AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
22.847

Lädervård - myt och sanning

Sida 1 av 2
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Hallå,

jag har läst alla trådar om lädervård jag kan hitta på forumet och nu har jag gjort en grundlig undersökning av min läderklädsel och kommit till ett par slutsatser.

Jag har klädselkod Leder Dakota/beige 3 (LCBA).

Jag har försökt med:

Lethermaster

BMW läderklädsel vårdkräm.

Vatten (för att testa om det går att väta klädseln)

Inget av dessa medel, inkl vatten, har jag fått att absorberas av klädseln, det lägger sig som en hinna utanpå, alt rinner av. Om man tittar mycket noga på klädseln som märker man att ytan i själva verket är belaggd med ett plast liknande material som skyddar själva lädret.

Mjukgörning i egentlig mening är alltså omöjlig, då inget kan tränga igenom ytskiktet.

Är jag helt ute och far här, eller är verkligen klädseln egentligen omöjlig att göra något åt.?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
När jag smörjer med läderlotion säger det bara slurp så är det borta, lägger då på ordentligt. Har standard svart respektive grå i mina bilar.
låter skumt detta. Någon som färgat om sätena med fel sorts färg?

Min bil:

Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Täckfärgat läder beter sig på det sättet. Det finns till och med de som påstår att man försämrar livslängden numera på skinnklädslar genom att smörja in. Det som händer är att smuts fastnar lättare och det uppstår en sandpapperseffekt när man sedan sätter sig.

-------
//Lövet
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Ditt läder måste vara behandlat med nått märkligt medel.

Jag kör med Leather-Master och det sugs in blixtsnabbt. Har gjort det på alla andra bilar jag haft med.

Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tror inte att det är behandlat på något särskilt sätt, mer att det är som Lövet säger, det är täckfärgat, och tar då inte åt sig insmörjningen.

Lite trist är det allt med täckfärg, ger inte den där riktigt maffiga läderkänslan.

thekinglives
Dakotaskinnet är hemskt, krokodilskinn borde de ju kallat denna... detta skinn
är ju allt annat än mjukt..Och BMW kallar dessa bilar premium.

Nästa bilbyte så kräver jag det exklusivare skinnet:)
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ja, håller med. Tyvärr är väll exclusivlädret inte särskilt vanligt.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Om lädret blivit stelt och är uttorkat kan jag rekommendera Leatheriqe, olja och cleaner. Gjorde detta på halvdassigt buffelläder med mycket gott resultat. Bättre än någon annan lotion eller liknande krafs, där resultat knappt märks. Här blev lädret mjukt igen, men det var ett straff att tvätta bort oljan..
Oljan läggs på först och har lång verkningstid i varm bil, därefter tvättar man bort oljan med cleaner.
Finns att köpa från Danmark.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ja, det är säkert jätte bra. Problemet med infärgat läder, typ dakota, är att inget kan tränga igenom färgen.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag har kört Leatheriqe på svart Dakota i min B10a också och det blev definitivt mjukare. Dock var detta läder inte lika torrt och hårt från början, som buffellädret jag nämt tidigare. Jag skulle vilja påstå att olja tränger in i all sorts läder oavsett färgyta, men Leatheriqe är förhållandevis dyrt, så lite chansning är det.
Min X3 med Dakotaläder smorde jag in ungefär 1 gång per kvartal. Hoppades att detta skulle minimera slitaget och veck-bildningen men inte ens det hjälpte. Använde BMWs läderkit. Tyvärr är det nog kvaliteten som är dålig på skinnet.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

För en som inte har behandlat läderklädsel tidigare skulle någon vilja rekommendera en enklare typ tre-stegs process för att få ljust läder i så fint skick som möjligt, med enkla medel?

Har inga maskiner utan jag tänker vad kan göra med mikrofiberdukar, trasor etc? Jag har Silverstone läderklädsel med svart Antracite i tak och mattor i min och lädret behöver rengöras lite, kanske smörjas in också, innan semestern.

* Hur är BMWs produkter kontra Turtles, Sonax, Mr Cap m.fl?
* Vilka är bästa "enkla" teknikerna?
* Andra tips och tricks?

Stort tack på förhand!
Transocean
Snackade igår om lädervård med Madame, hon påstod att läder kan man smörja med vanlig "body lotion" eller fuktighetskräm (det som kvinnor smörjer sig med) och det funkar absolut galant. Har nu en bil med Dakota-skinn och vill behandla stolarna men är lite skeptisk mot Body Lotion. Dock känns det lite onödvändigt att behöva betala 200 kr för en liten flaska "billäderlotion" om du redan har body lotion hemma? Någon som har testat? Madame säger att hon har behandlat alla skinnmöbler på detta sätt i all evighet och att alla tyska kvinnor känner till denna trix? Vad tycker ni? Testa eller avstå?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
200 spänn mot risken att kladda in klädseln med något som kan
-börja lukta
-dra åt sig smuts
-missfärga skinnet

Njä är i alla fall mitt svar.

Vill du ha budgetlösningen, gå till IKEA och köp deras lädervårdskit. Kostar under hundringen och är samma som säljs under många namn, bland annat MIO och Leathermaster.

-------
//Lövet
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
För vanlig rengöring av mina skinnsäten använder jag gulsåpa och varmt vatten. Funkar utmärkt och när jag sålde min MINI med svart skinn efter sex års kärleksfull användning så var sätena nästan som nya.

Någon gång vartannat år eller så lämnar jag in bilen på helrekond och då antar jag att man använder mer professionella produkter. Har även någon generisk lädertvål hemma som jag fick ett bilvårdskit någon gång, men jag använder den sällan.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Någon som träffat en Madame som haft en burk med "det som kvinnor smörjer sig med" som kostat under 200? Om det enligt "Madame" inte är så petigt, köp lite lädervård på IKEA till henne. Seriöst, skulle faktiskt aldrig chansat på det.
thekinglives
+1
Robert Lundberg *asg*

Skämt åsido - håller med de andra. Och om man tycker 200kr är mycket så sett i relation till hur länge det varar är det billigt! Jag köpte min flaska 2011 och använder den till två bilar regelbundet. Det är fortfarande mycket kvar :-)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tvivlar iofs inte på att vanligt bodylotion funkar alldeles utmärkt för att smörja in läder. De flesta människor har läder på utsidan av kroppen och de flesta behandlar det ju ibland med någon form att handkräm t.ex Atrix eller liknande, och jag skulle nog tro att medel som säljs på apotek genomgår betydligt hårdare kvalitetskontroll än t.ex BMW:s lädervårdsmedel.

Bara för det ska jag testa någon gång.
Jag tror, men rätta mig om jag har fel, att det kan skilja lite på levande hud och det som man har plockat bort från döda kor och bufflar, pressat, garvat, skuret ut och sytt ihop igen osv...
Prova gärna hur länge en liten avskavd hudflik håller sig mjuk jämfört med det tunna skinnet på t.ex din skinnjacka...

FP
Det måste vara fel på din klädsel. Jag kör med detta medel och det fungerar bra: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.