|
|
|
|---|---|
|
Tomgången på min M535 86 är jätte konstigt. När jag köpte bilen hade jag problem med den varje morgon, tomgången pendlade och bilen stängde sig av hella tiden när man trampade på koplingen. Men när motor blev varmt tomgången blev ganska bra (runt 500 RPM), men nu är bara kaos, tomgången har blivit ostabil också när bilen är varmt (pendlar fram o tillbaka mellan 100 och 500 RPM) man måste trampa på gaspedalen hella tiden, bilen känns jätte slö, och det är mycket jobb när man måste stanna. den enda som gäller är att trampa på gaspedalen och broms samtidit, annars bilen stanna. Mauricio | |
|
Det låter som den såkallade "tomgångsmotorn" eller ventilen?? har givit upp. En svart ca. 10 cm lång cylinderformad grej som sitter på insuget mellan luftmängdmätaren och insugsrören, sitter en sladd på ändan. Min gav upphov till jättekonstig tomgång som varierade mellan 1500 rpm och 0 rpm (motorn stannade när man släppte gasen, precis som för dig) helt slumpmässigt. När man knackade på tomgångsmotorn från ena hållet höjdes tomgången och knackade man från andra hållet sänktes den. ibland. Rätt dyr grej för sin storlek (ca. 2000 kr får du räkna med gissar jag). -G535- |
|
|
Kanske behövs dock inte en ny! Det kan löna sig och kolla den vilket är enkelt gjort. 1) Det första man kan kolla är att "ventilen" inte kärvar. Ta bort den och pilla med fingret eller en liten skruvmejsel och se om det går att röra på den. Ventilen varierar luftmängden genom att den snurrar ett upp till ett halvt varv inne i cylindern. Kärvar den går det bra att spruta in lite 5-56 och sedan torka bort överflödet. En gnutta riktig olja är sedan inte helt dumt, men inga mängder. 2) Sedan kan man också kolla det elektriska. Man ansluter då en universalmeter och kollar motståndet över stiften, rätta värden finns bl.a. i Haynes V-handbok. 3) Kolla kontakten så att "tomgångsmotorn" får rätt spänning. Rätt värde...se ovan. Ligger felet här blir det lite jobbigare att lokalisera felet! |
|
frazze |
Precis som SL beskriver med att spraya 5:56 gjorde jag på en felfri tomgångsmotor i förebyggande syfte.... Gissa vad som hände...tomgångmotorn fick "fnatt".. Fick tag i en beg: för 600:- (spruta inte i 5:56) Maurixt: Det låter som om tomgångsmotorn är paj.... Men det finns en möjlighet till på motorblocket precis ovanför startmotorn (10cm) Sitter en stor svart skruv- kontakt..skruva isär den kolla kontaktstiften ev,gröna av oxider..eller så är det fukt i (vatten) frazze |
|
Poängteras bör att man inte skall DRÄNKA tomgångsmotorn med 5-56, lite på en trasa, tops el. liknande är fullt tillräckligt OM DEN KÄRVAR. Lite vanlig olja funkar ibland också. Sprutar man 5-56 direkt in i tomgångsmotorn är det givetvis självklart att man måste ta bort att överflöd på lämpligt sätt annars förstår jag mer än väl att tomgången får fnatt! Men givetvis kan problemet ibland vara allvarligare än att den enbart kärvar och då hjälper inte ovanstående åtgärd! Men då har man i varje fall kontrollerat att den inte kärvar! |
|
|
Jag har pratat med en kille på BMW service och sa att man skulle spraya lite 5-56. jag har gjört det men det hjäpte inte,jag beställde en tomgångsstabilisator from en skroter 400.- och har suttit den och det fungerar, tomgången är som om bilen var ny. mycket stabil runt 700 rpm... Frazze en specilist som jobbar på BMW autoriserad värstad sa till mig att spraya 5-56.. så SL är rätt.. Mauricio |
|
frazze |
Maublixt: Jasså det var väl jätte bra....funkar den gamla tomgångsmotorn nu då...? Efter att du sprutat 5:56... hur kan du annars veta SL rätt...??? Heja Sverige... frazze |
| jag har samma problem som Maurixt..har testat att byta luftmassemätaren men utan resultat och jag har kollar efter läkande slanger men utan resultat..kan det inte vara tillsatsluftsliden??? för när den går ojämmt och jag går och nyper på en slang som går från den så blir tomgången stabilare | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.