AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.775

Bilsemester i Tyskland, bra tips?

Hej,

Ska snart ner till Tyskland på bilsemester. Målen är Nürburgring, Strasbourg, Stuttgart, München och Berlin. Kommer att besöka Ringen, Mercedes och Porsche museum, BMW Welt m.m.

Jag har ingen direkt fråga men önskar tips på roliga körvägar längs rutten, gärna någon oväntad kul sevärdhet, bra och prisvärda restauranger etc. Allt är välkommet.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Inte långt från ringen har du Moseldalen som är riktigt trevlig. Mysiga vägar, fin omgivning och många tillfällen till gott vin. Beroende på hur rutten ser ut kan man ju köra en bit av vägen i dalen och sedan när man tröttnar åka ut till en motorväg igen.

Inte så långt från München ligger Berchtesgaden, eller "Örnnästet". Även här häftiga omgivningar och klart sevärt! Nere i byn finns även en del välbevarade bunkersystem från kriget som även dom är klart sevärda.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Åk till slottet Neuschwanstein från München, fina bayerska fält att åka på dit. Googla på namnet så ser du hur det ser ut, väldigt sagolikt.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Moseldalen är nice, helst om du ska ha gumman med.
I München skulle jag inte missa Länk (Hofbräuhaus am Platzl). Grymt trevligt öl ställe :)

Kanske lite omväg , men kommer du så långt söder så är den bilhall en sjukaste i Europa , Länk (De har en extra hall, som du måste fråga om för att hitta till)
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Att köra ner via Polen kan kanske vara något. Var just nere i Sachsen på besök och planerade åka ner via färja från Ystad. Blev dock nedröstad av familjen så det blev flyg och hyrbil :(

Dresden är annars en spännande stad. Blev tokbombad under 2WW och återuppbyggs fint nu. Grymma hus!
Tack för alla bra tips!

Känns som om resan får förlängas med några dagar nu :)
thekinglives
Nu blir man väl nedstucken både framifrån och bakifrån men jag måste få
varna för BMW Munchen inkl BMW museum...Jättefint ställe men saknade alldeles för mycket, både bilar/motorcyklar, kläder & accesoarer.

Museum saknade massor....de hade fel versioner av de modeller på motorcyklar de valt att visa....Tex vill man visa en R100RS så visar man inte den vanligaste, utan man visar en som är sällsynt och eftertraktat.

M5 or vilket skämt....En jättefin E28 fick de iallafall fram.

Ok...hoppas Porsche och merca har ngt bättre att bjuda på.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Först blir de BMW Museum samt Welt, vidare ner till ringen - örnnästet tillbaka till Munchen och någon djurpark eller seaworld.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Här finns en bra lista över vackra vägar i Tyskland:
Länk

----
BMW CS/SC #6212
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Skaffa det gröna miljömärket till vindrutan om du vill köra in i en del större städer där detta krävs.

Länk

En kort rapport halvvägs in på resan.

Första dagen gick åt till transport ner till en liten trevlig by vid namn Treis Karden där vi bodde på ett nyrenoverad och trevligt hotell precis vid Moselfloden (Hotell Garni Reis). Kan definitivt rekommenderas. När vi kom fram sent på kvällen råkade det vara byfestival så det blev tysk musik och mat på torget.

Dag två besök på Nürburgring. Började med att parkera i depåområdet och gå runt och kolla in alla banpreppade bilar, vilken stämning. Blev sedan ett varv körning. Längtar redan efter nästa gång. Fantastisk upplevelse.

Fick lite tid till efterföljande bilar vid påfart så kunde pressa en del och försöka hålla skaplig linje en del av sträckningen sedan kom det ikapp många Porschar etc. och då förlorades en del kurvor med fel linje osv. Till nästa gång ska jag plugga in bansträckningen. Ni som ännu inte varit där åk dit! Det är verkligen bilentusiastens paradis på jorden.

Idag blev det vinrutten söder om Strassbourg. En trevlig upplevelse med provsmakning av fina viner och fantastiskt fina gamla byar att passera och strosa runt i.

Spännande händelser;

- Körde ihop med en tysk BMW 330d / 335d på en 3-filig nästan biltom Autobahn. Gick typ 200 - 260 km/h under många mil. Helt plötsligt varnar bilen för bränslebrist och som tur är finns i mack några km längre fram. Det går i 55l i en 55l tank. Lite klantigt men får skylla på att jag inte är van vid att komma 30 mil på 55l.

- Råkade få en skruv i däcket på Autobahn påväg mot Strausbourg. Som tur är körde en ADAC bil förbi som hjälpte till med en temporär lagning. Mycket trevlig snubbe som inte ville ha betalt men tvingade på honom några hundringar ändå. Sedan blev det typ 80 km/h på Autobahn i flera timmar.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Trevlig rapport Samuel2! :) snart min tur att resa, v 32 snart här :)
Den där lilla byn Treis Karden tänker vi prova oxå! Tack för tipset !

