AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.373

Byta bromskivor belägg fram efter 6600 mil på E61 520i - 2009

Hej,

Har fått en indikation på att det är dags att belägg fram på min E61:a (09:a).
På verkstaden sa de att de även tyckte att det var lite lite kvar på skivorna.
Förslagsvis tyckte de att jag borde byta skivor och belägg fram.

Har kör 6600mil och tycker det är lite onormalt att behöva byta skivor redan, borde inte detta ske kring 12-13000 mil tidigast?

Ägaren innan mig buskörde inget (om man i alla fall utgår ifrån den behovspassade servicen som inte var förkortad på något sätt). Inte jag heller för den delen. Mycket stadskörmning dock.

Tänkte åka och hissa upp bilen men hur bedömmer man ifall skivorna behöver bytas eller inte som amatör?

Fick pris på 5246kr för byte av allt men de kunde inte svara på vad för fabrikat jag har på belägg/skivor utan säger att de bara slår in chassinummer och så får de ut vilka delar som ska dit, men ingen teknisk information. Svårt att tro detta.

Gick in på skruvat.se och fick fram ett antal förslag på både skivor och belägg men dessa har ju olika dimensioner, hur kan de passa då?

Tacksam för lite vägledning inför morgondagens besök på verkstaden (då de ska kontrollera ett fel med "svårstartad bil" där de inte direkt har påvisat den bästa kompetensen kring felsökning hitintills).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla på www.mister-auto.se och www.reservdelar24.se för betydligt bättre prylar än skruvat och dessutom till lägre pris.

Angående vilka bromsar du skall ha, testa att knappa in sista sju siffrorna/bokstäverna i chassinummer på www.realoem.com - då bör du få upp vilka delar du skall ha (klicka dig fram till bromsarna) och sedan kan du ta BMW:s reservdelsnummer som "sökord" hos ovanstående reservdelshandlare - då blir det rätt.

Generellt brukar bromsskivor hålla åtminstone två omgångar belägg, men om de är "konstigt slitna", rostiga eller liknande är det en god idé att byta både skivor och belägg samtidigt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det varierar ganska mycket, när man byter bromsskivor.

Jag hade bytt om verkstaden hade sagt det.

Gör det själv. Det är verkligen inte svårt - delarna kostar inte mer än 2000 SEK, skivor, belägg samt givare:
Länk

Originaldelar finns på ebay.de till förmånliga priser.

Du gör det på uppfarten hemma på max en timme.
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Här har du riktiga grejer till rätt pengar Länk
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Det borde inte vara nödvändigt att byta skivor vid så få mil, jag bytte på min 07 :a i våras då hade den gått över 14000. Kolla på skivan vilket min måtet är för skivan, det ska stå in stansat. Klarar dem det måtet så är det inga problem att bara byta klossar. När du ändå kollar kan du skriva upp original numret om du måste beställa nya.
Jag beställde på nätet i Tyskland. www.ws-autoteile.com, funka jätte bra och billigt med.
Tack för alla svar, högst behjälpligt!

Marcussv: Ska titta efter det instansade måttet.
Storfoten/Sim, det var ju helt sjukt billigt, lite för bra för att vara sant eller är det i paritet med vad orginal kostar i tyskland?

Det var inte skivorna som det kom varning om utan klossarna. Om jag byter dem själv så förmodar jag att det då kommer saknas en stämpel på detta då det ses som service? Är man dumsnål då som byter det själv, då jag inbillar mig att bmw-ägare gärna vill ha sin stämpel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byte av bromsbelägg är väl inget som "stämplas" i serviceboken!
Det är mer en slitdel.

Köp OEM-kvalitet (Bosch, Ate, TRW, Ferrodo, Textar etc.) och spara kvittot så är det nog ingen som ifrågasätter att du bytt bromsar själv - det är inte så svårt men brukar vara jäkligt skitigt och "tråkigt" jobb.

Priserna generellt för reservdelar ligger ca 1/3 till max hälften av priserna i Sverige, om man köper delarna hos t ex. reservdelar24.se (som är ett tyskt företag) och då är det EXAKT samma märken/delar som jämförs! Letar du rena budgetprylar kommer du ännu billigare undan, men det kanske är dumsnålt, särskilt när det gäller bromsar...

