|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Är sedan ett par veckor tillbaks 330i E46 ägare! Super nöjd med bilen och vilket ljud det är ur motorn!! Iallafall till min fråga. Ciggaruttaget funkar inte, kollade säkringen och den var helt förstörd. Åkte ner till macken för att köpa en ny 20A säkring och skulle sätta dit den men så fort det blev kontakt så började det bara blixtra och ha sig vid säkringen... fick bort den direkt så säkringen är fortfarande hel. Är det någon som vet vart jag kan börja felsöka? Vill helst riva sönder så lite som möjligt i bilen. //Leo | |
|
Kolla vad säkringen används till mer. Om den används till flera saker..kolla så dom grejorna är hela och inga kablar är dåliga o kortsluter. Är det bara till cigguttaget säkringen går får du felsöka detta uttag samt kablar. Det låter även som om du har dålig kontakt i hållaren för säkringen , om du vrider lite på kontaktblecken på säkringen så kanske den får mer anslutningsyta mot hållaren. (obs detta gäller flata säkringar) |
|
|
Säkringen går enbart till cigguttaget. Du har nåt fel i kablaget eller i uttaget som ger kortslutning och bränner av säkringen. Kolla så det inte sitter metallrester av något som använts inne i uttaget, peta isf bort detta innan du sätter i ny säkring. FP |
|
|
Var ute och kollade precis. Både själva uttaget och där man sätter dit säkringen är rena. Finns det någon webbsida (alternativt program till datorn) som har verkstads instruktioner hur man får bort interiören som behövs ta bort för att komma åt baksidan av uttaget? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det här kanske är ett långskott nu då, men bättre att jag frågar i alla fall bara så har vi den saken ur världen: Är det rätt ciggtändare du sätter i ciggtändarhålet? Många av dessa ser väldigt lika ut mellan bilmärkena, men kontaktytorna är ofta inte desamma. Varför jag frågar är för att jag felsökte cigguttaget på en Audi S6 jag hade, säkringen gick precis HELA tiden. Sen tittade jag på själva tändaren och kom fram till att den var vääääldigt lik en Audi-tändare men faktiskt kom från någon annan bilmodell. Min misstanke var då att tidigare ägare sumpat sin tändare och ersatt med nån "vad-som-helst" som var svart och hade vit cigg-symbol på. Om man inte röker och aldrig använder hålet lär man ju aldrig märka att säkringen gått. I mitt fall var tändarens kontaktbleck helt fel för uttaget och det kortade direkt. Anders |
|
Hehe jag ska använda det för en mobil laddare ;) Så någon tändare har jag inte ens :) Säkringen går utan något alls i hålet. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Då förstår jag. Ville bara dubbelkolla. ;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.