AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
22.851

Lädervård - myt och sanning

Sida 2 av 2
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En väsentlig fråga till er som rekommenderar besök i möbelaffären: EN skilland på skinnsoffan hemma och bilsätet är omgivningstempen. Hemma är det cirka +20 konstant året runt med en variation på ngåra grader upp och ev ner.
I bilen varierar tempen mellan -30 och +70.
Är samma medel då tillrådligt?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har liksom TS problem med hårt torkat skinn i stolarna. Skinnet har dragit i hop sig så att det är en cm glipa mellan rygg/sittdyna till sidostöden.
Skinnet känns dessutom väldigt hårt.
Tvättade med autoglyms Leather cleaner i går efter att ha torkade av med trasa fuktad i ljummet vatten enligt instruktionerna. Vattnet bara la sig ovanpå och absorberades inte det minsta av skinnet.
Hade en flaska med hagmans leather care hemma som jag provade med sedan men märkte inte direkt någon skillnad.
Det finns inga som helst sprickor i skinnet utan de är helt och fint.
Tänkte införskaffa Autglym Leather Care Balm. Någon som provat? Mjukar det upp lädret?
Någon som vet nåt bättre för att mjuka upp gammal stel skinnklädsel?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tror jag provar Meguiars Leather conditioner, halva priset mot autoglym som inte heller verkar ha UV-skydd.
Någon som testat Meguiars?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Är det inte Leatherique du letar efter? Har personligen inte testat, men tycker man läser mycket gott om det medlet.

Meguiars medel har jag testat och märkte inte att lädret blev märkbart mjukare. Tyvärr. Däremot luktar det gott och ger en matt glans.
Har testat Meguiars Leather conditioner och jag gillade det inte alls, det är kladdigt och ger en blank yta.

Det bästa jag testat hittills är

Turtle Perfect Finish Lädertvätt, ger en matt fin yta.

Länk

sen smörjer du in med Autoglym balsam

Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Blir lädret mjukt av Autoglym?
Nackdelen är ju att det inte har UV-skydd
Bm
174
Bmw_NK
2002-70
För att bumpa tråden lite, kan jag nämn att om man använder BMW leather care kit with uv protection så missfärgar denna infärgat läder, tro mig jag har fått lära mig det den hårda vägen...

Jag har färgat in stolar och då köpt färg från en återförsäljare av leather masters produkter. Då har jag samtidigt köpt deras lädervårdskitt och det fungerar.

Dock har jag problem med att sätena blir "kladdiga" en varm sommardag efter någon/några timmars vistelse i stolen. Minst sagt inte någon super hit.

Någon som haft liknade problem och lyckats komma underfund med det?

Jag har fått en top coat (alltså typ klarlack) som är 2k baserad och kanske kan hjälpa, har inte testat ännu dock...

Annars tycker jag BMWs produkt är grym även om sätena är torrspruckna/torra så smörjer man bara in rikligt, väntar tills det sugs upp och efter ett antal gånger så är det helt ok

///NK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.