|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har senaste månaden avverkat ca 450 mil på svenska, danska och tyska motorvägar. Blir alltid lika less vid motorvägskörning i Sverige. Folk kör i 100 på 120 vägar när de ska köra om nån långtradare och flyttar sig aldrig, ibland är det långa (5-15 bilar) snören av segisar som ska om två husbilar tex. Och så det klassiska när man kommer i 130-140 och inte har en käft bakom sig, börjar närma sig en långtradare eller liknande i vänsterfilen med en personbil bakom. Lagom till jag är nån billängd ifrån långtradaren så lägger sig personbilen framför mig varpå jag får tvärnita. Varför är folk så trötta i trafiken i Sverige? Varför åker man bil istället för att köra? Kanske finns några segisar här som kan förklara beteendet? | |
|
Har tyvärr ingen förklaring men har märkt samma sak. Sista 5 åren känns det som trafiken i Sverige slutat fungera. För att inte tala om att ALLA personbilar kör i mitten när det är trefilig väg oavsett om det är ledigt till höger eller inte. Varvid folk kör om på båda sidor. ------- //Lövet |
|
|
Kan bara hålla med om nämnda observationer. Har också märkt att antalet motorvägsbromsklossar bara ökar år från år. Min känsla är att de blir fler ju längre norrut på motorvägsnätet man kommer. Sen kan men se samma människor hålla 50 på 30-sträckorna i villaområdet hemma. Tydligen OK att köra ihjäl grannens barn men samtidigt otäckt att köra mer än 100 på motorväg (beror antagligen på den svenska fegheten). Till raden av nollor i trafiken tillkommer dessutom alla som struntar i att använda blinkers. Har försökt tänka ut orsaken till detta men kommit fram till att det helt enkelt rör sig om idioter, någon annan logisk förklaring finns inte. Tydligt är att svenskar numera är västeuropas sämsta bilförare (Norge oräknat, vet för lite om det landet). |
|
|
Så illa så att vi är sämst är det nog inte. Söderut ser man mer av dumdristigt risktagande i trafiken. Troligen därför de har fler dödsolyckor per capita. I Afrika är det fler som dör i trafikolyckor än i AIDS, malaria och kolera. Men visst ser man mycket slarv i trafiken. Många går ut i vänsterfilen på motorvägen utan att vare sig blinka eller titta i backspegeln. Man ser även många som panikbromsar i högerfilen när de ligger bakom en lastbil och man kör om i vänsterfilen. Fast det hade räckt med att bara släppa gasen lite. Alla lastbilar verkar ha en liten sugfisk i form av en liten Fiesta eller Toyota som ligger tätt, tätt bakom. Ibland funderar jag på om dom bara är dumma i huvudet eller om dom försöker utnyttja slip stream-effekten. |
|
|
Hehehe..känner igen det där, just det där med att när man ska köra om och det ligger en bil i högerfilen så ska den alltid ut och köra om när dom ser man kommer bakom, en klassiker, och jag förstår fortfarande inte motivet bakom deras handling. Jag anser man kör betydligt sämre i Sverige nu för tiden än för 20 år sen tex, det är en trötthet i trafiken utan dess like som du noterat, de borde åka tåg istället. |
|
|
De som ligger kvar bakom lastbilarna bryr jag mig inte om. De är väl ute efter förstaplatsen på spritmonitor.de eller liknande. Det är de som masar sig ut i 108 km/h och som dessutom ligger kvar i vänsterfil pga de ser en lastbil 1km bort som är vidriga. ÄR DET SÅ J*VLA LÄSKIGT ATT BYTA FIL 2GGR?!! ------- //Lövet |
|
| Stör mig mest på de som genar i tvåfiliga rondeller. En tidsfråga innan jag får en bil i sidan utanför hemmet. | |
|
Skönt att det inte bara är jag som stör mig på dessa fenomen, då finns det ändå ett litet hopp kvar! Det du beskriver lövet om dom som inte vågar byta fil två gånger skapade enorma "miniköer"! Hamnade bakom några såna igår från Malmö till Stockholm och fan va irriterad jag blir! |
|
|
Tyvärr händer det att jag kör om på höger sida då. Inget jag är stolt över men det duger inte att ligga 1km i vänsterfil för att komma ifatt en lastbil som vissa gör. ------- //Lövet |
|
|
Frågan är väl varför de har detta beteende med att ligga och sova i vänsterfilen på motorväg för en lastbil som ligger långt bort? Uppenbarligen så fanns inte beteendet förr, är det lata förare eller vad? |
|
|
