AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.922

Hög förbrukning och misständningar E39 523i - 1999, var börjar man?

Hej allihopa,

Jag är BMW ägare sen ett par år tillbaka och kör runt i en e39 (523i från 1999), har ända sedan jag började köra bilen upplevt att den misständer när det är kallt/fuktigt ute och bilen står och hoppar på tomgång och vid rödljus innan den blivit varm (aldrig med varm motor).

Nu under sommaren har dock symptomen blivit värre även när det är varmt ute, förbrukningen ligger på runt 1,4 liter per mil (har ej betongfot) och kör i stadstrafik (brukar annars ligga runt 1/1,1 liter /mil).

Har nu tagit mitt förnuft till fånga och tänkte försöka reda ut det här en gång för alla, därför köpte jag mig en ordentlig felsökningskabel med medföljande programvara som jag startade och körde idag.

Följande felkoder lyckades jag skrapa fram:

Date: 07/13/14 13:17:19 ECU: MS420DS0 JobStatus: OKAY Variant: MS420DS0-------------------------------------------------------------
RESULT: 2 errors in error memory !-------------------------------------------------------------
242 burning fail Cylinder 5
Error frequency : 3 Logistic counter: 40
temperature cooling water 27.00 Grad C revolution upper limit 1248.00 1/min Airmass upper limit 326.82 mg/Hub Airmass under limit 163.41 mg/Hub appear before (rel.) 3.70 h
Verbrennungsaussetzer CARB, KAT-schaedigend Verbrennungsaussetzer CARB B1, emissionsverschlechternd CARB-Fehler Fehler nach Entprellung gespeichert Fehler momentan nicht vorhanden sporadischer Fehler
Errorcode: F2 B3 03 28 64 27 3C 1E 6C A5-------------------------------------------------------------
238 burning fail Cylinder 1
Error frequency : 1 Logistic counter: 38
temperature cooling water 31.50 Grad C revolution upper limit 1248.00 1/min Airmass upper limit 239.67 mg/Hub Airmass under limit 98.05 mg/Hub appear before (rel.) 0.50 h
Verbrennungsaussetzer CARB B1, emissionsverschlechternd CARB-Fehler Fehler nach Entprellung gespeichert Fehler momentan nicht vorhanden sporadischer Fehler
Errorcode: EE B2 01 26 6A 27 2C 12 6C C5

Det rör sig alltså om misständningar på både cylinder 1 och cylinder 5, när jag tidigare lämnat in bilen på verkstad för att kolla på felkoderna så var det enbart cylinder 5 som misstände då och då.

Enligt förra ägaren är tändspolen bytt på cylinder 5 då han tydligen kände till problemet (bussig kille f.ö) och han började yra om något att man inte ska ha bilen stående på tomgång, att alla bmw misständer om man låter dom stå på tomgång och yada yada...

Var börjar jag felsökningen? finns det något man kan utläsa genom t.ex staplarna i INPA när jag har bilen stående på tomgång?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar,
Mathias

ro
20
robn
E46 318iT -02
E39 525iAM -04
Du kan testa flytta spolen på 5ans till någon annan för att se om felet följer efter, ganska lätt att utesluta spolar då! Testa det och återkom.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Du kan radera felkoderna och se om dom kommer tillbaka (så det inte är gamla koder)
Kolla när stiften byttes senast och byt ut dom om det är dags.
Alla Bmw ska klara av att stå på tomgång utan att bli konstiga , det vore ju skit om man går o köper en sprillans ny o inte får ha den på tomgång :)
Ska absolut testa att flytta tändspolen för att se om felet förflyttar sig till en annan cylinder då, eller om det kvarstår på samma.

Har raderat felkoder tidigare, men de kommer tillbaka, motorlampan lyser dock inte om jag inte låter bilen stå och misstända en bra stund på tomgången. Startar jag om bilen då så slocknar motorlampan igen.

Tycker det låter som smutsig tomgångsventil (IVC / tomgångsmotor - läs mitt inlägg i separat tråd igår) eller defekt / smutsig LMM.

Båda ger helt fel bränsleblandning, vilket skulle kunna förklara hög förbrukning och misständning.
Hej igen!

I helgen fick jag arslet ur vagnen och bytte ut tändspolarna på cylinder 1 och 5 till nya, bytte även samtliga tändstift då jag inte gjort det sen jag köpte bilen (kört c:a 2000mil sedan köp).

Stiften såg lite ärgade ut med någon grönaktig färgton på dom, vad kan detta bero på? gamla stift bara eller något annat?

På cylinder 6 var även stiftet oljigt på gängan, dock ej ovanför där själva spolen sitter, vad kan detta bero på? såg även att det var lite oljigt på plattan runt spolarna, bild här: Länk

Verkar som att misständningarna på tomgången har upphört än så länge iallafall, men blev lite orolig angående oljan som tagit sig upp.

Hälsningar,

Mathias
Hmm, upptäckte att bilen fortfarande misständer och går illa då och då, ej konstant dock. Idag när jag gasade på lite på vägen till jobbet dog bilen under typ en sekund, alltså all el stängdes av i bilen och startade upp igen.

Detta har jag inte upplevt tidigare, satte i samma modell på ngk-stift som fanns i tidigare, dessa ska enligt bmw vara avsedda för bilen/motorn.

Misständer gör den fortfarande på cylinder 5 när den står på tomgång, cylinder 1 har inte larmat något mer.

Ska försöka kika på tomgångsmotorn i helgen, finns det något mer jag kan göra?

Funderar på att lämna in bilen på bmw för att låta dom göra en ordentlig diagnos, blir inte klok på det här.

Tacksam för hjälp,
Hälsningar,
Mathias
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om all el slocknar, låter det mer som glappkontakt vid batteripolerna och/eller ett jordfel i någon "huvudpunkt"!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
du kan ha olja i tändsiftsbrunnarna
spilld olja vid oljebyte eller läckande ventilkåpspackning
kan göra att du har olja i tändstiftsbrunnarna
då ”tappar” du tändningen på den cylindern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.