|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt mig en -08 325d m-sport som jag är mer än lovligt nöjd med förutom en sak: Väghållningen! Min tidigare bil, en -03 330 i m-sport spöar 325´an med hästlängder chassimässsigt. Trodde(och hoppades) först att det kanske berodde på Nokian 17" runflat-däcken som satt på bilen men idag fick jag hem min nya fälgar och däck (Nankang) 235/35-265/30 och tänkte nu ska den väl uppföra sig fint då i alla fall. Ur med antispinn och antisladd och pressade den lite. Betedde sig betydligt bättre än med de vidriga däcken som satt på men ändå absolut inte imponerande som ett m-chassi bör göra. Ville hellre understyra än överstyra och jag vet hur man kör :) Icke godkänt för en m-sport som just passerat 10000 mil. Medan 330´n betedde sig som en dröm när det svängde, tight, snävt och fint och responsen var ljuvlig känns 325´an som numret större bil. Bekvämare och mjukare men inte alls samma "bett" och precision. 330´n hade 18" Toyo Proxes men det finns inte en chans i världen att däcken skulle betyda en sån grov skillnad när det är sån markant differens. Såg dessutom att framdämparna var av märket "Monroe Reflex". Trodde M-sporten använde sig av SACHS-dämpare? Sitter då i alla fall det på e46`an. Nån bättre vetande där ute som kan ge mig några hintar eller som kanske rent av delar min erfarenhet? Tack på förhand / Uffe | |
|
Att e90 skulle ha ett sämre chassi än E46 känns föga troligt. Snarare kan e46 vara livligare, mer överstyrd eller ljudligare, men jag har svårt att tro att det går att köra snabbare med e46 än e90 om allt annat är jämlikt. Är det inte så med 98% av alla bilar att de understyr snarare än överstyr när det släpper, men det går så klart att provocera fram en överstyrd sladd för det... |
|
|
Problemet heter Nankang ! ! Svårare är det inte tyvärr, dom är ljusår ifrån Toyo Proxes. Krapp däck = krapp grepp :-) Sorry |
|
|
Grelle: Exakt min tanke, känns ju orealistiskt att e90 skulle vara sämre än sin föregångare. Visst finns grunden till understyrd hos alla bilar men som sagt e46 plogade inte alls på det här sättet. Tarmac Surfer: Jo, förstått att det inte kan kan mäta sig med t.ex Proxes som jag var grymt nöjd med men att allt sitter i däcken känns ändå inte helt rätt..mmm....konfunderad. Tack för eran input. |
|
| Jag ägt 330i E46 och 330i E90, samt kört bägge en hel del på racerbana (bägge bilarna försedda med R-däck vid bankörningen). Chassit hos E90 är klassen bättre. Det är bättre på att förvalta däckens grepp, det har bättre och snabbare instyrning, ger tydligare feedback, har bättre balans. Det styrks av att jag körde 2 sekunder snabbare runt Gelleråsen med E90 än E46 (vilket är en mycket större skillnad än vad skillnaden i effekt motiverar). | |
|
Däcken är bland de sämre du kan köpa och gör definitivt en stor skillnad! Jag bytte ifrån några (helt nya) kines däck på min 320d med M-chassi till vanliga Michelin Primacy och fick en helt ny bil... Dessutom låter det som din bil har fått utbytta stötdämpare, kanske motsvarar de standard och inte M-chassiets dämpare? -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Har en 325 M-Sport 06 (8k mil) som känns lite sådär jämfört med en 323Ci 00 E46 som har ett Eibach/Bilstein B12 Pro-kit. Blir nog åtminstone ett byte till Bilstein B8 Sprint-stötdämpare på E90n någon gång i framtiden. En eftermarknadsuppgradering av krängningshämmare kanske vore passande på E90. |
|
| Förstår inte hur folk kan snåla på däck ala linglong/nankang... Byt till riktiga däck känns det fortfarande dåligt återkom | |
| Känner inte till nankang men michelin primacy är som kidsen skulle säga, "da bomb" | |
| Cykeltjuv: Ahh.....när du lägger upp det på det sättet: Så dum jag är! Naturligtvis. Sticker ner till däckkrängaren nu och gör om gör rätt sen återkommer jag. | |
|
Bluetrain: Jasså? Inte hört talas om faktiskt. När jag var "in the game" var det Good Year Eagle F1 som var kung. Sjukt bra däck på alla sätt :) Får ta och kolla upp Michelinarna då. Har varit ute mer med bilen nu för lite aktiv körning och "lurar" man däcken att gå på sladd så verkar chassiet faktiskt sköta sig fint så de är nog som de flesta svar här påvisat, en däckgrej.....samtidigt skönt att det inte är chassiet utan däcken även om de är nyinköpta. Då var man en erfarenhet rikare då man provat dessa däck med. Hädanefter blir det inte att följa massa omdömen utan mer magkänsla. "It´s better to be hated for what you are than loved for who you´re not" |
|
|
Jag tror, precis som en del andra, att det är däcken. Slängde på nya Good Year eagle f1 asymettric och det blev stor skillnad mot de gamla rft Bridgestone däcken. |
|
|
Michelin är väldigt bra på däck, men Primacy är väl ändå komfortdäcket inte sport. Själv har jag kört Michelin Pilot Sport 2 på gata och Pilot Sport Cup på bana och de passar väldigt bra för respektive syfte. Men det som får mest socker just nu är ju Michelin Pilot Super Sport som är ett väldigt sportigt gatdäck som även skall fungera hyggligt på bana. Välj rätt däck för rätt syfte! Gällande chassiet så är det tämligen understyrt, fungerar fint på gata men på bana blir det jobbigt. En enkel uppgradering är camberplattor för att kunna ställa en aggressivare hjulvinklar fram, det ger en mycket mer positiv framände och bättre balans i bilen. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.