|
|
|
|---|---|
|
Kör Bmw 325i. Köpte nya sommardäck för första gången till den. Ett riktigt bra däck enligt testerna. Hankook. 225 r17. 69db ljud. Över 70 km/h låter det nu helt plötsligt som jag kör bandvagn! Snarare 169 db. Vad beror detta på? Hjälp! | |
|
Kör själv Evo S1 på Saaben och upplevde dem tystare än Pilot Sport 2. Bytte du till ett sportigare däck än tidigare? 17" finns ju i alla möjliga modeller från lättrullande ecodäck till sportdäck. |
|
| Testa laborera lite med däcktryck också, det inverkar en del på ljudet. | |
|
Är det enligt EU-märkningen eller annan spec? Den är värdelös på det sättet det mäts enligt många. R17-profil lär ju vara mer väsen än R16 - så kolla på just den profilen om den finns. Kolla här enligt de övriga detaljerade testerna(från tyska tidningar): Här mitt favoritdäck i vanlig 205xR16. Länk Sök upp din modell och profil och se hur den rankas. Rankad 9 på vägljud. Kör året runt på dessa, helt underbara. |
|
|
Nip blandar ihop begreppen lite, R16, R17 är ingen profil R står för radial (som "alla" däck sedan slutet av 60talet är), 16 resp 17 är fälgens storlek (hålet i däcket) /45, /55 och liknande är profilen Jag tror inte att du åker UG7 i dimension 205R16... och absolut inte på en 320 -04.. För övrigt är UG7 ett vinterdäck Och Bonkarn, har du kollat slitagebilden på dina däck? Tå-Hälslitage låter illa |
|
|
Vilket Hankook däck är det? Jag har kört på 225/50 Vetus Prime 2 nånting och det var hur tyst som helst. Väl i klass med vilket premiumdäck som helst. ------- //Lövet |
|
|
Exakt dom däcken jag har... Mycket märkligt |
|
|
Tyvärr är ljudisoleringen från vägljud på 3-serien inte premium-mässig för våra svenska vägar, själv kör jag på smalast möjliga däck (205/55-16) just därför... Vi kom hem från en biltur till Danmark och Tyskland, där går bilen hur tyst som helst, men det hjälper ju inte här hemma... BMW - is there anything else? |
|
|
Tack @E36 för rättning. Men indirekt betyder välan 17" fälg en annan profil för att få plats i hjulhuset och få samma rullomkrets om originaldäcken är 16". men i sak är inte R en profilbeteckning. Men svenska vägar med den ljusare stenkrossen i väsnas rejält, jämfört med ren asfalt som topplager. Det kräver kanske mindre underhåll med stenkrossen plus att det inte slukar strålkastarljuset lika mycket för våra mörka vintermånader. Kolla upp däck med rating minst 8(10) i vägljud så börjar man närma sig acceptabel nivå. Mina har 9.8/10 - så gissa att det är tyst. Men det är stor skillnad till stenkrossvägarna ändå, det hörs när man skiftar ytskikt. Sedan vet jag inte ahur silent-blocken inverkar. En del säger att dessa hårdnar och blir stumma och inte dämpar lika bra efter en tid. Har man mycket buller kan det vara något att kolla på kanske. |
|
|
Du ser här att Hankok Ventus prime2 har 6.8/10 i bullernivå. Länk Så inte är dom tysta enligt testerna i alla fall. |
|
|
Vad är det för enheter på den sidan? Aldrig hört talas om den. 71db enligt EU-spec i 225/50-17 är det på Hankook däcken. I nivå med rätt många däck. Det är inte något som ska få bilen att låta som en bandvagn i alla fall. ------- //Lövet |
|
| Håller med Lövet. Dessa 50 profil är ju mer eller mindre en standarddimension idag och knappast speciellt låg profil. Tillverkarna använder ju denna för att det är en bra kompromiss mellan vägegenskaper och komfort. Jag upplever ju tom mina Good Year Eagle F1 Assymetric 2 i 19" som tysta men alla har ju olika preferenser. | |
|
