|
|
|
|---|---|
|
Hej, ny här och ganska nybliven ägare till en E61 523. Jag har då och då ett skumt skrammel från, tror jag, höger hjulhus. Det låter som om en ölburk rullar runt i en torktummlare typ. Ett ganska högt metalliskt skrammel. Det luriga är att jag hör det bara ibland, oftast i samband med att jag backar ut och kör iväg men ibland även i lägre fart i stan (under 40 km/h). Jag kan inte provocera fram ljudet på något sätt, har testat vägbulor och kullersten utan resultat. Bilen är tajt o fin och inget hörs och sedan rätt som det är så skramlar det till igen, ett par gånger och sedan tyst igen....Har kollat reservhjulsbaljan men inget löst där. Det enda jag kan tänka mig är skölden bakom bromsskivan men den verkar också sitta fast som den ska. Blir tokig, någon som varit ute för liknande? | |
|
hissa upp bilen och känn o slit.. Jag gissar på dessa 3 saker. 1. Krängingshämmarstaget eller bussningen till krängningshämmarstången. 2. Bromsskölden har rostat sönder troligtvis skruvarna. 3. Fjädrar som håller fromsbackarna på plats inuti bromsskivan går emot någonstans. |
|
|
Tack för bra tips, ska kika när jag får tillfälle. /Lasse |
|
|
ja nummer 3 på listan kan nog va nått som lasse skriver. kolla upp din handbroms om den funkar som den ska. |
|
|
Hissade upp bilen idag, friläge och lossad handbroms. Snurrade lite på hjulet, ett jäkla liv från, vad jag uppfattade som värmeskölden bakom bromsskivan. Tog loss hjulet och snurrade för hand...ingenting. Helt tyst...blir tokig. Inga märken på fälgen att något tagit i. Ryckte och slet i värmeskölden och en del grus ramlar ut. Böjde den lite bakåt och gjorde mellanrummet till bromsskivan lite större också. Ifall det sitter en sten där bakom så kanske den lättare trillar ut? Körde en sväng och inga missljud. Jag har dock inte uteslutit handbromsen ännu, den tar inte så bra så den kan mycket väl vara något som är löst där inne. Han inte göra mer idag, ska hissa upp bilen hos svärfar som har pelarlyft när jag får tillfälle. |
|
|
Jag hade ett par stenar bakom värmeskölden som vibrerade/skrammlade. Tror jag, det va det enda som kunde genererat ljud. |
|
| Löste det nu, bromsbackarna till handbromsen hade rostat sönder och låg och skrapade och skramlade. Lätt o billig fix! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.