|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Efter en liten sväng med bilen igår hörde jag hur den började dåna lite mer (lite åt mopedbil hållet när den stod och puttrade på tomgång). Hissade upp den tidigare idag och kollade om avgassystemet hade släppt nånstans och sen kände jag på ett ställe där det faktiskt läckte ut en del. Här är en bild på vart jag menar (det är just runt den gula ringen det läcker): Länk Vad jag kan se ser nästan den där "brickan" lite skev ut dessutom. Samt "bultarna" (????) som sitter är väldigt rostiga. Hur löser man detta på bästa sätt? Går det att täta igen på något sätt eller bara byta ut den lilla skarven? För övrigt så antar jag att detta har tagit skada utav att jag kapade min slutdämpare och pangade dit en lite sportigare variant som jag inte hängt upp på något optimalt sätt. Tacksam för alla svar och tips! | |
|
Min såg likadan ut när jag tog bort katalysatorn för svetsning , bara att såga isär och köpa ny packning. Har för mig att orginal är pinnbult från katalysatorn men det går lika bra att ersätta med vanlig bult . |
|
| Kanske är en dum fråga, men du syftar på bultarna när du skrev "bara att såga isär"? | |
|
Precis , du hade ju konstaterat att det läcker i skarven mellan grenrör/avgassystem eller hur ? Då måste packningen bytas och jag tror inte du kommer få loss dom muttrarna på denna sida nyår :) , bättre då att kapa . |
|
| Ser inte roligt ut...Gissar att det är skarven mellan grenrör-katalysator? Iaf det där blir kämpigt att få isär, eller rättare sagt få ut resterna av bultarna. Du kommer behöva värma en hel del...Bytte just packningen mellan grenrör-katalysator på min E36 -98 o den var inte rostig alls konstigt nog, muttrarna lossnade lätt...MEN "bultarna" satt bra, två lossade, den tredje kunde övertalas med en slägga o den sista fick borras ut...Köp nya bultar & "koppar-muttrar", o givetvis nya packningar...Kolla efter sprickor vid flänsarna! | |
|
Hej igen och tack för svar. Det ser ut som att mina packningar där är "ovala" och inte "triangulära" som kommer upp på exempelvis skruvat.se och mekonomen. Någon som vet varför? Såhär ser den ut som jag ska ha: Länk |
|
|
Stämmer det du säger , samma på min bil . Ingen aning om varför , kanske motorerna innan -00 med enkelvanos har annan packning , dom har väl inte heller kattarna direkt på grenrören . Jag köpte mina packningar på BMW , var inte alltför dyra ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.