AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.825

mycket högt bränsleförbrukning på min e30 325 89.

pe
14
pedram
BMW M3-96
hejsan har en e30 325 89 som drar tok för mycket bränsle allså 25liter soppa på 8 mil bilen startar normalt har en normal tomgång vajrar inte snälla hjälp vad tror ni har nån vart med om det förut mvh

M3POWER
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, 3.1 liter milen är ju lite över det vanliga :-)

Med körstil som Tony Blyfot och Rally-Harry så hamnade jag väl runt 2 liter milen i min E34 535i (frisk motor).

Hur noggrann har dina mätningar av bränsleförbrukning varit? På dessa lite äldre modeller brukar det säkraste vara att börja med full tank (gärna tanka på samma ställe och på samma sätt så att pumpen avbryter vid samma ställe när det blir fullt).
Därefter nollar man trippmätaren. Kör tills det är dags att tanka igen. Tankar på exakt samma sätt igen. Noterar mängden. Noterar trippmätaren. Nollställer trippmätaren.
Så håller man på ett par eller tre tankar. Då brukar man få hyffsad noggrannhet, iallafall sålänge pumpen inte stänger av i förtid (tex kanske pga trasig avluftning av tanken).

Läckage kan ju inte uteslutas, därför borde en visuell kontroll vara det första man gör.

Innan felsökning påbörjas är det ju intressant att veta historiken. Hur länge har detta felet funnits? Hur uppstod det? Plöstligt över natten? Kom det smygande?

Om inget misstänkt syns så blir ju nästa steg att försöka bekräfta att styrdatorn verkligen häller i denna stora mängd bränsle. Men det är stora mängder, det bör rimligtvis kännas eller synas på avgaserna att den går rejält fett. Även om det är något som är fel på bilen, så är det ändåså riktigt onormalt stora mängder vi pratar om, det är inte en aningens fett den går - det är riktigt fel någonstans (såvida det inte är ett mätfel).

Enklast är ju att börja med att titta på hur tändstiften ser ut. Om bilen gått en längre sträcka med denna bränsleförbrukning så lär det garantert synas något på stiften. Well, beroende på när stiften byttes. Än en gång - här behövs historik om bilen - när var det sist tändstiften byttes?
pe
14
pedram
BMW M3-96
har haft bilen cirka 2 veckor enligt föra ägaren så ska bilen var servad och när jag köpte bilen så drog jag i fulltank och nollställde trippmätaren nu står den på 40liter efter 8mil och imorgon ska jag kolla på stiften tack för alla dina råd Med vänlig hälsning

M3POWER
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Haha, jaha - ok :-)
Då ska du nog ta de där 40 liter efter 8 mil med två stora nävar salt - speciellt om du läser av från tankmätaren :-)

Du har en uppsjö av existernade och potentiella små och absurt stora mätonogrannheter här - för mycket för att gå in på här.

Short story - tankmätaren kan du inte läsa av hur många liter det är kvar i tanken.

Bästa är att göra som jag tipsade om i mitt första inlägg. Du har ju redan kommit halvvägs in på första steget. Fortsätt gärna! Så skriv upp, var noggrann och kör upp minst ett par eller fler tankar. Gör gärna över längre period, tex 10-20 tankningar för att få bort lite avvikelser. Försök vara konsistent vid tankningen, dvs att pumpen anser bensintanken är full likadant varje gång (enklast är väl att försöka tanka vid samma mack eller samma typ av mack varje gång).

Försök gärna att ha samma körstil som du brukar ha. Ändra ingenting. Kör bara på precis som du brukar och de körscheman du brukar ha.

Du kommer att se en helt annan bensinförbrukning. Ok, M20B25-motorn är gammal och dess förbrukningssiffror är inget man skryter med - men det är iallafall rejält bättre än de 3.1 liter milen du guestimerade nyss :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enligt modellguiden här på forumet ska bilen dra 1.02 liter / milen. Nu är det endast mammor med bilen full med både unge, hund och barnvagn som kommer ned till dessa uppgivna förbrukningssiffror - så man får ofta lägga på tex 25-30%.
Så skulle gissa din förbrukning kommer på längre sikt ligga på runt 1.3 om du kör "normalt".
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du vid det här laget kommit längre än 17 mil efter det att du tankade fullt så drar bevisligen inte lika mycket som du befarade först :-)

Som nämndes innan, håll huvudet kallt och utvärdera under en lite längre tid. Det bör svänga in sig runt 1.3 liter/milen eller så.
pe
14
pedram
BMW M3-96
jaa ni hade rätt bytte luftfilter med såg ut som den va original sen 89 nu drar den runt 1,3-1,4 tack för all hjälp mvh

M3POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.