|
|
|
|---|---|
|
Ska skaffa sportdämpare till min ix, kan man använda dämpare avsedda för "vanlig" 325:a till min bil? Hur byter man dämparna? Är de någon form av insatser? | |
|
fråga dom på www.nfs.nu dom lär veta bättre...Än iaf jag ;) Länk Söker Hardtop!! |
|
|
Bakdämparna är samma men fram skiljer det mellan vanlig och ix, Fram är det insatsdämpare och bak vanliga. //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC Knutstorp 1.16:52 |
|
| Tackar, men det jag menar är om det GÅR att använda dämpare till 325i. Jag vet att de inte är identiska. Tanken var att nu när min iX är sänkt kanske man kunde få dit dämpare till 325i eftersom dessa redan har betydligt mindre längd än mina orginal. Who knows?? | |
| Vad jag bla. undrar är om infästningarna är samma... | |
| ... | |
|
Nej det funkar inte... insatsröret har fel längd till vanliga 325 dämpare. Köp dämpare till iX... då slipper du mycket besvär. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 w1.923.telia.com/~u92305739/ Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
| Det är ju det som är grejen! Jag har sänkt min bil 50mm, orginal iX dämpare är för långa... De bottnar! | |
|
Förstår inte vad du menar... Ix fjädebenet är kortare än ett på en vanlig 325 pga vinkeln på fjäderbenet. Stötdämparen i sig sitter monterad i en hylsa som är fel längd till den grova delen på en vanlig 325 dämpare. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 w1.923.telia.com/~u92305739/ Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Det förklarar ett och annat! HeHe... Har fått för mig att iX fjäderben var längre pga. att bilen är högre. Tji fick jag!! Vad kan man då ha för dämpare som inte bottnar? Bilstein gasdämpare till iX från motornord verkar bara finnas till orginalhöga bilar? Koni kanske??? |
|
|
Jag har just monterat Koni på min iX... har inte testat så mycket ännu men det verkar funka klockrent. Bytte till Kilens (Lesjöfors) sänkfjädrar samtidigt så den är ca 50mm högre än med de sänkfjädrar som jag hade på den tidigare... men ändå 40mm lägre än en standard iX. Jo just ja... mina orginaldämpare bottnade också med toksänkningen. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 w1.923.telia.com/~u92305739/ Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Min bottnar redan efter 50mm sänk, alternativet är att ta bort gummiklossarna på dämparna. Blir nog inte så långlivade då dock... Ingen som har sportstötdämpare till iX att sälja??? Även intresserad av extraktorgrenrör till M20 2,5. |
|
ixen |
På min 320I som jag sänkte max (dämpare i botten alltså. ingen fjädring) så mätte jag på vad som skulle bli bra. Och i detta fallet kortade jag fjäderbenet 3cm ovanför fjädertallriken och tryckte i en stötdämpare från golf mk1 + en distans i botten på c:a 10cm(som är kortare) som jag i mitt fall mätte mig fram till på mekonomen. Och det resulterade i en fungerande fjädring = bra väghållning. Men du får nog plocka ner fjäderbenet och mäta själv. Pga. att ixbenet är grövre så får du leta rätt på ett som är grövre (kolla tex. gti) och när du hittat vad som passar så beställer du bara sportvarianten om det inte duger med vanliga gas som jag använde. Stefan |
|
Varför inte köpa rätt stötisar på en gång? Koni tillverkar gula fina saker som bara är att skruva dit... funkar kanon (är iofs partisk). Visst är dom dyra men som de säger... det kostar att ligga på topp. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 w1.923.telia.com/~u92305739/ Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.