i sin egen "logik". :o))

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är den som byter fil som ska anpassa sig till omgivande trafik. Du får inte bara slänga dig ut för att du råkar hålla rätt hastighet Johan B.

-------
//Lövet
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
@johan b
Jag får gratulera till din stora kunskap om bilkörning!
(och förstås till din 100% prickfria körning själv)

Jag önskar jag kunde nå din nivå, men jag har för länge sedan insett att jag INTE är felfri i trafiken.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lillebjörn, du missar helt kärnan i mitt grundresonemang - jag gör också fel, men jag är medveten om det och det är kring den medvetenheten som hela mitt resonemang bygger i stället för att försöka skylla över mina egna misstag på andra i trafiken!

Mvh
Johan B

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Hehe, många roliga kommentarer från folk som tror att K2an på motorväg är något slags "höghastighetskörfält" :-D

Jag menar inte att man bara ska byta körfält utan att kolla först. Jag har också varit med om folk som byter körfält utan att titta först och även gjort det misstaget själv.

Man kanske ska se till andras framkomlighet också i trafiken, inte bara till sin egen...
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Det finns vissa saker man kan ströa sig på helt klart. Nedan angivet med lite... humor kanske.

1. Folk som inte kör när det blir grönt.

Utomlands flyter det bättre vid rödljus och jag tror personligen att det beror på att för många krånglar med manuella lådor i Sverige.

2. Folk som tror att det är stopp plikt vid inkörning i cirkulationsplats.

Idén att göra trafikbilden mer rörlig genom att bygga cirkulationsplatser i många städer är bra. Tyvärr försvinner effekten när folk ändå envisas med att stanna hela tiden.

3. Folk som pallnitar för cyklister.

Visst, man skall visa hänsyn och naturligtvis inte riskera något, men cyklister har INTE företräde vid övergånsställen.

4. Folk som skickar in bilen i sista sekunden.

Tänk två körfält som blir ett - någon idiiit måste alltid köra tills det är försent - för att sedan pressa in sin skrothög för att tjäna 10 sekunder. Sjukt irriterande.

5. Folk som kör om i all evighet.

Om man nu tänkt sig att till sist köra om lastbilen framför så se då till att göra det, och göra det hyggligt kvikt. Det finns andra bakom som oxå vill fram.

6. Parkera framför köpcentret

Köpstäderna har enorma gratisparkeringar. Ändå är det vissa som helst skulle vilja köra hela vägen in till mjölken, men kommer bara så långt att de blockerar entren. Hur lat kan man bli? (Oftast Volvo ägare enligt mina empiriska men oventenskapliga efterforskningar)

En helt allmän reflektion jag gjort är att förvånandsvärt många kör överdrivet långsamt, och jag förstod inte varför - tills jag satte mig i en vanlig bil. Svaret är att om man kör fortare så blir det obehagligt - helt inverterat mot att köra en BMW.

Och appropå att hålla hastighetsbegränsningen eller inte - det börjar vid 2.30 i klippet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.