|
|
|
|---|---|
|
Vill bara kolla om någon har samma problem som jag.... Har en 530 d -09 som beter sig lite konstigt tycker jag, när jag tex stannar vid ett stopp och sedan ska dra iväg direkt igen så kan det ta ett par sekunder innan det händer något...som om den funderar på vilken växel den ska lägga i. Likadant om man planerar att köra om en volvo eller någon annan traktor så svarar den inte direkt när man trycker på...detta händer inte varje gång men tillräckligt ofta för att det ska bli irriterande. Kan det hjälpa att byta olja eller uppdatera någon programvara, bilen har gått ca 10000 mil... Kenth | |
|
Jag hade inte riktigt de problemen du beskriver, inte säkert att det hjälper att byta oljan, kan jag inte riktigt svara på. Men att byta oljan i lådan förlänger livslängden på lådan kan man säga är en genomgående slutsats som dragits här på forumet. Tänk på att om du vill byta oljan hos BMW så är det inte säkert att de byter ut all olja i lådan, utan de tar bara loss tråget o sen ersätter de den volymen som rann ut (det kan vara mer än hälften av oljan kvar i oljekylaren m.m) Jag flushade lådan hos växellådsfirma, bytte all olja och den blir mjukare och lägger i högre växlar något snabbare. |
|
| Har du provat med sportläget. Normal läge är för gubbkörning. | |
|
Haha... Ja, jag har provat sportläget.. Men det kan man inte köra med hela tiden.. Tack för de snabba svaren... |
|
|
Hej Kenth, jag hade precis samma problem som du på min tidigare 330 från 06. Den liksom funderade på vilken växel den skulle välja när man saktade in i en kurva och sen gasade iväg, behövde inte alls vara en snabb acceleration utan bara att man skulle iväg liksom. Fick dock aldrig någon klarhet i detta innan jag bytte in den bilen, så har ingen riktigt bra lösning till dig. Dock så var jag i kontakt med lite verkstäder innan bytet och fick rekommendationen att byta olja och eventuellt uppgradera programvaran. Dock så varnade dom lite för att uppgradera då det ibland kunde dyka upp nya problem... Även som tremolo skriver så är detta svårt att sia om innan man börjar göra ingrepp... Lycka till med lådan och bilen. Hoppas att det löser sig hyfsat smidigt. /a |
|
| Tack för svaret scheller.... Skönt att det inte bara är jag som har det problemet, du beskriver det precis som min gör också. Tror jag ska börja med att byta olja... | |
| Det är likadant på F10/11 tyvärr. | |
| Kan det ha att göra med att bilen börjar få några mil på sig så att säga? Min 330 hade nog passerat 10k när det började inträffa. Vi har idag en X1 23d från 2010, som precis slagit om till 4k mil, den har ingen tillstymmelse till att rycka i växlarna eller hacka sig fram på något sätt. | |
|
Det är väl samma fenomen som jag beskriver i följande länk Länk och som ZF6hp19 beskriver i Länk även om vi inte använder riktigt samma ord. Det verkar på mig som det är en vanlig? /normal? företeelse på BMW automatare, men jag håller med om att det är irriterande. För min del har jag börjat använda sportläget när jag vill komma igång snabbt eller när jag behöver öka hastigheten snabbt tex vid omkörning, rondeller osv. Det skulle vara intressant att höra om någon här på forumet kunde förklara lite bättre tekniskt varför automaten beter sig på detta vis, hur lockup fungerar osv. MVH Lansman45 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.