AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.918

Långsam AC, e61 -09

Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Hejsan.

Har nyligt köpt mig en e61´a -09. Hade bilen stående i strålande sol ca 10 timmar, skulle tippa på att det var minst 60 grader varmt inne i bilen. Vädrade ur bilen lite innan jag började köra och tryckte som vanligt på max AC knappen. Denna gång tog det dock säkert 5 minuter innan man kände att AC´n började blåsa hyfsat kall luft.

Ska dom verkligen vara så seg på att börja kyla? Jag menar en gammal Saab 9-3 från -02 börjar ju spotta kalluft efter typ 10 sekunder...

Sen upplever jag också att AC´n inte blåser ordentligt kall luft, bara typ halvkall luft. Man kan ha blåset riktat rakt på kroppen och rakt på händerna utan att man ens får lite ont i händerna av kylan. På min gamla e39´a började det ju värka i händerna efter en stund för att luften var så jävla kall...
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ingen expert på AC iofs. Dock känns det som du svarar på dina egna frågor. Nej, det skall inte vara så. Antagligen lär systemet behövas fyllas på eller nåt annat. Har bilen körts mycket utan att använda AC'n så blir det snabbt problem.
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Du vet väl att du måste ställa in AC'n i din display som heter "Climate/Klimat"?

Se till att du har valt den kallaste klimatzonen i och sen kan du välja flås från soft / medium eller intensive.

Annars blir det inget bra :)
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Jag vet inte riktigt vad du menar med "kallaste klimatzonen" men jag har den ju på intensiv och sen alla streck blåa. Finns det något övrigt att pilla på?
Ja
210
Jalapan
Kolla denna video.

Kolla från 00:30 och framåt.

Du måste ju givetvis trycka på "auto" knappen.

Det kanske behövs fyllas på med gas i din AC om problemet kvarstår men jag tror att fel zon är vald.

så kolla även Länk
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Pröva att fylla på med gas. När du trycker in max ska det börja kyla omgående i princip. Jag hade samma problem och löste detta med påfyllning av gas. Dock kan det även vara så att du har något annat problem i systemet.
Ja
210
Jalapan
Länk
Ho
23
Hootski
545i -05
Tycker jag också har lite slö ac på min e60. Men det har börjat nu efter batteriet börjat spöka, så testa ladda upp batteriet och se om det hjälper
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Tack för alla svar. Jag har den inställt som i videon, alltså där det går att justera dom där strecken mellan röda och blå så har jag den ställt på alla streck blåa. Går det att kolla om man har lite gas eller är det bara fylla på som gäller isåfall? Batteriet är helt nytt så det tror jag inte det beror på.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Troligtvis som sagt, behövs systemet fyllas och provtryckas. Ev tätas men det är inte säkert att det är värre än att det bara sipprat ut.
Dra till en bra verkstad som har AC service.
Sen när du fått det fixat, stäng aldrig av AC'n igen :)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
AC Systemet är ju ett slutet system... om du behövver fylla på på din 2009a så har du definitivt ett läckage någonstans!

min 2005a har aldrig behövts fyllas på och det blir istid i bilen så att det nästan bildas kondensvatten på rutan utanför bilen under de varmaste dagarna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.