Intressant att fler än jag noterar samma sak. Jag kör ganska mycket bil, 7-8000 mil om året, de senaste åren En hel del av de milen avverkas nere på kontinenten. Danmark, Tyskland, Italien, Frankrike Kroatien mm Svenska bilförare är anmärkningsvärt ofta ouppmärksamma, nonchalanta och ibland rent jävliga/ovilliga att hjälpa eller underlätta för andra i trafiken. Visst, en del kör bra, men många skulle inte ut på vägen öht. Tyska bilister är oftast mycket disciplinerade och alerta. Undrar vad oviljan att underlätta för sina medtrafikanter kommer från i Sverige? |
|
|
En sak jag uppmärksammat i trafiken de senaste åren (utöver att blinkers i princip aldrig använts) är trafikanter som genar vid exempelvis T-korsningar, infarter o dyl trots mötande trafik. Allt oftare får man möte i själva svängen av ett fordon som kommer i motsatt riktning. Här verkar det uppstått nån form av självpåtagen företrädesregel som innebär att jag som svänger in på anslutande väg/gata måste stanna innan svängen för mötande fordon som genar över "mitt" körfält i svängen. Är detta nån ny trafikregel som undertecknad missat? Kanske borde man snart förnya teoriprovet... /J.I |
|
|
Kan bara hålla med i allt som är sagt. Synpunkten att det kördes bättre för tjugo år sedan är min känsla också. Jag tror definitivt det beror på telefonanvändandet. Det är rätt vanligt att "den tomte" som ligger i vänsterfilen och kör fast det är helt fritt i högerfilen håller på att fixa med sin telefon. Det upplever jag man sällan ser utomlands. |
|
| Att ligga och dröga långsamt i vänsterfil är överrepresenterat i Sverige. Detta blev extra tydligt när jag kom hem från europasväng nyligen. En annan iakttagelse var att tyskarna blivit lite mindre alerta och disciplinerade när det gäller att hålla sig ifrån vänsterfil när snabbare trafik närmar sig bakifrån. | |
|
Personen i vänsterfilen är i min erfarenhet alltid en gubbe i 50-års åldern som "minsann har rätt att köra så". ------- //Lövet |
|
|
Folk använder inte backspegeln, därför "fångas" de bakom lastbilen när man ska köra om. I de fall de "planerar" sin körning och lägger sig i vänsterfilen två mil innan de ska om lastbilen klipper jag dom på höger. Blinker, faktiskt det som stör mig mest, varför har den slutat att användas? Rondellkörning: Ja, lite charmigt, alla gör lite som de känner för, men oftast hamnar alla där de ska. De som fastnar i mittfilen på trefiligt? Oftast ingen big deal då vänstern är ledig. Farthållarna ställer till det en del. De visar ofta för lite och folk verkar tro att de dör om de temporärt kopplar ut den för att underlätta för andra. |
|
|
Tack för denna tråd! Denna sommar som exempel enbart upplever jag dubbelt så problematisk enligt ovan som förra årets. Det är så trist! |
|
|
Kan bara hålla med TS. Svensken kör gärna fortare än tillåtet i tätorter men använder motorvägen som relaxavdelning. Tyvärr. Finns dock en grupp som är värre - norrmännen - varför är det alltid en norsk karavan av husbilar som abonnerar på vänsterfilen i 90-100 genom Halland där det är skyltat 120? |
|
| Undrar inte om lilla "jantelagen"är orsaken till deras beteende på vägarna. | |
|
Det absolut värsta är campinghelvetet, allt annat bleknar i jämförelse. Råsvenne på väg till Ullared åker ut på vägen en gång per år. Kan inget, ser inget, vet inget. I vägen för allt och alla. För att inte tala om husbilar, fy fan. Borde förbjudas, nu! Eller åtminstone bannlysas från vägnätet. Skönt att gnälla av sig lite :) |
|
|
Har oxå noterat detta elände. Min gissning är att anledningen till att det blivit så här är egot hos totalt värdelösa förare. När hörde man någon konstatera att dom är dåliga bilförare och alltid håller så långt till höger det bara går? Och vad gör polisen? Jag körde på Essingeleden här om dagen. Sen kväll och gles trafik. De två filerna längst till höger hade minst trafik och bitvis ingen alls medan det låg folk och sölade i de två yttre. Så jag körde mesta dels om på innern, höll väl 120. Ser plötsligt en polis som kommer i 160-180 långt bak så jag saktar in. Dom lägger sig sedan och skuggar mig någon kilometer innan de glider förbi och blänger. Någon kilometer senare förbi Älvsjö kommer två ambulanser på utryckning, givetvis hindras dom av en nyare Audi i kanske 5 sekunder innan han ser att hela backspegeln är full av blåljus och viker in i fil 3. Hur fan är dessa funtade... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.