Ser framåt på din slutliga rapport!!

MvH Micke
Här kommer min sista kortfattade rapport.

Dag 4 körde vi vidare från vinprovningen i Alsace regionen söder om Strassbourg till Stuttgart. Vi började med att besöka Porsche museet. Parkerade längs en gata med Porsches motortillverkning. Fönstren var öppna så det var bara att kolla in och ta kort på en härlig tysk verkstadsmiljö med motorblock, topplock etc. De tyska arbetarna såg ut att ha koll på läget.

Museet var intressant med många av de klassiska Porsche modellerna från 356 till dagens modeller. Kan rekommenderas. Lunchrestaurangen var prisvärt med bra mat. Vi hade dåligt med tid annars fanns möjlighet att hyra diverse Porschar bland annat en GT3 RS.

Efter några timmar bar det iväg till Mercedes museet. Arkitekturen var minst lika fantastisk som utställningen. Definitivt det intressantaste av BMW, Porsche och Mercedesmuseet. Mer fokus på utvecklingen av motorcykeln, bilen och kommersiella fordon från 1900-talets början till idag. En hel del intressanta tävlingsbilar att kolla in. Tyvärr alldeles för få 80- och 90- tals bilar.

På kvällen bar det av mot München.

Dag 5 stod BMW Welt först på dagens schema. Återigen helt fantastisk arkitektur på museet. Började med att kolla in nya M3 och M4 som tyvärr ännu inte fanns för provkörning. Sedan gick vi över till museet.

Tyvärr mycket begränsat urval av bilar. Jag hade sett fram emot att få se M5 E34 och E39 i mint condition och gärna några riktigt fina E32 och E38m tyvärr fanns det inga exemplar av dessa utställda vilket var tråkigt då de är mina absoluta favoritbilar. Några trevliga 3-series däremot.

Efter en lunch på BMW restaurangen besöktes Olympia parken, en tur upp i TV-tornet (186 m, bra utsikt) och Olympia byn (kan rekommenderas).

På kvällen, besöktes Hofbräuhaus efter era tips. Ett riktig upplevelse. Tysk musik, överförfriskade tyskar och turister och god öl. Kan rekommenderas.

Näst sista dagen bar det av till BMW Welt igen på förmiddagen för att hämta ut vår hyrbil för 3 timmar, en BMW M6 Cabrio. Vi körde ut från München mot Stuttgart men svängde snabbt av från Autobahn ut på några riktigt härliga landsvägar. Detta var den bästa upplevelsen på resan. Vilken totalt fantastisk bil! Helt galen acceleration och ljudet var beroendeframkallande med suffletten nere (trots en del lugn stadskörning på väg ut från stan till roligare vägar drog M6:an nästan 2,5 l/milen, uthyraren på BMW Welt log lite och frågade om vi hade haft kul när han såg förbrukningen).

Trots vikten var greppet riktigt fint när det svängde. I tunnlarna var det till att växla ner och ge fullgas, gåshud! Tänk att man kan ha så kul med en bil.

Tiden rann iväg så blev inget besök av slottet Neuschwanstein som planerat. Tog det istället lite lugnt på kvällen.

Dag 7 var det bara hemresa på schemat. Bortsett från en del vägarbeten gick det skapligt smidigt. Tog drygt 12h från München till Malmö. Delar av Autobahn norr ut från München var fantastiska. Otroligt fint landskap, kurviga vägar, tyskar som lämnar fritt i vänsterfilen och fri fart långa sträckor.

Känns ovant att anpassa hastigheten efter kurvorna på motorvägen som svensk. Totalt fantastisk att pressa bilen i 200-260 km/h och utnyttja greppet i däcken på allvar. Nästan roligare än varvet på Nürburgring.

Trots typ 80 mil på de tyska vägarna varav en stor del frifart är det svårt att förstå att många kör med sådant tempo. Skåpbilar i typ 180 och gamla damer i BMW i över 200. Dessutom verkar de ha stenkoll på läget. I tyskland kör de bil, i Sverige åker vi bil och sms:ar, äter osv. istället för att fördriva tiden.

Sammanfattningsvis en helt fantastisk semester! Kommer säkert bli en tur i Tyskland även nästa sommar. Ska plugga in kurvorna på ringen och ta några fler varv nästa gång.

Några frågor på det :)

Blev runt 300 mil totalt varav ungefär 260 mil i Tyskland (inte 80 som jag skrev ovan).
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Kul läsning!

Vad hade ni för "egen" bil?

Mvh Thomas
Tyvärr ingen BMW men en Golf GTI ED35
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Kul du gillade Hofbräuhaus... Svårt inte göra det :) Bra skrivit. Längtar redan till nästa gång jag får besöka tyskland. Så behöver någon bil därifrån, hojt till, så fixar jag importen, mot att jag får åka dit och ta ångor öl och njuta av tyskland :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.