AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.485

Ska jag laga min älskade och trogna E46 320i - 2000 eller byta till något nyare?

Ho
14
Hogis
318i Touring - 02
Hej alla entusiaster!

Tänkte dela med mig lite av min bil och hur grym den är!
Köpte den svarta hingsten -05, en 320 e46 touring.
Körkänslan är så bra och passar mig perfekt. I början ville jag bara ha en större bil,nu är det för barnet ska ha plats (hade en ford innan...enuogh said) men när jag provkörde denna var det kärlek direkt. Sedan dess har åren rullat förbi, vi har kört i ca 22k mil tillsammans och det har inte direkt varit några problem. Även fast det har krävts lit kärlek och underhåll från min sida har jag ändå kommit undan bra.

Under dessa åren har det ju som sagt blivit ett par reparationer och utan det här forumet och alla övriga som ställt frågor hade jag aldrig listat ut varken fel eller hur man åtgärdar dem. Jag har inte behövt skriva några inlägg då sökfunktionen hjälpt mig rätt.

Jag (som för övrigt är kock) har gjort byte av, styrservopump (2 ggr), Expansionskärl,Spindelled,Bromsklossar + skivor, spolarvätskepump fram och bak, bromsrör,kamaxelgivare

Nu känner jag att det är i princip allt annat som måste bytas eller gås över och står i valet och kvalet. Ska jag lägga ut ex antal tusen för att få ha ett par bra år till med min kära bil eller ska man sälja bort den och köpa nyare?

Framvagnen skakar rejält vid inbromsningar från 100 och upp samt att det larmar för cylindrarna går i otakt (1,3) och det är troligtvis både termostat och tändspolar. Fjädringen behövs också nytt.

Vad gör man?

Oavsett är jag glad över haft denna så länge och haft sjukt roligt med att gå in här för tips och dessutom lagat mycket själv(och med svärfar).

Tack alla!!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
jag hade skruvat! börja med motorproblemen så du inte lägger massa pengar på den i onödan! det är i alla fall vad jag hade gjort..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Räkna med länkarmar och bussningar fram iom vibrationerna. Finns billiga kompletta set på Ebay som funkar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ho
14
Hogis
318i Touring - 02
Tack för svaren!

Fick felkod P0301,P0302 samt P1622. Jag bytte tändspole 1,2 med 3,4 och nollställde.
Fick återigen upp P1622 så beställer en ny termostat till och börja med.
Tack Hasso för tipset!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Hur har det gått med detta? Blev det termostatbyte?

///BMW - Was sonst!
Ho
14
Hogis
318i Touring - 02
Ja det blev det.

Efter en tids cirkulerande här på forumet insåg jag att det inte nödvändigtvis behövde vara fel på spolarna.

Jag köpte ny termostat (ca 150 spänn från internet) som jag bytte smärtfritt
därefter bytte jag tändspole 1 med 2 och 3 med 4. (det larmade ju på 1,3)
Sen nollade jag felkoderna och voila! Inget mer som larma.

Det som ligger på bordet just nu är ett byte av hjullager vänster bak samt en packning som släppt på avgassystemet.

Jag har ännu inte hunnit kolla var det vibrerar från ifalll det är bussningar eller någon det som skall bytas i framvagnen. Känner mig lite osäker här och väntar tills det andra är gjort.

Vill gärna läsa på ordentligt innan så man inte köper in ett set och så behövs det inte.

Hjullager,termostat samt lite nya filter gick på sammanlagt 700 kr.
Ho
14
Hogis
318i Touring - 02
Idag är det dax för ett hjullager byte vänster bak. Ska bli intressant och se hur det ter sig.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Låter som en hel del slitdelar som måste bytas ut.
Trivs du med bilen så bara kör på ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.