AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.284

Rost på F10 530d som BMW inte vill ta på garantin!

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Hittade en rostbubbla på ca 6mm i diameter mitt på vänster bakskärm, dvs en bit från hjulet (så sprut från hjul kan uteslutas) Va inne hos BMW och killen där konstaterade att det tydligen är rost pga "yttre påverkan" och kommer inte inifrån. Därför kan det inte gå på garantin.. Bilen är fullservad hos BMW rakt igenom, har varenda kvitto kvar sedan ny.

Vad gäller? Bör detta gå på garantin? Jag tycker att det är sjukt att en knappt 4 år gammal bil för närmare 700' som dessutom är pedantskött börjar rosta. Sedan att dom inte vill ta det på garantin gör det bara värre. Enligt killen så brukar dom ta rost pga yttre påverkan på högst 3 år gamla bilar.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Skickades ärendet iväg för bedömning, eller var detta alltså vad killen vid din lokala BMW-ÅF sade?

Jag tycker nämligen att det låter högst konstigt - vi har fått rost lagad på en framskärm på vår 330, samt huven utbytt pga rostbubblor, det första var säkerligen p.g.a yttre påverkan(stenskott som börjat rosta). Då var bilen 6-7 år gammal...

Åk till och prova hos en annan BMW-ÅF är mitt tips. BMW brukar vara mycket generösa med rostskyddsgarantin.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Prova en annan ÅF, be att få prata med verkstadschefen.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Hej.
Jag får nog prova någon annanstans, dock är bilia i segeltorp den närmsta verkstaden.

Nej ärendet skickades inte vidare. Han sa det rakt på plats. "Rost pga flygrost/yttre åverkan." Är inget som kan gå på garanti på en 4 år gammal bil. Rosten måste komma inifrån.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
RH-i Södertälje är närmast verkstad om man bor i Tumba...
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Jag fick på garantin på min e61 2005. De tog kort på bilen och skickade till Tyskland. Inga som helst problem.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Fick samma nonchalanta svar som du fick när jag åkte med min dåvarande E60 till BMW Jönköping. Tog bilen till en annan BMW verkstad och fick rosten fixad utan problem. Har sedan fått ytterligare en bil fixad utan problem.

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Jag åker nog förbi i Södertälje och frågar angående garantin där. Misstänker dock att det var dom som tidigare åtgärdade min mors E61 545 för ett par år sedan, och då började den rosta efter typ 10 månader igen. (Bakluckan) Lämnade då in bilen hos dåvarande bilcentralen i segeltorp som skickade den till en verkstad i Södertälje.

När vi fick den garantin gjord på E61an så va det farsan som var inne med mammas bil och nu är det jag på 21 år född 93 som va inne med min F10, och tyvärr så är folk ganska ofta lite extra nonchalanta så fort man är lite yngre... Skulle kanske gått bättre om jag skickade farsan för att tjafsa på dem en garanti reparation.

Kan man gå direkt till RH i Södertälje eller måste man gå igenom någon handlare som sedan skickar min bil dit?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
RH-Bil är en auktoriserad BMW verkstad och det är bara att gå dit . Verkstaden som Bilcentralen skickade din mors bil till var troligen Bilia i Södertälje det är Segeltorps plåtavd.som ligger i Biliahuset.

RH har semesterstängt i 3 veckor nu
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Det ska vara galvblåsa helt klart. Har det på min. Lackat om baklucka å ena bakskärm, upptäckte just en blåsa till på den andra bakskärmen. Ca 15 cm ovan hjulhus, samma ställe som på andra sidan.
Garanti!
Om fler visste hur hårt saltet tar på bilarna på vintrarna så skulle nog fler ställa av sina bilar under vintern.

Ingen tillverkare kan garantera att deras bilar kommer klara sig från rost, speciellt i Sverige som använder mer salt än något annat land.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
lanab
Jo det är precis vad dom gör. BMW ger 12år GARANTI mot rost. Kan dem inte hålla det bör dom inte heller lämna ut garantin från första början eller kanske sänka den till 6 månader. Men då blir det svårt att sälja bilar.

Inte vart hos RH än då dem enligt gto80 har stängt, hittade dock rost i framkant av båda bakdörrarna (Under där vart framdörrarna sluter över bakdörrarna längst uppe vid gummit)

Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Min bil är inte 100% stämplad på bmw, ändå ska de byta min förardörr pga rost på nedre framkanten på insidan som sakta rört sig till utsidan av dörren.. gick dit en onsdag, på måndag ringde han och sa att bmw godkände ärendet och dörren ska bytas på garanti. Rh i södertälje de handlar om, han fota mötarställningen, serviceboken och kontrollerade resten av bilen efter rost (bakluckan, andra dörrarna, tanklocket etc)

Grym service hos de :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.