Läste någonstans att många tycker EU-direktiven är rätt värdelösa för nordiska förhållanden, hur de mäts. Minns inte exakt. Kom ihåg att 3dB är dubbel ljudnivå. Titta på min länk med stjärnklassificeringen överst enligt 10 tyska tidningar för Hankok. Bullernivå 6.8 - det är riktigt illa. Jag hade ett par Yokohama Comfort Drive tidigare - de var klassade som 8 om jag minns rätt - och jag var inte riktigt nöjd med dom ljumässigt. Om man kolla mönstret på Goodyear Ultragrip 7+ så är det V-formationer i däckets rullriktning. Det betyder att det blir inte massa gummimönster som samtidigt slår i backen och skapar en hörbar frekvens - som det gör på däck med tvärsgående mönster. Tvärsgående mönster låter ju som en turbin som varvar ner när man saktar in - i synnerhet när däcken börjar bli slitna. |
|
|
UG7 är ett vinterdäck, jag förstår inte vad har det med saken att göra? Här får Hankook däcket 8.8 i slutbetyg. Det skiljer mycket mellan att testa däck i Tyskland och Sverige när det gäller vilken asfalt man kör på. Länk Jag är helt övertygad att bullerproblemen i TS bil inte har något med däcket i sig att göra. Snarare att - det är felmonterat - det är fel lufttryck - något annat är trasigt (modell hjullager) ------- //Lövet |
|
|
Hoppas du har rätt Lövet. Luftrycket är det inte. Har testat olika varianter där. Jag är tveksam att däckfirman felmonterar men jag ska svänga förbi och diskutera med dem... |
|
|
Felmonterat? Skulle väl i så fall vara fel rullriktning (dvs. att däcken rullar baklänges), om däcken har en specifik rullriktning vill säga, eller att "utsidan" sitter på "insidan" om däcken har specifik ut/insida. Båda dessa förhållanden är lätt att kontrollera då sådana däck har en märkning på sidan som visar rullriktning och/eller in/utsida. EU:s däckmärkning är kanske bra på pappret men faller helt i verkligheten då det är däcktillverkarna själva som sätter värdena i märkningen utan någon kontroll av utomstående organ.... Dessutom görs klassningarna på asfalt som är slät som en babyrumpa - på vår svenska "asfalt" är bullernivån oftast extremt mycket högre och enligt min egen ovetenskapliga men ändå viss empiriskt underbyggda erfarenhet, är att "premiumdäck" oftast ökar mindre i buller än billiga däck på denna asfalt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@andreas_lofgren: Det har med saken att göra för jag kör året runt på dessa. Det är sk mellaneuropeiska odubbade vinterdäck som går bra att göra så med(obs. sk åretruntdäck duger inte för oss). Rezulteos sammanställningar har stämt bra för mina utvärderingar i alla fall - och sedan verkligt utfall dessutom. Man ser ju vilka tidningar man utgått från och kan dubbelkolla om man tycker dessa har relevanta tester eller inte. Det där - allt annat än däcken - vet jag inte. men det som kan skilja är silent-blocken jag nämnde. Har det gummit blivit hårt och styvt, som allt äldre gummi, så dämpar det inte så bra att vägljuden kommer upp i karossen via hjulen. |
|
|
Bonkeo: Har du kollat om du har tå häl slitage? "fiskfjäll"? Isåfall får du ett oljud av detta Nip.. R har ingenting alls med profil, bredd eller fälgstorlek att göra För övrigt brukar just pilformade mönster vara de som bullrar mest om man generaliserar Ett av de tystaste sommardäcken är ju Goodyear EffiGrip Performance, detta är definitivt inte pilformat, inte ens riktningsbestämt faktiskt, utan assymetriskt Varför åker du vinterdäck året om? Vad menar du med åretruntdäck?? |
|
|
