|
|
|
|---|---|
| Har en E61 som fungerar kanon men vill ha en lite nyare bil. Ska jag köpa en e61 eller f11? Vilken är mest driftsäker? Vill inte ha massa strul, det ska bara funka! | |
|
Köp INTE första årsmodellen av F10 så lär du ha en driftsäker bil. Sen om ditt exemplar är bättre eller sämre än din e61 är omöjligt att svara på. |
|
| F11:an är över fyra år nu, dvs mer "etablerad" än din E61:a var när den byggdes. Har haft F11 i stället för E61 sedan i november. Underbar bil. Får en till i augusti; Byter ut F31:an just för att jag är så nöjd med F11. Snikvarianter kanske är tråkiga men du har ju en rejäl motor i nuvarande och köper säkert inte en grundutrustad 520d, dvs du håller dig borta från tråkfältet. Jag satsar på utrustning och komfort före motor dock. | |
|
Har en F11 utan fel, knarr/gnissel så sammanfattningsvis en väl ihop skruvad bil!! Rekommenderas! |
|
|
F11 i alla ära men ett uppbyte till en LCI E61 kommer vara ett stort lyft för dig det också. Skillnaden i inredning och automatlåda osv. är väldigt stor.. men de e klart. Det är ju fortfarande en E61:a :) Frågan är om du vill ha en F11 så pass mycket att det motiverar de extra slantarna (typ det dubbla) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Min rekommendation är att välja en F11 om det inryms i din budget. Att hävda att det är stor skillnad mellan faceliftad E61 och den tidigare må vara, men skillnaden enligt min mening är betydligt större mellan E61 och F11. Jag hade själv en E60, (530i) köpte ny 2006 och bytte i förmån för en F10 2011. Vad jag kunnat konstatera i detta forum tycks den "faceliftade" versionen av E60/-61 haft en hel del problem med sin nyare generation av motor än den jag hade i min E60. Jag utförde inga reparationer på min E60 under min ägo, förutom ordinarie service samt byte av en glödlampa. Dock uppfattar jag att den upplevda kvaliteten i F10/-11 är betydligt högre än motsvarande E60/-61 oberoende årsmodell till trots att jag egentligen inte hade några fel på min E60 som jag tyckte var en utmärkt bil. Men när F10/-11 kom blev jag så förtjust att jag valde att sälja min E60. Min uppfattning är att F10/-11 har i jämförelse med motsvarande E60/-61 haft färre "barnsjukdomar". Det räcker med att jämföra det som skrivits på detta forum. Typfelen tycks vara betydligt färre för F10/-11. Den brist som är vanligast för F10/-11 är att BMW-emblemen släpper vid dörrtrösklarna, vilket även jag drabbats av. I övrigt är det svårt att finna några direkta typfel motsvarande det som E60/-61 från början varit behäftad med. Beaktas skall att F10/-11 är tyngre än motsvarande E60/-61, där slitaget på bl a bromsbeläggen tycks vara några högre än E60/-61. Den tyska biltidningen autozeitung.de gör regelbundet långtester (10 000 mil) och just F10/-11 hade minst fel av alla testade bilar 2013. Man demonterar bl a bilarna i dess beståndsdelar efter teststräckan och F10/-11 hade inga direkta fel utom slitagedelarna |
|
|
Autozeitung.de Det skall jag kolla upp! Tack! |
|
|
På min första F11 hade jag bara ett fel innan jag bytte den vid 10.000 mil. Ena bälgen till luftfjädringen bak pajade. Alltsom allt var jag helnöjd med bilen och då var den en av de första F11:orna tillverkad i september 2010. Min E61:a hade de vanliga felen med rost på bakluckan och antenn till centrallåset som slutade fungera efter tvätt. |
|
| Det verkar som om det kryllar av fel på f10/f11. Vibrationer i ratten, klimatanläggning som viner, ojämn gång på motorer m.m. Inga som har haft problem? | |
| Ingen? | |
|
Nej. Att det går att hitta människor som haft problem med sin bil på ett forum är inte konstigt. Det är ju hit man kommer då. 99% av BMW-ägarna känner inte till detta forum. Säljarna verkar inte eller göra det. Alltså kommer du inte få en korrekt bild om du letar efter antal procent som inte har problem. |
|
| Volvo T5 eller 2,5T S60 😉👍 | |
| Skulle inte tveka på att köpa F11. | |
| Har inte haft problem alls. Var inne för att backspeglarna inte värmdes upp hos Mechaunum och dom sa att det berodde på att jag körde för korta sträckor och ville ha 600 kr för felsökningen. Blev arg då och då ville dom inte ha pengar mer :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.