|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihop. Bilen är somsagt en BMW e36 540 -99 automat. bilen har rullar 22xxxmil. Problemet är det att när man står på P läge och sedan lägger i D och gasar för att åka iväg så lägger den i ettan med ett större klunk/smäll, samma sak om man står på P eller D och lägger i R, även bara om man stannat vid ett trafikljus och skall åka iväg så lägger den i växeln med ett större klunk/smäll (händer varm som kall men känns mera när den är varm). Har kikat på lite olika forum och läst att dem har problem med plastkulor i ventil paketet på lådorna, men tycker inte att dom felsymtomerna för plastkulorna stämmer in på detta? Bilen växlar superfint annars. | |
|
Låter som du har för lite olja i lådan. Då måste turbinen bygga upp tryck vid inläggning av växel. Jag vet inte om där sitter någon backventil så att oljan inte ska rinna tillbaka när du står på tomgång kan isåfall var den som är slut. En fråg dock, när du lägger i drive eller R kommer dunket direkt eller först efter nån sekund/sekunder? Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Jag har lite samma problem, dock bara när backen ska läggas i. Hur pass lätt är denna backventil att byta? Lägger jag i backen tar det 0.5-1 sek innan backen läggs i och detta med ett litet dunk, lägger jag i backen igen inom den närmsta tiden så går den i direkt hur fint som helst så det känns som att det är en ventil som inte håller trycket. |
|
| Det tar ca 3-4 sekunder sen kommer dunket | |
|
Hittades felet angående detta? Har samma fel men mest när den är kall tycker jag. Får även Trans Failsafe Prog när den dunkar i hårt. |
|
|
Börja med att kolla oljenivån som redan nämnts - är ju relativt enkelt genom att lossa fyllpluggen när lådan är kall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har också samma problem med backen, dvs det tar 0.5-1s innan den läggs i och detta med ett väldigt lätt dunk, vid inläggning direkt igen t.ex. vid fickparkering så går den i med en gång. Har bytt olja nu precis och för 4k mil sedan men det har inte hjälpt. Upplever inte problemet som stort så har inte orkat forska mer i det. Bilen har gått 25k mil så förväntar mig inte att den ska gå som om den vore ny, även om jag gör allt för att hålla efter den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.