@E36: Jag vet att R inte har med profil att göra. Det är siffran 16 eller 17 som jag var inne på som spelar in vilken profil som får plats och ger ung. rätt rullomkrets.. För tysta mönster är nog mönster där minst mängd gummi som samtidigt slår i backen en viktig faktor. Upprepade mönster på tvärs är dåligt generellt då det blir bullerfrekvens av det. UG7 kan man nog säga är V-mönster som sträcker sig över flera rännor på oregelbundet sätt, typ. Jag testar åka vinterdäck året om för att slippa stress höst och vår med att byta däcken, och lagring vintertid och diverse sådant. Har kört 18 månader på dessa nu - och det är superskönt på alla sätt. Och jag kan sälja av ett gäng fälgar då jag bara behöver en uppsättning. Och eftersom vinterdäck i sig brukar ha mer gummi och är tystare bara av den orsaken - så det var en faktor för komfort också. Nedsidan är ekonomin då de ofta inte vara så många mil. Jag märker då inget än på mina - men jag kör kanske 1000 mil/år. Så om de gått 1500 nu, går de säkert 2000 till. Kör man nordiska vinterdäck så lär de ta slut ännu fortare sommartid då de är ännu mer gummi i dom så det sa alla däckfirmor att de inte rekommenderade. Vissa av däcken jag började titta på för åretruntbruk var de som kallades åretruntdäck - men är visst någon USA eller annan standard som inte duger i sverige för vinterbruk. Däckfirmorna förklarade det ung. så. Så skall du titta på detta - kolla på mellaneuropeiska vinterdäck - de är godkända för svensk vinterkörning också. Fick det bekräftat av transportstyrelsen också för att vara säker. |
|
|
Det finns inga allrounddäck Det finns sommardäck, och vinterdäck. Vinterdäck delas in i dubbade och dubbfria. Dubbfria (friktionsdäck) delas sedan in i nordiska och europeiska friktionsdäck Ett vinterdäck ska vara märkt med MS, M&S, M+S eller liknande, OCH vara framtaget och avsett för vinterbruk, det finns en lista på godkända vinterdäck (genom STRO) Vinterdäck är och visst tysta på sommaren kansek, emn vattenegenskaper? Barmark och varmt väder? Ett vinterdäck är inte lämpligt för sommarbruk Du krånglar till det onödigt mycket med ditt prat om R profil och 16"profil.. |
|
|
Kolla på de olika egenskaperna istället på respektive däck - t.ex på Rezulteo dit mina länkar går. Försök hitta sommardäck med bättre egenskaper än UG7 totalt sett. Jo, bromsning våt väg är inte topp, men det mesta andra. Så vilket däck du än väljer så är det antingen lite lägre betyg men ganska jämnt på de olika egenskaperna, eller så har du riktigt starka på några och lägre på andra. Det riktiga vinterdäcksivrarna som tror de kan köra som på sommaren bara för de har vinterdäck, vintertid - ja, det är de riktigt farliga trafikanterna. Så det mesta hänger på hur du kör och anpassar till väglaget. Så att bara för det är klassat vinterdäck tro det är kass på sommaren är ju bara larv. Du vet inte på förhand vilket väglag det är när en kritisk situation uppstår och du behöver däcket till sin sista gummibit. Många kör dubbat på vintern - men är det torrt väglag när man behöver tvärbromsa skulle sommardäck varit bättre. I slutändan är det hur du kör som är viktigast. Gå inte på däckfabrikanternas propaganda att alla skall ha dubbla uppsättningar däck. De lyckades få med sig politikerna att tvinga oss köra på vinterklassade däck vintertid trots att landet ser väldigt olika ut. Ja, kryphålet är väl "vinterlikt väglag" eller hur det står. Det är bara säljare som varit duktiga och fått hela landet att köpa flera däck - bra för dom. Samma sak med mycket annat - t.ex utbyte av febertermometrar till batteridrivna som alltid är slut när man blir sjuk. Också duktiga säljare och lobbyister som bearbetat politiker och fått oss till det. Senast bankerna "rådgivare" som vi tror vill oss väl som också är säljare och inget annat. Man får inte gå på allt dumt som påstås i debatten. De som tror de klarar sommarväglaget bättre med sommardäck än mellaneuropeiska vinterdäck får väl köra på sommardäck. De som tror att mellaneuropeiska vinterdäck inte duger för oss i Norden, även om vi bor i sydsverige - får väl köpa de strikt nordiskklassade vinterdäcken. Göd däckfabrikanterna den som vill. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.