Mvh
Johan B

St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Kittet jag länkade till - Zimmerman, är mig veterligt det som sitter original, rätta mig om jag har fel?
Angående verkstadens rekommendation till trådskaparen finns det kanske anledning att påminna om den här tråden:

Länk

/Lennart
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag byter var 3000e mil och då byter jag även skivor belägg och handbromsbackar runtom för att slippa huvudvärk:)
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Om kostnaden inte är några problem kan man ju byta så ofta men ser i och för sig inte heller någon rimlig anledning till det heller då service indikatorn ska varna när det är dags. Det är väl lite därför man köper en kvalitetsbil för att slippa byta tex bromsar i tid o otid :-)
br
53
brocco
740iA -99
Galaxy diesel -08
535i (f10) -10 manuell
Hej,

Här har du också ett bra alternativ Länk

Lycka till!

Mvh Brocco
Johan B, provade och det var ju väldigt smidigt med sökning via realoem.
Om jag gör på etta sättet så får jag bara fram skivor med 310mm i diameter. Via regnummer får jag även fram 324 mm. Är båda ok men 310 orginal?

Brocco, tack men jag får bara fram en svart bild (firefoc/safari på mac) när jag klickar fram BMW/E61/bromsar ;(

Storfoten, ebays priser är lockande, själv handlat reservdelar där?

lenwib, låter ju hemkst. Kommer definitivt ta mig en titt själv. Hittills är jag inte superimponerad av BMW orignalverkstäder dock tror jag att en del av de problem jag stött på har varit isolerade till enstaka individer som faktiskt borde söka sig utanför ett serviceyrke.

Erfarenheterna hittills:

Omlackering på garanti (backluckan rostar i ena eller båda konterna under glaset på E61). Riktigt dåligt bemötande av en individ, resterande möten väldigt bra.

Byte av vanos (efter bara 4500mil!)
Oerhört dåligt bemötande och hanterande av händelsen, delvis pga problem med intern kommunikation på verkstanden (skulle ta flera A4:or att beskriva den händelsen).

Tredje och fjärde kontakten är på en ny versktad på andra sidan stan så den återkommer jag med när den är klar, men även den är kantad av en hel del brister av utförande personal (en mekaniker). Oerhört tråkigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
2Barnsfarsan, realoem brukar ha rätt MEN kan ha fel ibland (dock vanligast när det gäller saker som bytts i samband med typ facelift och liknande - då kan bilar som ligger precis innan faceliften ha "faceliftprylar" under skalet även om de inte skall ha det enligt realoem och BMW:s egen reservdelskatalog (som är grunden i realoem)).

I värsta fall får du väl skruva av ett hjul och mäta bromsskivan, den sitter ju trots allt rätt åtkomlig för mätning...

Har inte kollat priserna exakt på reservdelar24, men de är som sagt väldigt låga i förhållande till t ex. Dyronomen i Sverige - jag har handlat av reservdelar24 flera gånger och det har fungerat väldigt bra på alla sätt, brukar ta några arbetsdagar för frakten om prylarna finns i lager (i mitt fall har internetsaldot alltid verkat stämma - inga försenade leveranser).
Så kika på den hemsidan efter du fått fram BMW:s art.nr. som sökbart "ord".

Mvh
Johan B

br
53
brocco
740iA -99
Galaxy diesel -08
535i (f10) -10 manuell
Hej 2barnsfarsan,

Det var synd att du inte kunde komma vidare. Kollade lite pris till din bil, komplett fram skivor o belägg (Zimmermann) kostar 1800kr. Komplett fram o bak (Zimmermann) kostar 3400kr.
Detta avser originalsats, sport kostar lite mer.
Hoppas detta kan hjälpa dig.

Mvh Brocco
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Jag har själv köpt b.l.a. Bromsar på eBay, brukar fungera väldigt bra. Man får det man beställer och inget krångel. Tar ca en vecka å få grejerna. Lita på realoem och köp isf 310 mm. Ett tips är annars att slå på flera olika reservdelssidor och se vad du får fram, då brukar man få vägledning om vad som passar.
Du är för insnöad på det här med stämplar har du inte garanti kvar så spelar det ingen roll så länge du har ett kvitto.
Och även om man har en stämplad servicebook så är de inte värde mer än ett potatistryck om man inte har kvitto MED spec eftersom det är på kvittos om det står vad och när det är bytt med datum och mil.
Bromsbelägg fram är bland det enklaste man kan byta och vilken verkstad som helst kan göra det.

Gör du jobb själv så skriv datum och miltal på kvittot och lägg i serviceboken.
Bara för att du lämnar in bilen för bromsebyte för 5800kr så betyder det inte att den ökar eller behåller sitt värde med 5800kr.

Som sagt köpt delarna på nätet du får det levererat hem till dörren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.