AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.625

ac panel död E39

si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Hej! Har en e39 2002 som ac panelen är helt svart på och inget fungerar. Har testat byta till en ny/beg med rätt org nr men samma sak. Upptäckte därimot att om man har nycklen på första tändningsläget och går in via gpsen/naven och startar aux-ventilation så går panelen igång och allt fungerar, tills man slår på tändningen, då dör den igen. Har läst lite och verkar som att dessa behövs kodas? Men meken på bmw verkstan trodde inte det?? Någon som Vet vad som kan vara fel?? Mycket tacksam för svar!
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Ingen som har någon idé?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har du kollat alla säkringar?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag är ganska säker på att det är två kablar som kan aktivera panelen, den från tändningen eller den från aux. Alltså fysiska kablar, ej databuss. Om den fungerar med aux ventilation känns det ju som att signalen "tändning på" inte kommer fram?

Har du testat om restvärmen fungerar? Dvs med motor över 60C och under 10-15C (minns ej exakt) ute tryck på maxknappen så ska den utan nyckel starta och blåsa varmluft och med nyckeln i läge 1 ska den starta och fungera med alla funktioner. Du kan koppla ur termometern under framspoilern så tror bilen att det är kallt nog.

si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Ja säkringar är kollat... Vet du vilka kablar som ska ge ström från tändningen? Är det kanske de 2 dom är i en egen kontakt? Finns det någon styrbox eller relä som styr strömmen till panelen?
ma
7.450
marin849
Nej men kolla elschemat här
Länk

Det finns bilder och pinout för varenda kontakt!
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Nu har jag försök kolla på elschemat men det verkar inte änns gå att öppna? Har testat med 3 olika webbläsare. Någon som har länk till något fungerande eller förklaring till hur man använder det?
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Nu testade jag på en fjärde dator . här fungerar det! :) Mycket att läsa o kolla för en novis. Om någon är duktig får de gärna hjälpa mej! :)
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Hej Igen! Har fortfarande inte fått igång min ac-panel! Haft in den på bmw verkstan här i stan med de kunde inte hitta något fel. Så nu verkar det som att enda lösningen skulle vara att "tjuvkoppla" panelen genom att sätta direktström på någon/några av kablarna. Någon smart som har tips på hur man kan göra detta? Vet ju att panelen kan startas via gps monitorn genom aux-vent. Detta borde ju innebära att panelen får signal från gps.n Den signalen borde ju gå att ge panelen manuellt? Eller?
Tacksam för svar!
ma
7.450
marin849
Ja, det går. Jag är har ett svagt minne av att det finns två ingångar som aktiverar modulen och du ska använda den rätta pinnen, se elschemat.
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Låter ju låvande. Har kollat mycket på schemat o testat lite men inte fått det att fungera. Vore kalas om någon kunde säga vilken eller vilka som ska ha ström. Har också funderat på om någon kabel ska jordas?
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Hallå! Nu fungerar panelen igen! Felet var att en kabel som går till webasto.n hade oxiderat av! Webaston är kopplad genom + kabeln till acpanelen. Känns rätt skönt att fått igång det efter X antal timmars letande!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.