AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.201

hur kopplar jag varvräknaren E30 320ik

Ne
4
Nes
318i Touring - 2000
320ik -87
Jag har köpt en E30 320 -87 som förra ägaren byte motor + styr, växellåda, diff och konverterade till skivor bak från en 325i -89. Han sa att man bara behövde dra 2 kablar för att få varvräknaren att funka men jag vet inte vart dom ska gå eller var dom ska komma ifrån. Tänkte bara höra om någon vet något om detta då jag gärna vill ha varvräknaren + ekonomi enheten. Allt annat i mätarhuset fungerar även klockan vid stereon.

MVH

Nes
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller senare M20- och M30-motorer så är det impulsgivaren fram på vibrationsdämparen som ger signal till varvräknaren.

Den går först in till motorstyrenheten. Denna signal är även signal för vevaxelns läge och denna signal måste motorstyrenheten ha, annars vägrar den starta motorn.

Så signalen från impulsgivaren går in i motorstyrenheten, därifrån går den vidare in i instrumentklustret och från instrumentklustret skickas den även till onboard computer.

Exakt vilka pinnar beror på vilket instrumentkluster du har nu, vilken motor och vilket motorstyrsystem du har nu.

Är det rätt tolkat att instrumentkluster är original från E30 320ik -87 och att motor, styrenhet och motorkablage är från en 325i -89?
Ne
4
Nes
318i Touring - 2000
320ik -87
Jag har en Bosch "0 261 200 173" motorstyr. Jag skulle tro att instrumenthuset är original dvs. från 320ik. Vilket motorkablage jag har vet jag inte då förra ägaren hade dragit nytt. Jag kan dra nya kablar från styrenheten till instrumenthuset om det är nödvändigt. Ska kolla vilket mätarhus jag har.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, Bosch 0 261 200 173 är styrdatorn för en M20B25-motor med Bosch Motronic 1.3 styrsystemet i sig, så jag gissar att de hinkat ned en M20B25 motor med tillhörande styrdator och kablage.

Nej, allt som du behöver ska redan finnas. Styrdatorn får ju redan signalen (eftersom den startar motorn). Kablaget mellan styrdatorn och instrumentklustret finns ju där också. Vad jag menar är att det fungerar exakt likadant på donatorbilen (en E30 325i -89 gissar jag på) som din bil - är ingen skillnad.

Enda möjligheten skulle isåfall vara att pin-assignment skiljer sig någonstans. Har samlat några elscheman i länken nedan - rekommenderar att du tar dig en titt - tyvärr är inte 320i med där.
Länk

Som sagt så måste du själv reda ut vilket kablage du har, och hur mycket av kablaget som bytts ut. Det är bara du själv som kan göra detta. Utan att med exakthet veta vilket kablage du har och hur inkopplingen är gjord kan ingen hjälpa dig med exakta instruktioner.

Du får helt enkelt ta elscheman här ovan, för du borde ha motorelektroniken från en E30 325i -89 iallafall och börja jämföra kabel mot kabel med vad du har. Eftersom du bara är intresserad av varvtalssignalen så får du helt enkelt jämföra vad elschemat säger och jämföra med hur det ser ut i din bil.
Ne
4
Nes
318i Touring - 2000
320ik -87
Tack så mycket, ska ta och kolla kablarna och jämföra mot elscheman du länkade. får se om jag kan hitta ett till mätarhuset också då detta verkar vara original.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tänk också på att instrumenthusen och dess kodplugg skiljer mellan årsmodellerna och motortyperna. Dvs. du kan behöva byta kodplugg för att få instrumentet att fungera.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Ne
4
Nes
318i Touring - 2000
320ik -87
Länk
Denna funkade utmärkt, nu har jag både varvräknare och Economimätare =)>
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.