AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.417

Eftermontera rökarpaket i E90 320d - 2011?

Transocean
Så, fick äntligen min Spacegråa -11 320dA M-sport idag med knappa 2400 mil på mätaren :-)
Konstigt nog körde jag hem väldigt sakta, jag ville liksom inte att vägen skulle ta slut....övervägde också en extra runda....men näj....

Nu till frågan. Jag vet att det är som att svära i kyrkan men jag röker gärna en cigg i bilen på morgonen tillsammans med morgonkaffet mens jag drar på jobb. Men denna bil saknar Raucherpaketet, d v s kommer utan askkopp. Är det enkelt att eftermontera, typ hämta från skroten eller måste BMW kontaktas? Någon som vet?
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Det är en hel del pyssel med det. Först och främst så går det bara på vissa chassienummer, tror att det finns en tråd om det, sedan måste askkopparna kodas och accepteras av idrive, vilket sker på BMW verkstad.

Askkopparna går inte att köpa på skroten, då de har annat vin än din bil. Sedan måste kabelhärvan bytas, då det inte är fördraget el för ciggtändaren.

Slutligen måste ventfläkten bytas då den inte är anpassad till rökfylld luft, och då gäller inte garantin. Det kan bli problem med innertaket oxå, då det är speciellt på bilar med rauchpaket. Man kan kanske leva med ickerökartak, men jag skulle inte göra det.

Vi snackar om en investering på ca 20 - 25 lakan.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Hehe, 20-25 lakan för att få askkopp o ciggtändare i kupén. Är det verkligen sant? :-D
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ja, det kostar att eftermontera utrustning. Dörrarna måste tas isär vilket är ganska tidskrävande, men det är den invecklade processen med programering som är avgörande.

Just i det här fallet kan inte IMPA användas då den inte är tänkt för denna typ av modifieringar. Det är dessutom tveksamt om det öht är lämpligt, eftersom att klädseln i rökarbilar är särskilt brandhärdig, vilket den inte är i ickerökarbilar.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Ja, absolut, jag bara tyckte det var komiskt med så stor skillnad med rauchpaket :-)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Varför inte bara köpa konsolen för askkopp och dra in matning från vilken säkring du vill? Gör det inte svårare än vad det är. Kan du stå ut med ett nikotingult tak så kör på.

Askkopparna i dörrarna känns ju lite overkill.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ok, mitt inlägg var ett skämt. Ungefär som det brukar låta när man skall göra något ät sin bil.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Koda in en askkopp? Ibland är verkligheten för dum för att vara sann..
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Som sagt, jag försökte skämta lite i denna tråden, för det är ungefär så det brukar låta när man vill göra något som verkar enkelt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bra skämt, för att undvika att någon skulle röka i bilen ;-)
Transocean
Har reduserat rökningen till en cigg om dan i bilen, egentligen rätt skönt utan en askkopp som stinker konstant. Nackdelen är att man måste kasta fimpen ur bilen och förpesta omvärlden, samt dammsuga en del aska från baksoffan där den hamnar:-)
Köp en Citroen C6, den är standardutrustad med 6 (!) askkoppar. Fransmännen kan konsten att njuta av livet. Svenskar och tyskar lider av hälsohets och moralpanik och blir i stället sjuka av det. Om de inte blir allergiska, förstås - en annan paradgren som svenskar är världsmästare på.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
FredrikE39, jag tyckte ditt inlägg var roligt! Gillar speciellt "först och främst går det bara på vissa chassinummer" och "speciellt brandhärdig klädsel". =)

InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
FredrikE39, ditt inlägg gjorde min dag. Förbannat kul. :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.