AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.742

Så här blev jag av med ojämn tomgång på E39 540i - 1998!

Min 540 M62 -98 har haft en egenhet senaste två månaderna; vid kallstart på morgonen är det knappt att den orkat hålla tomgången - den har sjunkit till 300 varv en sekund eller två, och varit på vippen att stanna - men så kom den igång som vanligt.

Tomgång brukar vara 650-700 varv på min bil och den har aldrig haft problem med kallstart förr; har bara hoppat igång och lagt sig snällt på nprmal tomgång direkt. Och vid varmstart gick den igång som vanligt, utan svajig tomgång.

Eftersom det tycktes bli värre och värre så insåg jag att jag måste göra något åt det; annars går den inte igång endera dagen när man ska till jobbet!

Så jag sökte här på autopower och andra sajter på nätet. Men det stora problemet är att 95% av alla trådar aldrig ger någon förklaring av felet. De börjar med att någon som sitter i skiten desperat ber om hjälp, och oftast får en massa tips. Men sen återkopplar trådstartaren ytterst sällan och berättar vad felet berodde på. Ruskigt irriterande att behöva ödsla en massa tid på att plöja igenom skittråd efter skittråd på detta vis, utan att komma någon vart. Skärpning!! :)

Tycker AP:s moderatorer borde ägna sig åt att plocka bort skittrådar utan svar, som bara ligger och skvalpar och gör det svårt att hitta saker av värde!

Det andra problemet är att sökmotorn - även om det är trevligt att det finns en - inte är särskilt vass på att hjälpa till. Har någon stavat fel eller kallar det för "tomgångsventil" istället för "tomgångsventilen" så hittar den inte.

I varje fall: jag tänkte briljera genom att berätta hur jag lagade problemet på min egen bil - Lasse briljerar! haha :)

Min är alltså en M62 V8, före vanos. På dessa motorer finns tomgångsventil (även kallad "tomgångsmotor" - oklart varför det kallas "motor", för det är absolut ingen motor!). Det är en cylinder som tar in luft från luftfiltret efter LMM och på väg in i själva insuget. Inuti cylindern finns en elektromagnetiskt reglerad kolv som gör att cylindern kan släppa igenom mer eller mindre luft. Det är viktigt att kolven löper lätt, men problemet med åren är att en massa skit samlas där så att den kärvar - och då kan man få problem med kallstart.

På engelska brukar den förkortas "IVC" - Idle Valve Control - tomgångsventil, tycker jag är ett bättre namn än tomgångsmotor.

Lossa på den "akustiska kåpan" så ser man IVC direkt i framkant ovanpå motorn - en cylinder i aluminium ca 10 cm lång och 4 cm i diameter. En elektrisk anslutning i ena änden och en ingång (slang från LMM) och den andra utgången in till insuget.

1. Lossa elektriska anslutningen (sitter med en liten metallbygel som får lirkas loss först)
2. Lossa slängklämman för den främre anslutningen
3. Dra försiktigt loss IVC från insuget, den sitter i en gummiupphängning

Jag sprayade rikligt med rengöringsmedel (CRC electro cleaner hittade jag) och det rann ut en massa svart sörja. Jag torkade rent. Sedan skakade jag och lirkade med kolven tills den löpte fritt. Den ska åka lätt fram och tillbaks inuti cylindern när man skakar den. Jag avslutade med att spruta WD40 (i bist på bättre), torka rent igen och kände att cylinderns löpte fritt innan jag monterade tillbaks IVC.

Det gjorde susen, kallstart gick som förut igen - inte minsta tvekan utan direkt till normalt tomgångsvarv!

Det tog ungefär 20 minuter. Och nu vet den som råkar ut för samma sak och söker här, åtminstone en trolig orsak och hur man lagar felet själv!
P.S: nyare M62TU har ingen tomgångsmotor tror jag, funktionen sköts via VANOS istället - om jag inte är helt felinformerad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.